Sv: Tips om äldre transporter.
Du ska tänka på ens ak oavsett märke - HJULAXELN.
Jag köpte år 2000 ett Trane från 1973. Bytte golv, el och bakre väggar samt rostskyddsbehandlade och målade om ramen. Gick igenom besiktning 2002 med idel beröm. 120 mil senare, 2004 fick vi anmärkning på axellagringar bägge sidor, glapp. Bara byta axel, kostar ca 10 000 kr.
Sen växte unghästskrället ur det så jag sålde det för 10 000 kr, dvs med tokförlust. Dock kommer det med största sannolikhet rulla mååånga år till då allt som kan krångla är bytt och nytt =)
Så, det du ska kika efter är rost på bärande detaljer (ytrost behöver du inte döma ut det för, det går att åtgärda) och så hjulaxeln. Problemet är att utan att ta in det på verkstad och kolla ordentligt så kan man inte alla gånger säga säkert om axeln. Skevar hjulen (kobent etc) så ska du dra öronen åt dig för då är det knas med hjullagringar eller axeln. Men, det kan vara nybesiktigat UA och se helt okej ut, men det kommer 'snart' uppstå problem med axeln. Och hittar man inte ett med garanterat nyligen bytt axel så får man nästan räkna med att risken finns att man får lägga 10 000 kr till på det.
För övrigt så har jag ingene rf av gamla släp annat än Tranet och det var otroligt väl bibehållet och fick beröm på bilprovningen varenda år, gick som en dröm efter bilen med och jag hade INTE sålt det om jag inte varit tvungen.
Nackdelen med äldre släp är att det här med störtbågar och säkerhet kan det vara si och så med, mitt Trane t ex hade inte en enda båge och hade blivit kaffeved om det vält.. Fördelen med äldre släp är att du ofta har HÖG lastvikt, pga att släpets tjänstevikt är lågt (tack vare avsaknaden av störtbågar och liknande)