Tips om att få en gallfri häst? hjälp?

G

gullrumpan

Hej!

Jag sköter om ett 9 årigt varmblods sto (snart äger jag henne) frisk o pigg.

Men nu har hon fått gallor i benen. :( och jag vet inte hur jag skall få bort dom. det jag gör just nu är att jag skrittar av ordentligt efter varje ridtur, efter ridturen spolar jag av benen (ganska länge), linimentar och sätter på benpaddar( back on track) o därefter lindar så klart. Sedan efter hon kommit in i boxen så tar jag av benlindorna för ett tag, sedan linimentar jag igen (linimentet är en sort som hindrar vätskebildningar) sedan lindar jag benen till natten.

Och fortfarande är dom kvar. :cry: nu tipsa en vän tilll mig o glukosamin att det ska funka.. har någon provat? berätta om det funkar.

har någon något tips om vad jag ska göra. funderar på att hon ska börja gå i lösdrift.. men vi får se.

snälla om någon vet något tips. tipsa! tack på förhand!

Sv: Tips om att få en gallfri häst? hjälp?

Min häst brukar var gallig i båda bakbenen, han brukar dock minska efter att man ridit och har man han lindad har han nästan inga gallor alls. Hans gallor beror mkt på vädret är det kallt och torrt ute har han inga gallor alls men är det varmare och fuktigt ute får han genast gallor igen. Så länge gallorna är jämnna och inte är varma tror jag inte det är så farligt med gallor, en vet har kollat min häst och han sa att det inte var något problem...

På vilket vis stör gallorna dig? Om de inte orsakas av inflammation i led, ledkapsel eller synovialmembran så är de helt ofarliga. Om en häst plötsligt blir gallig kan det vara idé att kontrollera ev hälta och för all del foderstaten (beroende på gallornas lokalisation). Om man inte hittar något där - varför bry sig?

De gallor man bör vara uppmärksam på är enkelsidiga ledgallor (inte främst gallor i senskidor el bursor) som kommer plötsligt och är hårda när man känner på dem.

Det finns fö inget liniment som påverkar bildningen av ledvätska. Och till back on track ska man väl undvika liniment? Sluta mixtra så ska du se att det ordnar sig!

Men folk jag känner har prövat detta o säger att det hjälper :/ Hon är ju inte halt iaf o bjuder på bra fammåt. Men foderstaten är en bra grej du sa, men den som har hand om henne är för envis för att ändra foderstaten. hon får som sagt 7-9 skopor(runt en Liter ryms det i skopan) havre om dagen. Vilket är på tok för mycket. + att hon få 7 kg hö och mella o betfor. så men när jag kööper henne så skall jag ändr foderstaten så kanske dom försvinner. :) tack för tipset!

Där har du nog lösningen... På tok för mkt havre. Skulle ta bort minst hälften (förmodligen bra att minska ännu mer...) och öka på höet några kilo.

Ja, börja med att byta ut fodret, eller ialf minska ner det....

återkom sen och berätta hur det gick....:idea:

Lycka till

Mitt sto, nu sexton år gammal, hade gallor i alla fyra benen ända sedan jag köpte henne för sju år sedan. Men, för ett år sedan fick hon fång och då slutade jag ge henne kraftfoder (hon fick iofs bara 1/2 kg/dag innan) och gallorna försvann väldigt snabbt.
Numera har hon verkligt fina, gallfria ben.
Jag bör kanske tillägga att jag aldrig använder benskydd, lindor eller liniment och jag har heller aldrig gjort det.

Se över foderstaten!

Immer

Som dom andra sa, havren bör troligtvis minskas :smirk:

Ett sto i mitt stall har också gallor, försvinner lite när hon lindas under natten. De tog av henne skorna för en tid och då försvann gallorna helt.

Som de andra säger, gallorna beror nog på havremängden.

Men du ska absolut inte linimenta och linda blöta ben. Det kan bli en blistereffekt du absolut inte vill ha, då bränner du din häst.

Det är ju väldigt vanligt att varmblod(travare) får gallor. Min häst har haft det mer eller mindre hela tiden. Har inte stört.
När gallorna blir hårda och varma (och plötsliga) bör de undersökas av veterinär.
Tror inte heller att man ska mixtra med liniment och bot. Kanske är bäst att välja om man vill linda+linimenta, använda bot eller kyla benen :)
Som de andra säger bör nog havremängden minskas. Om hästen får för mycket protein så kan det också bidra till galliga ben, så om du har ett väldigt proteinrikt grovfoder kanske det kan bero på det också.

Lycka till! :)

Gallor kan också bero på mask. Å andra sidan låter det ju att vara mycket havre.

Gallor är i princip ofarliga av vad jag förstått?
Hästen kan bli svullen i benen av för mycket protein i grovfodret.

Min häst har mycket gallor i bakbenen , för att få denna "svullnad" att gå ner så skrittar jag fram länge, lindar och linimentar.

Sålänge hästen inte är oren så är det nog inget att vara orolig över :)

Minskade gallorna på min förra häst genom att linda med Back-on track paddar. Gallorna minskade rejält på ena bak och helt på andra bakbenet.

Tack för alla svaren!!! :) Nu har jag köpt denna häst o ja bytte genast om fodret o nu redan har hennes ben förändrats!!

tack igen för alla tipsen :)

Vad bra att det blev bättre! :D
Tänkte tillägga att jag läste lite om BoT på deras hemsida och där står det så här;
Om man har använt ett liniment som man smörjer in eller häller på benen så måste man tvätta av det och låta benen torka innan man använder BoT. Det är dock möjligt att använda ett svagt liniment, t ex ett anicaliniment, samtidigt som BoT - men man måste ha erfarenhet av båda produkterna för att använda dem samtidigt.
Hästar är individuellt känsliga för liniment och blistring, så det kan gå bra på en häst men inte på en annan. Det kan därför även gå bra även om man har en mindre mängd linimentrester kvar på benen. Vår rekommendation är att man låter BoT ersätta användningen av liniment.

Så det är nog bäst att inte blanda alls :)

Liknande trådar

Hästvård Pållan har en längre tid, minst sedan flera år tillbaka, haft lite gallor bak. Hon har aldrig haft några besvär av dem och de har...
Svar
6
· Visningar
1 463
Senast: caballus
·
Hästvård Hej på er! Idag när jag kom till stallet var hästen varm och svullen i kotan på ena bak, det fick bli att hänga tillbaka sadeln och ge...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Linnpan
·
Hästvård Tips på när man bör linda sin häst (självklart vid svullnader och gallor) och hur man bör lind, även vad man bör använda. Jag har nu...
Svar
10
· Visningar
3 114
Ridning Hade Equiterapeuten ute häromdagen då jag under en längre tid känt att hästen inte använt bakbenen utan haft dem mesta vikten fram...
Svar
19
· Visningar
3 033
Senast: Tjockisina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10