Tips LB:0 och LB:2

M

Millan89

Nu på söndag ska jag åka och tävla lokal LB:0 och LB:2 med min medryttarhäst. Ni som har tävlat de här programmen, har ni några allmänna tips eller saker som man ska tänka på som ni kan dela med er av?

//Camilla

Sv: Tips LB:0 och LB:2

LB:2 är mitt favoritprogram av LB-programmen.. :D
Det är ju jätteskoj..

har inga tips tyvärr - ha roligt!

Glöm inte halten i B:0an! Ja missade den och det vart självklart 2poängs avdrag..

(klassen var KM och jag kom tvåa, två poäng under vinnarpoängen :crazy: )

Det har jag grämt mig över ett tag nu :D

Nej, stackare! Förstår verkligen att du grämer dig över det. När jag tävlade KM gjorde jag också en del missar, men jag var ändå inte nära placering ;)
Jag ska inte glömma halten.

I båda programmen är vägarna och sitsen viktiga. Så rid prydligt och välvårdat samt korrekta vägar- ut ordentligt i hörnen och runda fina volter. Att hästen är ställd i hörnorna och på de bäjda spåren.

I LB:0 får man tänka på att i ökningarna på långsidan får man oftast inte samma sug från hästen. Samt att näst sista halten inte glöms bort. Att halvcirklarna inte går över till fel sida av medellinjen ( alltså att cirkeln till vänster itne går över till höger sida av medellinjen och tvärt om) Övergångarna osv är väldigt viktiga att de funkar då det är många sträckor med förlängd steglängd.

I LB:2 är det viktigt att man orkar hålla ihop hästen eftersom det är lång bana och hästen lätt springer iväg eller blir väääldigt seg och trött. Sen är det som i LB:0 att övergångarna ska var tydliga och halten korrekt osv.
Eftersom banan är lång så kan vägen upp till första halten var lite klurig och bli lite vinglig. Försök att rida så rakt som möjligt och ställa upp hästen snyggt. Här har du också lite mer hjälp i ökningarna eftersom dessa är placerade på diagonalen.

Lycka till och rid väl!:banana:

Glöm inte halten i B:0an! Ja missade den och det vart självklart 2poängs avdrag..

(klassen var KM och jag kom tvåa, två poäng under vinnarpoängen :crazy: )

Det har jag grämt mig över ett tag nu :D

Jag glömde också den förbannade halten!:cool:
Ologiskt ställe för en halt?!

Jag glömde också den förbannade halten!:cool:
Ologiskt ställe för en halt?!

Menar ni den som är på A, precis före skritten (kollade programmet på stallbacken nu...)?

Den ligger väl helt logiskt tycker jag, är ofta halt (m ryggning) just där i både LA och MB osv.

En halt som ligger ologiskt däremot är näst sista halten i LC2...den är lätt att glömma, precis på sluttampen av programmet.

Ja den halten i LC.2 har jag varit nära på att glömma många ggr!

Se till att göra galoppfattningarna på rätt ställen i LB:0, jag missade det sist och skulle antagligen blivit placerad om jag hade pluggat in det rätt.:smirk:

Tack för alla tips :) Nu blev det dock inga placeringar pga en alldeles för nervös ryttare (skyller på att det var första riktiga tävlingen ;)) och en häst som trodde att hon skulle hoppa över dressyrstaketet. När hon sedan inte fick hoppa så vägrade hon att gå nära det istället... Men vi tar nya tag och siktar in oss på nästa tävling :)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 314
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar