Tips om transportbur till katt

Tass

Trådstartare
Vi behöver en transportbur till en liten kattfröken, 15 vårar ung. Hon är en vanlig bondkatt, förmodligen med lite inslag av raskatt (pälsen är väldigt mjuk). Hon är lite skygg, smart, tillgiven, känslig, hatar att vara instängd eller fasthållen, vill vara den som bestämmer. Jag har haft henne i lånad bur och kört henne ytterst korta sträckor med bil några gånger, och det har varit ett oavbrutet jamande, klagande, samt sårade kränkta blickar från Fröken. Känner mig som en första rangens torterare och kattmarodör :meh:

Hur som helst så måste Fröken ha en egen bur, frågan är om det finns någon som är lite lättare för henne att acceptera? Ska den vara stor eller liten? Mjuk eller hård? osv, någon som vet? Vilket skulle få henne att må bäst tror ni (eller kanske "minst dålig"). Vill ju kunna flytta henne utan alltför stort lidande (för henne och mina nerver). Helst ej alltför dyrt.
Vad säger ni :)

Vet en katt som får panik i små transportburar, men fungerar jättebra i en större.

Jag tycker om Atlas burarna. Att tänka på är att minimimåtten på en transportbur för katt är 50cm (längd), 30cm (bredd) och 35cm (hög). Många burar uppfyller inte dessa mått.

Om man tänker på krocksäkerhet så är de svarta hundburarna säkrast (gallerburar).

Tusen tack @hoppeloppe ! Intressant att höra dina erfarenheter. Jag tänker mig att en stor bur känns bättre, men å andra sidan så är jag inte katt...
Har nu kollat på burar på nätet och du har helt rätt i att de flesta av dem uppfyller inte minimimåtten :mad: Det är ofta höjden som felar. Så, bra, får ta med mig tumstocken till affären.

Transportsträckorna är korta och inom samhället, inga höga hastigheter, men det är ändå jobbigt om hon inte kan acceptera det. Buren vi hade till låns stod alltid framme och öppen, ibland gick hon in i den och lade sig. Och hon fick med sig en liggdyna med rätt doft. Jag vet inte vad mycket mer jag kan göra annat än att köpa en så bra bur som möjligt. Godis är hon inte intresserad av så det kan jag inte ta till.

Tar gärna emot fler tips för behaglig kattfärd :)

Ja, det är bra att ta med tumstocken till affären. :up: Om du fastnar för en Atlas bur så är "Atlas 30" godkänd för katt.

Nä det är inte alla katter som vill åka bil eller transport. Har två unga katter nu och vi har transportburen stående framme (utan dörr) så de vänjer sig på det sättet. De springer in och ut i den hela tiden och då hoppas jag att det inte blir så jobbigt för dom när vi ska åka till veterinären mm.

I bilen tycker vissa katter om att ha buren högt så de kan titta ut, medan andra vill ha den lågt så de inte ser. Annars är det viktigt att ta det så lugnt som möjligt, ingen stress, men inte heller något "trams" så de blir osäkra för den sakens skull. Kör mjukt, så inte katten blir åksjuk eller tycker det är obehagligt om det rycker och kränger.

Man kan ta små korta träningsrundor. Tex bara bära katten i bur runt huset och sedan gå in igen, eller åka några minuter då och då i bilen och sedan avsluta. Så de inte tror att de ska till veterinären eller något annat jobbigt varje gång transportburen kommer fram. :)

Träningsresa var ett bra tips, det ska jag prova när buren införskaffats :)

Jag tror att det är jättebra om man kan vänja dom som små kattungar. Nu är ju det för sent för henne, och dessutom hade hon en svår tid som kattunge innan hon hittade en bra ägare. Jag tror att hon kan ha blivit mer stresskänslig av det.

Liknande trådar

Övr. Katt Min ena katt Fjant är väldigt skygg av sig. Han blir 2 år i år och jag har haft honom i drygt ett år. Hans mamma är rätt skygg och flera...
Svar
7
· Visningar
1 525
Senast: Vagis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.