Jag vet inte om detta är adekvat för din häst, men med min stel nio(!) åring har jag gjort följande:
* Hon är "från början" stel i rumpan/bakbensmuskulaturen av anledning som inte riktigt gått att få fram trots massör, equiterapeut etc. Eftersom hon föröskte komma undan gick hon på bogarna och tycker det är jobbigt att behöva flytta dem.
* Först (och under tiden) har hon kollats igenom av olika equiterapeuter samt massör. Massören gav mig rådet att massera där hon är stel (använder dessutom arnika ibland som "massageolja") samt att stretcha bakbenen före ridpasset.(ja, min häst ska strechas före, men det är rekomendation av massör till min häst). Detta gjorde jag före varje ridpass i ca ett halvår, nu gör jag det "vid behov", samt att jag strechar hela hästen efter hårda pass.
*Täcken, min häst blir mycket stelare /nästan halt när hon inte har täcken - så nu har hon fler och tjockare än vad som var min plan. Dessutom låter jag henne inte gå ut i hal hage utan broddar - då lär hon stå och spänna sig på isen hela dagen och sedan kan man ju räkna ut följderna...
* ridmässigt var min häst så illa däran att jag lämnnade bort henne några veckor för ett och ett halvt år sedan för att jag inte är kapabel att pressa henen att börja joba ordentligt, nu när det värsta har lossat har jag inga problem. Jag rider lektion när tid finns - min tränare (som red till hästen) kommer ut när det passar. För henne och själv tränar jag bla skänkelvikning och öppna, särskilt i trav för att hon ska bli tvungen att jobba och bli mjukare i bogarna. Tempoväxlingar är bra är bra för oss, att gå på i ett lite högre tempo då hon måste jobba mer och inte bara kan såsa sig igenom och komma undan övningarna.
Det är det jag har gjort för min stela häst - om något passar din är en annan sak - stelhet kan ju bero på så mycket.