tips mot problemmage!

misan

Trådstartare
Jag har skrivit här förut om min pålle som ständigt varit lös i magen. Första gången, i våras, svarade han bra på colicure men blev dålig igen etfer bara en-två månader. Nu för ungefär en månad sen så beställde vi koli igen, men denna gång helt utan effekt..! Jag blev jätteförvånad.
Hur som helst så tänke vi att nu provar vi nåt nytt. Har tidigare försökt med många olika, och inga alls, foder men utan märkbar skillnad. Det enda som vi inte testat är loppfrön, vilket väl också ska vara bra.
På vinst och förlust köpte vi en dunk aloe vera, bara för att testa. de har ju pengar-tillbaka-garanti också och jag var verkligen inställd på att utkräva det framöver. Trodde inte att det skulle hjälpa honom det minsta faktiskt.
Men! efter bara ca en vecka så var han mycket bättre. Det rinner visserligen lite innan bollarna kommer, men nu kommer det bollar! :D Är nu inne på tredje veckan och han är fortfarande stabil.
Det kritiska blir väl sen när vi drar ner till underhålls-dos. Men jag hoppas det ska fungera.

Så här har ni ett tips mot krånglande magar!

Sv: tips mot problemmage!

En undran bara...förmodar att du gått igenom allt i foderväg som din häst äter...men vattnet? Har du gjort en analys på det? Har bekanta som upptäckt att vattnet kan ge oanade symtom, i deras fall just lös mage...Kan ju vara en idé om du inte gjort det ;)

min häst var sån..eller e men är mycke bättre.
bytte till hö o tog bort allt hösilage..o nu efter en vecka e de redan jätte mycke bättre.
så testa med hö om du inte redan har de.

Pratade med veterinär angående att det rinner lite vatten innan de bajsar, han sa att det får man räkna med om man ger hösilage...Jag tycker inte att det är ok men vad vet jag.
Jag har gett mina hästar Protexin, funkar jättebra.

jag har inte kollat vattnet, det kanske vore en idé. de tre andra pållarna har dock aldrig haft dålig mage, men visst kan han vara extra känslig.

han äter hö.

fil försökte vi med en gång men han åt inte. dessutom sa vår vet. att för att han skulle bli hjälpt av det skulle det behövas ganska stora mängder..

protexin provade vi innan han fick colicure men det utlöste i det närmaste koliksymtom på honom. jättekonstigt.

tack för tips, men nu fortsätter jag med aloe vera ett tag till iaf och hoppas på att det ska fungera!

Blåbärs-soppa fungerar precis som filmjölk o smakar bättre! pröva det, det ger man föl med diarre...

Liknande trådar

Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
18 745
Foder & Strö Min häst har varit lös i magen till och från ett tag nu! Vissa dagar är hon helt okej och det blir bollar ;) men dom är dock gröna och...
Svar
15
· Visningar
2 758
Senast: lady_vip
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 207
Senast: Madick
·
H
Foder & Strö Långt. Jag rider en liten islandhäst dam på 14 år en dag i veckan. Nu är det såhär att varje vinter blir hon jättedålig i magen. När hon...
2
Svar
30
· Visningar
2 751
Senast: Hannola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter