Tips när det gäller avmaskning.

C

Carro83

Hej!
Hämtade hem min första egna häst i början av juni och funderade över avmaskning. I och med att det är första hästen så finns det saker som jag inte gjort tidigare, som till exempel avmaskat. Pratade med en i stallet som sa att de skulle göra träckprov till hösten och avmaska då om det behövs. Hur bör man göra? Ska man inte avmaska innan sommarbete? Är det ok att vänta till sommarbetet är över och de ska göra träckprov eller borde jag göra det redan nu? Skulle bli jätte tacksam för tips då jag känner mig helt förvirrad när det gäller avmaskning.

Sv: Tips när det gäller avmaskning.

Om du vill kan du ju skicka in ett träckprov för analys redan nu, det finns inget som hindrar det.

Men kolla hur förra ägaren avmaskat, när och med vilket preparat.

Sv: Tips när det gäller avmaskning.

Börja med att höra med förra ägaren om den avmaskad och i så fall med vad. Har intervallet för det medlet gått ut skulle jag göra träckprov för att se hur hög parasitbörda hästen har just nu.

Avmaskning bör helst endast ske när det verkligen behövs. Vi måste spara på de få verksamma substanser vi har. Att avmaska för säkerhetsskull är "gammalt och förlegat" ;)

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 609
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 412
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka