Tips om att fixa hälarna?

M

Mildis

Hej!

Har upptäckt att jag har problem att trampa ner ordentligt med hälarna och lägger då tyngden i tårna. Då när jag hoppar blir det fel "linje" och även "tyngden"(vet inte hur jag skulle förklara:smirk:)...
TIPS? :bump:

// Matilda

Sv: Tips om att fixa hälarna?

Vad du än gör, pressa inte ner hälarna för allt du är värd. Då blir du spänd och allt blir helt fel.
Försök att tänka lååånga ben, slappna av i hela benen, ha inte stigbygeln för långt in, så ska det nog gå bra.
Du borde lära dig att sitta rätt, så du inverkar rätt på din häst, innan ni hoppar, tycker jag.
Av vad jag vet, så är den enda anledningen till att man brukar rida med hälarna neråt, att man inte ska fastna i stigbyglarna.

Jag har väl inte nåt riktigt tips men jag rider med korta stigläder hela tiden och då ligger mina ben stilla och hälen pekar nedåt, men inte nedåt pga att jag presser ned dem eller så, de åker ned atomatiskt för mig när jag har korta läder, om jag har långa stigläder går det åt ******* för mig he he men man får inte vara spänd...

Jag brukar börja ridpassen med att ställa mig upp i lätt sits och tynga ner rejält i hälarna. När jag sedan sätter mig ner lär sig benen hur det ska kännas. Sedan får man försöka plocka fram den känslan när hälarna åker upp, och kanske ställa sig upp igen.
Ett annat knep är att tänka på att känna tyngd. Du ska ha bly i benen och hälarna, inte stelt utan flexibelt och medgörligt, men tydligt tungt och stabilt.
Sedan är det ett knep att lära sig att hitta rätt längd på stiglädrena. För korta så får man dålig balans och benen flyger runt, för långt så bara tappar man stigbyglarna och allting bara glappar.
Men, tänk tyngd!

Man ska absolut inte kämpa för att trampa ner hälarna, när man rider. Det skapar oönskade spänningar hos hela ryttaren, som i slutänden även skapar spänningar hos hästen.

Står du på tå, har du säkerligen också för långa stigläder.

Citerar från: Hästfocus, nr 4/2008, sidan 76-

"Sitter du som om du nästan står "sitter" du bäst till häst. Därför då fungerar också våra stötdämpande och fjädrande funktioner som bäst. När vi sitter däremot låser vi många av våra leder. Då är det omöjligt att följa med i hästens rörelser, säger Kajsa Ränkfors."

"Att ståsitsen var den bästa sitsen visste redan hästkännaren och generalen Xenofon som levde 300 år före Kristus. Det var han som beskrev den lodräta klassiska sitsen första gången "som när man står upprätt med benen i sär". På den siden satt de flesta grekiska ryttare i "stolsits" med sätet långt bak i sadeln och knäna långt uppdragna. Xenofon insåg att det störde balansen för såväl häst som ryttare."

För att du ska få in den korrekta sitsen, enligt ovan, kan du börja med att "torrsimma" utan häst... :rofl:

Ställ dig på golvet, fötterna lite i sär, så rakt under höfterna som möjligt. Andas in genom näsan och ut genom munnen. Gunga lite åt sidorna "svaja som ett träd", med mindre och mindre rörelser. När du sen står rakt igen. Gå upp på tå, andas in, ner på fötterna igen, andas ut... När du går ner på fötterna igen, så känner du kanske att du liksom automatiskt får lite svikt, böjning i knäna. Då är du rätt ute. Precis den känslan ska du ha när du sitter på hästen med fötterna i stigbyglarna.

När du får en känsla på marken, för när det känns bra. Då kan du sätta dig på hästryggen och känna in sitsen, när hästen står stilla. Gå upp på tå i stigbygeln, andas in, sätt dig ner med fötterna plant i stigbygeln, känn "knäsvikten" lite och andas ut.

Det låter som helflum. Men Centrerad Ridning, har hjälpt mig massor!

Jag rekommenderar Sally Swift, Centrerad Ridning, En bok för ryttare på alla nivåer, 2002

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Jag tycker att de svar du fått är jättebra.
När jag läste detta tänkte jag direkt att det låter som att du har stigbygeln för långt fram på tån. Vet inte om detta stämmer, men stigbygeln ska vara på den bredaste delan av foten, typ trampdynan under tårna. Man kan ju bara tänka själv hur svårt det måste vara att ha foten plant om man har hela foten fram på tårna, om man lägger vikten på tårna är det mycket lättare att stå på tå för då blir vikten mer balanserad och centrerad över just tån.
Vilket man ju inte ska ha. Kolla så att stigbygeln ligger rätt under foten!;)

Tänk upp mer tårna istället för ner med hälen! annars tycker jag dom tipsen du redan fått är super :idea:

Liknande trådar

Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
690
Senast: Hermelin
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 315
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 068
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama