Tips om boots till barfotahästar!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Bilba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 3 923
B

Bilba

Boots till barfotahästar ! Erfarenheter, åsikter och fakta önskas!

Räknar med att det är fler än jag som har svårt att välja Hovboots! :grin: Hoppas därför att vi i den här tråden kan hjälpa varandra att hitta rätt genom att bidra med våra erfarenheter! Har lagt in lite olika frågor som man kan kopiera in i sitt meddelande och sedan bara fylla i svar. Tänkte att det då blir tydligt om man vill jämföra svaren. Har man erfarenheter kring flera olika märken skulle man kunna lägga in ett separat svar per märke / modell.

Märke, Modell, Pris ?

Hur länge brukar de hålla, slitstyrka?

Kan de användas överallt ?( tex: dressyr, hoppning, körning, skog) om inte varför?

Kommer det lätt in sand/ sten under ridning?

Erfarenhet av att de ramlat av eller vridit sig under ridning?

Påverkas hästens rörelsemönster, isåfall, positivt eller negativt?

Har du haft problem med att de skaver?

Vad tycker du om utforming, design? ( tex smidga, klumpiga, snygga, fula mm.)

Är de lätta att sätta på och ta av?

Går de anpassa perfekt, kanske passar de bara till viss typ av hovform, isåfall vilken?

Vad tycker du riktigt bra om på dessa boots?

Vad tycker du kunde varit bättre/ vad saknar du?

Provade att lägga denna tråd under utrustning, men fick väldigt lite feedback där. Det verkar vara mer diskussioner kring barfota och boots här så jag hoppas det blir lite mer inputt här!
:D

Sv: Tips om boots till barfotahästar!

Räknar med att det är fler än jag som har svårt att välja Hovboots! :grin: Hoppas därför att vi i den här tråden kan hjälpa varandra att hitta rätt genom att bidra med våra erfarenheter! Har lagt in lite olika frågor som man kan kopiera in i sitt meddelande och sedan bara fylla i svar. Tänkte att det då blir tydligt om man vill jämföra svaren. Har man erfarenheter kring flera olika märken skulle man kunna lägga in ett separat svar per märke / modell.

Märke, Modell, Pris ?

Kan de användas överallt ?( tex: dressyr, hoppning, körning, skog) om inte varför?

Går de anpassa perfekt, kanske passar de bara till viss typ av hovform, isåfall vilken?

Provade att lägga denna tråd under utrustning, men fick väldigt lite feedback där. Det verkar vara mer diskussioner kring barfota och boots här så jag hoppas det blir lite mer inputt här!
:D

Här tror jag du kan få bättre feedback. http://www.barfotahast.forum24.se/barfotahast.html

Lycka till..

Märke, Modell, Pris ?
Easyboot Glove, ungefär $53 styck köpt i USA

har hållit hittils för 6 månaders regelbunden ridning, räcker definitivt 6 månader till i alla fall.

Ser ingen anledning varför dom inte kunde användas överallt. Själv använder jag dom mest i skogen.

Det kommer in lite sand när jag rider på ridvolten, men det verkar inte skada något. Finns också så kallad "power straps" man kan kopa som täcker V'et därframme.

Nepp!

Inte som jag kan se, förrutom att han tar för sig mer på grus, vilket är hela vitsen.

aldrig!

Otroligt smidiga! Har också fått komplimang om att dom ser snygga ut.. :confused:

Mycket lätta, jämnfört med andra typer.

Dom passar till en hov som är lite längre än den är bred, och normalhöga trakter.

Smidiga, lätta att sätta på, enkla, listan kunde göras lång.

Kanske att dom skulle kunna passa på flera olika typer av hovar.

Min häst hade lite för höga trakter när skorna först kom av, men de passade ändå tillräckligt bra, och trakterna fixades med lite tid. Bilder:

framg.jpg

sidad.jpg

Coari: Tack för tipset.. fanns en del att läsa där! :)

Hoppas dock även på att få svar i denna tråd då det finns lite fler medlemmar här vilket borde generera fler svar och därmed bredare utbyte!

ajdeloupe: Tack för bra och utförligt svar..med bilder och allt..perfekt!

Flera..flera..!

:bow: :bow: :bow: :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Märke, Modell, Pris ?
Boa HorseBoot, 1600 per par

Våra boots höll, men "vajrarna" gick sönder då vi tappade bort "locken" som skyddar från lera. Det går att beställa nya lock och vajrar.

Vi använde bara till uteritt, men skulle tro att de funkar bra till övrigt också. Kanske att de lätt trampar av dem när de hoppar.

Det kom in grus, men hästarna reagerade inte på det.

Ramlade ofta av, de fastnar i lera och hästarna kan trampa av sig dem, vi har det lerigt hos oss så det var minst en gång per ridtur. Det berodde nog på att de inte passade så bra.

Positivt, de var inte lika ömma.

Jo lite, men det var pga storleken. med "sockor" var det inga problem.

Fula, stora, klumpiga och svåra att passa in.

Ja

Nja, våra var nog förstora, men storleken mindre var för små. Steglös inställning men det hjälpte inte så mkt. Med "sockor" och sulor passade de bättre och satt kvar bättre.

Inte mycket, enkla att ta av och sätta på.

[/B]
De var svåra att rengöra och gick sönder om man inte gjorde rent dem. De trillade av vid ridning. Klumpiga.

Lånar bildlänken
http://naturligahovar.jetshop.se/pub_images/original/BHB_BootStudio1_lg_6.jpg

bara snabbsvar har..

anvander Old Macs och de var dyra (i usa, mer i sverige) men har fungerat da jag kan anvanda ett set pa mer an en hast. inte mkt grus och sand i dem, holl upp bra for arbetet jag gjorde (trail ridning) och stannade pa hasten.
i sverige har jag inte hittat ngt annu, eller rattare sagt inte letat efter ngt. hastar kan ga barfota da de inte ar ridbara annu.. hoppas du hittar vad du vill ha

Märke, Modell, Pris ?
Easy boots med gaiter och utan

4 dagar i veckan haft de nu i 6 mån, och bara lite ruggat i ytan på sulan.

Kan de användas överallt ?( tex: dressyr, hoppning, körning, skog) om inte varför? Använt de vid uteritter i lera och även när vi kört lite reining.
Min häst är lite känslig så är det vassa stenar på hårt underlag reagerar han.
Skulle behöva ha ett extra inlägg i botten på bootsen.

Kommer det lätt in sand/ sten under ridning? Kommer in mycket trots att den sluter någorlunda tätt

Inte åkt av en enda gång trots att jag har utan gaiter på framhovarna.
Vrider sig inte heller. men gäller att man spänner åt ordentligt.
En utan gaiter satt kvar trots att jag glömt spänna den ;)

Positivt tar ut stegen mer.

Har du haft problem med att de skaver? Nej

Vad tycker du om utforming, design? ( tex smidga, klumpiga, snygga, fula mm.) Helt ok

Någorlunda lätta att ta på när man fått in snittsen. svårare med de med gaiter. Av är mycket svårare speciellt de med gaitern. Får vrida dom medsols på speciellt vis. Lite kämpingt om man inte har snäll häst

Går de anpassa perfekt, kanske passar de bara till viss typ av hovform, isåfall vilken? Tror de passar de flesta

Sitter bra.

Smidigare att ta på, tjockare mer flexibel sula, fler delar som går att byta ut.
Som tex marquis

Jag kommer få hem mina Marquis nästa vecka så kan rapportera om dom då :)

Vad jobbigt det verkar att ha barfota hästar ?????
Trodde i min enfald att antingen är dom barfota eller skodda .
Där ser man.

Hej från Hambo

Lite löjlig kommentar hambo, som går ifrån ämnet, men vi som har våra hästar barfota har det för då behöver de bara "skor" när de ska gå på grus och är oskodda 99% av tiden.
Mycket smidigt och inte särskillt jobbigt om man jämför med järnskor dygnet runt och tappskor.

Det var absolut inte meningen att trampa dig eller någon annan på tårna .
Jag trodde verkligen att barfota Hästar var barfota hela tiden och inte behövde nåt annat än sina hovar !
Boots är bra att ha med sig på långturer etc, det vet jag ju .
Men självklart kan jag göra en egen tråd med mina funderingar om jag tycker att det är nödvändigt .

Hej från Hambo

:D:D
Som trådskapare skulle jag uppskatta om man hölls sig till det tråden är ämnad för..utbyte av erfarenheter av boots till barfotahästar.
:bow::bow:

Är man intresserad av diskussionen skodd / oskodd, för / nackdelar kan jag rekommendera att söka på andra trådar på Buke eller Googla. Det finns obegränsad tillgång till detta, jag lovar :grin:

Så utbyte av erfarenheter av boots till barfotahästar var det alltså!

Ju fler desto bättre!!

:bump::bump::bump:

Hejsan! Jag har 2 stycken unghästar som jag har barfota, än så länge har jag inte skaffat boots men jag har en vän som har Cavalloboots tills in ena häst och dom varkar vara kanonbra så när det blir dax ska jag inhandla såna. Nu kommer jag inte ihåg adressen men om du googlar på Iotas hovvård eller Cavalloboots så kommer du nog rätt.

Märke, Modell, Pris ?
Cavallo Simple boots, 150EUR/par

Har använt mina ca 1-2 ggr/vecka, endast på hårt cementpackat grus. Frambootsen slits mycket vid tårna, pga. rörelsemönster, bakbootsen mer jämt. Frambootsen är med nu till i jul och bakbootsen räknar jag minst 6mån till, hoppeligen mer (skaffade dem i maj) Skulle jag ha använt dem även på ridbana och på skogsstigar skulle det vara samma resultat då marken är så mjuk där.

Dessa kan användas överallt, föreslår dock broddning vid hoppning på blött gräs, de blir aningen hala.

Har man gaiters kommer det in mindre skräp, men det som kommer in verkar inte beröra min aningen ömfotade pojk nu mitt i övergången.

De sitter alla fyra som gjutna, tom. frambootsen som nu är en storlek för stora pga. att framhovarna kortat sig. De har aldrig vridit sig. Använder ej något som fyllning.

Jag har inte märkt någon skillnad, i början innan ponnyn litade på bootsen var han aningen hög i benlyften, men det gick snart över.

Frambootsen mjuknade på 2 användningar så dessa behöver inte gaiters för att hindra skav, bakbootsen skulle antagligen borda smörjas så de skulle mjukna mer, använder gaiters bak endast därför.

Helt ok utseende, inte fula men inte snygga.

Jodå, de är väldigt praktiska, otroligt lätta att ta av och lägga på.

Så perfekt man nu kan få en boots att passa. De har utrymme gör väldigt breda och runda hovar, men har man hästen smala fötter (som min) är det heller inga problem. Inte ens fast bootsen är 1cm för långa.

De är så lätta att ta av och lägga på, dessutom sitter de kvar, oberoende av botten.

Egentligen saknar jag inget, inte heller skulle de kunna göras bättre.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt... 2
Svar
21
· Visningar
2 795
Senast: skuggi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
426
Senast: cassiopeja
·
B
Utrustning Erfarenheter, åsikter och fakta om olika Hovboots önskas! :bump: Räknar med att det är fler än jag som har svårt att välja Hovboots... 2 3
Svar
49
· Visningar
16 106
  • Låst
Hästvård jag undrar vilka olika sorter av boots/tofflor det finns till barfotahästar och hur de fungerar. om man kan tappa dem/om de kan snurra... 33 34 35
Svar
685
· Visningar
53 799
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Klippmaskin
  • Guldfasanerna