Tips om hingst!

ZanMiguel

Trådstartare
Jag har nu bestämmt mig för att ta chansen att betäcka med ett bra sto. E Magini hela stammen http://www.blup.se/sv-SE/horses/134820-angie-13swb
Hon är ganska vass i humöret så en hingst som är bra och inte så vass vore något att rekomendera.
Jag vill ha fölet till hoppning så en bra hopphingst.
Den får inte vara för stor heller, då jag är rätt liten och vill inte ha en bjässe till häst.

Så fritt fram med förslag!

Sv: Tips om hingst!

Förstår att ditt sto kan ha mycket temperament med Jovial tre gånger i stammen!

Feliciano eller någon av hans söner kunde kanske vara något? Vettiga i skallen, samarbetsvilliga, hög ridbarhet, hoppar över det vanliga och dessutom korrekta i benen! Enligt blup har Feliciano -2.0 i mankhöjd så möjligheten finns att det inte blir så stort.

Kolla upp en hingst som kompletterar ditt stos gångarter bra, har hon en svag skritt välj en med bra skritt osv. Och framförallt en med bra hoppförmåga.

Som sagt feliciano kan vara ett bra val med risk för att det kan bli smått.
annars kan en dressyrhingst med bra hoppteknik vara ett bra kort med, bra gångarter + bra teknik osv brukar vara ett ganska säkert kort :)

Ja vet inte rikigt det här med hingstar:angel:
Men det är min kusins häst, så det känns verkligen som en chans!

Feliciano ska kollas!

Jovial gav talangfulla och känsliga avkommor, vilket gjorde att de ibland kunde uppfattas som väl temoeramentsfulla.
Jag har själv et sto med Jovial till farfar som har en avkomma efter Feliciano som har ett helt annat temperament än sin mamma! Hon är känslig och kan ibland hoppa lite väl mycket, han var stabil i huvudet och gick att göra nästan vad som helst med.

Hon ville ju ha smått;)

Min uppfödning e Fille är idag som 2,5-åring ca 165 hög. Hans mamma är 166, morfar 165 och mormor 169.

Den här hästen är ju mer åt dressyrhållet än hopphäst. Så du bör nog antingen välja en ren dressyrhingst och renodla avkomman eller en multitalang.
Med tanke på stammen och den linjeavel som redan finns i henne så hade jag själv funderat på Nobel som ju inte alls har samma blodslinjer. Han brukar ge bra temperament och storlek till sina avkommor.

Ja som sagt en nätt och lätt och smidigt liten häst.. Eller ja 165 typ.
Gärna någo hingst som är lite het. Jag vill ha power i min blivande fölis:d

Jag villl som sagt ha en hopphäst.
Så en bra hopp hingst är ju ett sjävlklart val.

Jag villl som sagt ha en hopphäst.
Så en bra hopp hingst är ju ett sjävlklart val.

Då är de helt fel ute om du går på en ren hopphingst och kommer att få mycket bättre häst om du istället köper ett färdigt föl. Det här stoet har inte så stor chans att producera en bra ren hopphäst. Inte så stor som den att en avkomma efter henne och en ren hopphingst inte blir något alls. Men en hingst som Nobel är en multitalang som med dragning åt hoppning men med bra värden även för dressyr. Plus att han ändå väger upp stoets dåliga egenskaper på ett bra sätt. Han har ju själv placeringar i både medelsvår dressyr och svår hoppning.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/5182-nobel

Andra hingstar med samma egenskaper är t ex Ludwigs Champoin, Briar, Ravell, Come Back II, Lambourhini, Chirlon, Highlight, Irco Marco, Camaro M Aerline H och Quite Easy. Vissa av dessa passar inte så bra mitt ditt sto av olika orsaker som stam, typ, storlek m m. Men om du inte satsar på stoets bästa egenskaper (dressyr) har du stört chans att få vad vill ha ut av avkomma genom att välja en hingst av den här typen. Som är bra på bägge disciplinerna

jag tror absolut ett sto e magini kan få en kanon hoppare... men självklart kan man välja en hingst som lämnar gång oxå. sen att tipsa om briar kanske inte e de bästa ;)

Men Magini själv har ju lämnat både hopp och dressyrhästar sen har han själv tävlat själv högt i hoppning.

Nobel är alldeles för stor enligt mitt tycke, då jag inte vill få en stor häst, utan en runt 165.

Några av dom du nämnde har jag tittat lite på, men ingen som faller mig direkt i smak.

Och köpa ett färdigt föl har jag garanterat inte råd med.

Det blir inte mycket billigare att göra det själv. Tvärt om är risken stor att det blir dyrare. Så jag tror att du får tänka igenom det här ordentligt innan du börjar. De allra flesta fölen säljs tyvärr antigen +-0 eller med förlust.

jag tror absolut ett sto e magini kan få en kanon hoppare... men självklart kan man välja en hingst som lämnar gång oxå. sen att tipsa om briar kanske inte e de bästa ;)

Jag skrev att vissa av dem inte passar så bra till det här stoet av olika anledningar.;)

Det blir kanske inte billigare i slutändan eftersom 50-60 000 kan jag inte bara lägga ut så där.

Och nu var inte tråden om det utan om vad för hingst som kan passa.

Jag fastnade för Camaro M, har var rikigt fin:d

Han sägs iofs kunna lämna en del temperament. Och är en av de hingstar som ger absolut störst avkommor, tror till och med att han toppar mankhöjdsstatistiken.

Men då... Han var ju jätte fin:d. Han var ju inte så hög själv.
Suck..
Men andra hästar då?:D

Dom har jag tittat på!:D

Jag tycker ju Aierline H är jätte fin!
Tittade även på Casir Ask som jag tyckte såg trevligt ut.

Klurigt det här:d

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
709
Senast: Roheryn
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 028
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka