Tips mot sängkissande katt!

Stinaelin

Trådstartare
Hej!

Min 5-månaders katt har börjat att systematiskt kissa i min 2-åriga dotters säng.

Det börjar bli tröttsamt, och det känns som en markering mot just dottern, kanske för att katten känner sig högre i rang än henne?

Vi byter kattsand ofta och håller hennes låda fräsch, så det är ingen protest mot det. Vi har aldrig kommit på henne på bar gärning tyvärr, utan hon kissar alltid när hon är ensam.

Funderar om det är något annat som hon är missnöjd med. Hon är ensam ca 6 timmar om dagen, men resten av dagen (och natten) får hon vara med till 100%, hon är med oss ute om vi är ute, och vi busar och goasar med henne.

VAD ska vi göra? Fyspray vill man liksom inte ha i sängen. Finns det andra avsersionsmetoder? Har ni några andra tips?

Mycket tacksam för hjälp!:bow:
/Stinaelin med Skuggan

Sv: Tips mot sängkissande katt!

I "tonåren" har ganska många katter en del rangproblem med sig. Det man kan göra är att täcka dotterns säng (med tex ett duschdraperi), spraya den med FeliWay (köps hos vet., det är ansiktsferomoner som gör att katten tror att den redan doftmarkerat där), och kastrera så snart som möjligt.

Vissa katter vill även ha två lådor, så det kan ju vara värt att prova med en extra toalett på ett annat ställe ett tag.

I merparten av fallen går beteendet över när katten landat som kastrat, så länge man inte låtit det bli en rotad vana. Vår hona kissade bestämt på mina kläder när hon var tonåring (det var ju hon+husse=sant...)

Sv: Tips mot sängkissande katt!

Tack för tipset!

Ska dra till veterinären så fort jag hinner! Misstänker skarpt att det är en markeringsgrej, dottern är yngst i familjen, och katten vill väl klättra i graderna? :smirk:

Fyspray som aversion tror du inte på eller? Det kanske gör henne mer avig mot dottern? Denna avighet visar sig inte dem emellan, utan bara i kisseriet.

Vi ska kasterera så snart hon är över halvåret. Nu är hon bara knappt 5 månader. En till låda kan jag också ordna. Jag känner lite press på mig, för det var jag som mest ville ha katt, och maken har inte tålamod för sängkissande katter..... :crazy:

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 784
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 425
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 306
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden