Tips och råd önskas!

M

My Precious

Jag har köpt en jättefin "rå" 2,5 åring, hon har stått hos mig en vecka nu. Det har gått superbra hittils och man kan inte tro att hon inte är jobbad med, hon är himla följsam tillitsfull och orädd.
Igår inträffade det dock en liten grej när jag skulle ta ut henne en liten sväng ifrån stallet, som vi gjort förrut. Hon blev totalt galen och ställde sig upp och slog runt, sprang tillbaka till stallet.

Hon skadade sig inte som tur var och det här är säkert sånt som händer antar jag, men nu är jag rädd att hon fortsätter göra så här nu när hon vet att det går... Det går ju knappast att mäta sig med hennes krafter så vad gör jag nästa gång? Blir samtidigt osäker på om jag gått för fort fram med henne eftersom som allt gått så bra, målet är såklart att hinna med 3 årstestet till våren.

Skulle vara jätteglad om någon ville dela med sig några tips till mig som inte har så många års erfarenhet av unghästar.
 
Sv: Tips och råd önskas!

När hästen väl vant sig vid omgivningen kan det hända att den börjar testa osv. Det gör min också :angel:
Han är dock 4, men inte mycket hanterad.

Kanske träna horsemanship? Led med kedja om du tycker det är otäckt, hon får inte springa över dig eller lära sig så det blir en vana.
 
Sv: Tips och råd önskas!

Ja, det är kanske inte att lägga för stor vikt vid det är lätt att bli ledsen och besviken "plattåer" uppkommer ju alltid.
Men tycker ni att jag sätter för mycket press på henne genom att skynda långsamt och hinna få henne färdig till våren?
 
Sv: Tips och råd önskas!

Det är många hästar som går igenom samma sak, att vara klara till 3års testet. Men fortsätt du skynda långsamt, men ta mycket tid att umgås med henne och låta henne bli trygg. Hon kommer säkerligen testa lite då och då, men visa bara att du är en stabil ledare, bli inte rädd för henne, så kommer hon lita på dig.

Det låter som att du skaffat en bra häst!
Hellre ohanterad, än att hon är felhanterad.


Jag började rida min 4åring, men fick nu backa tillbaka lite, då det gick för fort för honom. Det blir så ibland.

Men satsa på lite viloperioder då och då också kanske?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 215
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp