Tips om hur man hittar hundägare?

Roxer

Trådstartare
En väns mamma fick igår sin 11 åriga jämte svårt biten av en 4 årig rottweilerhane i en rastgård i Brandbergen i Haninge. Killen som hade hunden hade långt hår i hästsvans. Problemet i nuläget är att det inte gick att ta personuppgifter på ägaren eftersom ingen hade papper och penna. Mamman hade dessutom glömt sin mobil hemma, så hon kunde inte ta hans nummer heller. Nu har de veterinärkostnader som de givetvis betalar, men det vore ju trevligt om ägaren till rottisen fick ta en del av kostnaden åtminstone.

Men.. Hur hittar man honom igen? Han sa att han skulle komma tillbaka till rastgården där det hände vid tretiden samma dag, men ingen dök upp. Det tyder ju på att han bor i närheten. Tydligen kommer hunden från Östertälje och mamman har ringt varenda uppfödare hon hittat i det området, men ingen känner igen hunden.

Har någon några smarta idéer på hur man kan luska rätt på personen utan mycket mer info än det som skrivits här ovanför? Vi inser att det antagligen är rätt kört att få tag på honom, men någon kanske har något smart tips vi inte övervägt?

Sv: Tips om hur man hittar hundägare?

Sprid ryktet bland användarna av hagen! Be alla höra av sig vidare och om ngn vet ngt...

Vi har funderat på att sätta upp lappar i rastgården samt i närområdet. Frågan är vad man ska skriva för att folk ska känna att de vill hjälpa till?

Du kanske kan skriva en lapp som riktar sig till ägaren, på ett trevligt sätt. Då ser även de andra och höra säkert av sig om de ser något...

Ja, det kanske vore något. Tyvärr verkar det som att ägaren fick lite kalla fötter eftersom han först sa att han skulle ställa upp på att betala, och sen inte kom tillbaka. Sen vet man ju inte om han tyckte att det blev för pinsamt. Enligt honom var det första gången hunden gjorde något sånt. Det som gör mig fundersam är att hunden bet runt tikens svans, det sitter nästan 7-8 dränage bara i det området.

En hane som bet en tik i baken? Hade båda varit hanar så är det nog inte helt ovanligt att de går på bakdelen. Om man kastrerar sin ickekompis så kan han inte vara med och konkurrera om tikarna sen. Eftersom ägaren inte håller ord så varför inte polisanmäla händelsen? Det kanske visar sig att hunden har bitit fler hundar tidigare så att Polisen vet vem ägaren är. Han ska helt klart betala hela veterinärräkningen.

Bästa sättet att annars få fram vem ägaren är, är nog att sprida ut att man söker den hunden och ägaren bland andra hundmäniskor. Man behöver ju inte tala om varför. Att det inte har gått att få fram från vilken uppfödare hunden kommer kan antingen bero på att uppfödaren håller sina valpköpare om ryggen eller på att hunden blivit omplacerad utan att uppfödaren vet eller om kanske personens sambo har köpt hunden utan att han har varit med.

Att det inte har gått att få fram från vilken uppfödare hunden kommer kan antingen bero på att uppfödaren håller sina valpköpare om ryggen eller på att hunden blivit omplacerad utan att uppfödaren vet eller om kanske personens sambo har köpt hunden utan att han har varit med.

Hur bär man sig egentligen åt för att hitta ägaren via uppfödaren? Det finns massor av uppfödare av rasen och hunden kan ju komma från vilken av dem som helst. Ska man ringa allihop och fråga "har du sålt en hund till en kille med hästsvans?":p

hunden kan ju oxå rent krasst komma från en kennel varsomhelst i Sverige. Det är ju galet svårt att hitta rätt uppfödare. Bästa sättet är nog att sprida ryktet samt sätta upp lappar. Håller tummarna att ni lyckas, klart han ska betala det. Hoppas hunden blir kry snabbt!

Jag bor i Brandbergen! (Är o Sollefteå för tillfället) Jag kopierar texten och sätter ut på min FB sida, nån kanske vet vem han är.
Kom o tänka på en när jag läste texten, men han har en tik. Finns ju ett par rottisar där...

Ny beskrivning på ägaren:

"Man, ca 40 år, smal, tunt långt mellanblont hår bakåtkammat i en lång svans med två snoddar runt. Då klädd i en mörkrutig flanellskjorta. Tacksam för uppgifter så han kan spåras. Rottisen var inte speciellt stor"

Bor ni i Brandbergen kan ni väl sprida det vidare...

Det var Roxer som skrev att mamman hade ringt uppfödare inom ett område som man tydligen "visste" att hunden skulle komma ifrån. Jag bara gav några anledningar till varför man inte hade lyckats hitta rätt.

Beroende på vilken ras så kan det vara lätt eller omöjligt att hitta rätt uppfödare. Och sen är det ju inte ens säkert att hunden är rasren och/eller reggad i SKK som Vallhund påpekar. Den ras den ser ut som finns kanske inte ens i hunden.

Jag har delat på en facebooksida med omkring 250 hundägare från stockholmsområdet. Hoppas att din mamma får kontakt med hundägaren!

Tack för hjälpen! Det är en väns mamma som har fått hunden biten, så jag är mest involverad som "person med kontaktnät". :)

Eller att det är en oreggad hund från t ex HoR eller liknande.
Ny beskrivning på ägaren:

"Man, ca 40 år, smal, tunt långt mellanblont hår bakåtkammat i en lång svans med två snoddar runt. Då klädd i en mörkrutig flanellskjorta. Tacksam för uppgifter så han kan spåras. Rottisen var inte speciellt stor"

Bor ni i Brandbergen kan ni väl sprida det vidare...

Skulle inte förvåna mig om det är en HoR-hund, har sett par av dom som är väldigt små fram för allt lätta i modellen. Har själv en omplacering som från början är uppfödd(eller skulle väl snarare skriva producerad av, då uppfödd är ett för fint uttryck för att förknippa det med HoR) av HoR, och han är också väldigt liten för att vara hane bara 43kg, och det verkar vara ett par sådana kullar ute i omlopp som är där kring 3-4 år.

TS:Jag vet inte hur pass det går att söka i jordbruksverkets hundregister, annars borde man ju om inte annat kunna få fram rottisägare inom närområdet, kanske även går att söka på ålder och kön om man tar kontakt med jordbruksverket direkt. Om nu hunden finns registrerad där dvs...

/Camilla

*delvis kl*

Ägaren är hittad! Det visade sig att en av de som mamman ringt till var uppfödare till hunden, fast kenneln samägdes av henne och en till så hon kopplade inte direkt ihop honom och hunden.. De hade blivit uppringda av killen som frågade om det var normalt beteende av hunden att göra så som den gjort. Uppfödaren ringde sen tillbaka till min väns mamma med kontaktuppgifter och adress m.m., så nu kan de tack och lov få lite hjälp med den här historien.

Hunden som blivit biten är hemma igen och mår förhållandevis bra.

Tack för hjälpen alla som engagerat sig! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna... 2
Svar
37
· Visningar
3 929
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart... 2
Svar
24
· Visningar
11 835
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 230
Senast: mandalaki
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna... 2
Svar
26
· Visningar
3 381
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka