Tips i stall och till din häst/hästar

Chamsin

Trådstartare
Tänkte vi skulle skapa en rolig tråd om tips på hur fiffiga ideer vi har.

Jag har ett tips
Om "svanssnöret" går sönder på täcket till din häst sätt tillfälligt balsnören därbak. Dock kortare så hästen inte snärjer in sig.

Hö ute
Om ni vill att hästen ska röra lite på sig en kall vinterdag. Lägg ut mindre högar hö på en större yta så dom får gå lite mellan målen.

Lerig hage
Om det finns ett träd i hagen, häng upp höet i ett hönät i detta.(dock inte för högt, så hästen når). Eller ha en hötunna.

Fler tips p vad man kan göra när det uppstår mindre eller lite större problem :):p
 
Tänkte vi skulle skapa en rolig tråd om tips på hur fiffiga ideer vi har.

Jag har ett tips
Om "svanssnöret" går sönder på täcket till din häst sätt tillfälligt balsnören därbak. Dock kortare så hästen inte snärjer in sig.

Hö ute
Om ni vill att hästen ska röra lite på sig en kall vinterdag. Lägg ut mindre högar hö på en större yta så dom får gå lite mellan målen.

Lerig hage
Om det finns ett träd i hagen, häng upp höet i ett hönät i detta.(dock inte för högt, så hästen når). Eller ha en hötunna.

Fler tips p vad man kan göra när det uppstår mindre eller lite större problem :):p
Balband är för övrigt väldigt dumt att ha som svanssnöre, kan skava ordentligt.

Men mina tips;
har man flytande liniment så är det väldig smidigt att sätta på ett spray munstycke på flaskan, väldigt mycket enklare att applicera linimentet då. Ett pump munstycke på trögflytande liniment är också smidigt.
 
Balband är för övrigt väldigt dumt att ha som svanssnöre, kan skava ordentligt.

Men mina tips;
har man flytande liniment så är det väldig smidigt att sätta på ett spray munstycke på flaskan, väldigt mycket enklare att applicera linimentet då. Ett pump munstycke på trögflytande liniment är också smidigt.

Tillfälligt balsnöre är bra , har inte skavt någonting på min medan jag åkt och köpt nya snören . Dock ska det dras rätt över och inte mellan benen på hästen.

Bra tips tack! :):)
 
Jag hade aldrig satt balsnöre som svansrem, kan bli riktigt fula sår om det lyckas skäras in i svansroten. Går svansremmen sönder tar jag en ifrån ett annat täcke tills jag hunnit fixa en ny.
 
Jag hade aldrig satt balsnöre som svansrem, kan bli riktigt fula sår om det lyckas skäras in i svansroten. Går svansremmen sönder tar jag en ifrån ett annat täcke tills jag hunnit fixa en ny.

Ok fick tipset för länge sen av en i stallet och har haft det sen dess när snöret går sönder där bak, dock är det inte ofta. Beror kanske på hur man sätter det också för har aldrig fått ett sår. Men tycker det är ett bra tips om snöret går sönder därbak en kall vinterdag och hästen/hästarna även är mycket för att rulla sig som många gör. Då sitter täcket på plats tills det att du kommer hem. Har varit med om att hela täcket är sönder eller att det ligger halvt av pga att man inte haft allt på sin plats. Men som sagt sen är inte balsnören något man ska ha till täcken utan på hö/halmbalar ;) Men tycker tillfälligt det funkar utmärkt.
 
Balsnöre funkar utmärkt som tillfällig lösning, har själv använt det ett antal gånger. Jag klipper också bort sådant som kan vara bra att ha som reservdelar innan jag slänger ett täcke, kommer ofta till användning antingen till mig själv eller till stallkompisarna.

Vi har tre elastiska grindar i varje öppning till hagarna och mitt bästa tips är att sätta en tunn lina mellan handtagen så att det räcker med att du håller i det översta handtaget så hänger de andra två med. Underlättar mycket när man ska ta in och ut hästar. Man knyter alltså fast linan i respektive handtag med lagom lång bit lina mellan varje.
 
Ett annat bra användingsområde för balsnören är annars:

Min ponny har en förmåga att spänna ut magen till max när man ska få dit sadelgjorden, problemet är att om jag tar en längre sadelgjord så får jag spänna till sista hålen när hon väl slappnat av och man har börjat rida. Sadelgjorden som är "lagom" går knappt att få upp till sadelgjordstropparna - drar man för glider sadeln och det är väldigt jobbigt att dra både i sadelgjorden och sadelgjordstroppen samtidigit :p

så har jag har ett kortare hösnöre - gjort som en ögla och trätt igenom första hålet på sadelgjordstroppen. Så är det lätt att dra det igenom sadelgjordspännet och så kan "hjälpa" till att få igenom sadelgjordstroppen och upp till första hålet. Det ser kanske inte jättesnyggt ut när man rider eftersom jag är för lat för att ta bort det, men det är praktiskt :)
 
Ett annat bra användingsområde för balsnören är annars:

Min ponny har en förmåga att spänna ut magen till max när man ska få dit sadelgjorden, problemet är att om jag tar en längre sadelgjord så får jag spänna till sista hålen när hon väl slappnat av och man har börjat rida. Sadelgjorden som är "lagom" går knappt att få upp till sadelgjordstropparna - drar man för glider sadeln och det är väldigt jobbigt att dra både i sadelgjorden och sadelgjordstroppen samtidigit :p

så har jag har ett kortare hösnöre - gjort som en ögla och trätt igenom första hålet på sadelgjordstroppen. Så är det lätt att dra det igenom sadelgjordspännet och så kan "hjälpa" till att få igenom sadelgjordstroppen och upp till första hålet. Det ser kanske inte jättesnyggt ut när man rider eftersom jag är för lat för att ta bort det, men det är praktiskt :)

Smart. Det måste testas!! Jag är så klen i armarna. ;):p
 
Jag har alltid haft bara balsnöre på typ alla täcken.. Inte det minsta skav öht på flera år. Jag anser att ska en häst göra sig illa på ett svanssnöre sitter det fel eller så har man extremt otur. Risken för skada så lätt är typ minimal.
Är man oroad kan man snöra lite silvertejp på (eller varför inte ludd?)
I mina ögon är elastiska snören värre och tar man bara tex ett bensnöre som svansrem är de farligt för långa oftast varför jag aldrig använt dem. Svanssnöre ska vara kort och gärna lätt gå sönder vilket ju balsnöre gör.

Så visst kan man ha det som tips.
 
Har också använt balsnöre som ersättning för svanssnöret- massor med gånger, aldrig minsta antydan till skav. Fattar inte riktigt hur det skulle kunna skava? Bra tips!

Sår på hästben, slut på kompresser som inte fastnar- dambindor! Givetvis med klistriga sidan utåt ... Funkar helt ok som tillfällig lösning. Sen tar vi alltid honung på sår, både på oss själva och på djuren. Men det hör kanske mer till huskurer... :D
 
Har också använt balsnöre som ersättning för svanssnöret- massor med gånger, aldrig minsta antydan till skav. Fattar inte riktigt hur det skulle kunna skava? Bra tips!

Sår på hästben, slut på kompresser som inte fastnar- dambindor! Givetvis med klistriga sidan utåt ... Funkar helt ok som tillfällig lösning. Sen tar vi alltid honung på sår, både på oss själva och på djuren. Men det hör kanske mer till huskurer... :D

Spinner vidare på dambindor - inte mitt tips utan har hört det någonstans ... Blöjor är perfekta som bandage - vid skador :)
 
Baby wipes! Perfekta till att tvätta skap/mellan spenarna/under svansen på hästen. :-)

Hundkarda till långhåriga ponnyer. Suveränt särskilt till hovskägget.

Vi använder de jättestora Ullaredskassarna att packa hö i till storhästarna istället för ikeapåsar. De har stadigare "tyg"och det är SÅ mycket lättare att packa i en stor kasse. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
810
Senast: Fiorano
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 887
Senast: Solis
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: mily
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp