Tips om motionsridning

C

carinapr

Hej!
Har en kanske lite "dum" fråga?
Jag kommer att bli medryttare inom kort, 2 dagar i veckan och har själv inte ridit (i ridskola) sen jag var 15 år och det är typ 16 år sen... oj vad gammal jag börjar bli :smirk:
Iallafall, jag har dock ridit på ridläger ett par gånger efter det + att jag har ridit några turridningar emellanåt bara för att det är så vansinnigt kul att rida.
Har haft planer på att börja i ridskola igen, men eftersom jag fick det här erbjudandet att bli medryttare så kanske det inte behövs?
Jag har ca 5 års ridvana totalt, rider säkert i de 3 gångarterna även om det var ett tag sen jag red nu (typ 2 år) så jag skulle behöva lite tips om hur jag kan motionsrida den här hästen som jag ska vara medryttare till?

Kort och gott: vad gör ni när ni motionsrider?
Och hur längre brukar man rida?

Tack för tips och ideér :)
Carina

Sv: Tips om motionsridning

Motionsridning för mig är att rida på varierande underlag i olika gångarter. Man anpassar gångarterna efter underlaget.
Paddock, asfalt, grus, stigar, terräng, uppför, nedför och på skrå.

Hur länge jag rider och vilket tempo (puls på hästen) det blir beror helt på vad jag är ute efter med ridningen.

Lycka till med nya pållen.

Jag skulle rekommendera dig att rida för tränare i någon form, antingen på ridskola eller med medryttarhästen. Rider man bara själv och inte är så van är risken stor att man lär sig själv fel vad gäller sits och sånt, och det vore ju tråkigt.

Vad gäller hur du ska rida medryttarhästen så beror ju det jättemycket på vad det är för häst och vad ägaren vill. Prata med henne/honom om vad h*n vill att du ska göra med hästen!

När jag börjar rida en ny häst tar jag det alltid lite lugnare i början (särskilt om jag inte ridit på ett tag). Börjar helt enkelt med att lära känna hästen innan jag börjar ställa krav. Första gångerna brukar det bli mycket skritt, kanske lite trav och eventuellt en kortare galopp om allt känns bra. Själv tycker jag om att rida ut mycket i början.

Kanske du någon gång ibland kan ta lektioner på din medryttarhäst så att du känner att ni utvecklas rätt.

Annars är mitt råd helt enkelt att känn dig för och ta det lugnt i början. Sedan har kanske hästägaren önskemål om något speciellt ni ska träna.

Jag upplever att "motionsridning" i medryttarannonser betyder rida i skogen (inte på ridbanan eller för tränare för det gör ägaren själv). Men det bästa är nog att fråga ägaren vad h*n menar.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 413
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka