tips hitåt! ;D

Sv: tips hitåt! ;D

Jag brukar värma upp med att rida serpentiner, åttvolter och öka/minska volten. Sedan rider jag några skänkelvikningar i trav (inte för mesigt tempo) för att fortsätta uppmjukningen. Jag kollar av att jag kan rida rakt, gör bakdelsvändningar och rider längs långsidan ett par meter innanför. I trav blir det inga bakdlesvändningar direkt men i galopp ska han vända på bakdelen. Sedan gör jag lite tempoväxlingar, koncentrerar mig på hur jag sitter. Jobbar med att hitta våran gemensamma balans och därmed en bra form. Kollar att halvhalterna sitter. Rider lite öppnor och slutor. Känner om det är något speciellt som behöver tränas lite extra på som inte flyter. Just nu är det öppnorna i höger galopp, den svagare sidan.

Övrgångar mellan skritt och halt, från början ganska många skritt steg, men alltid ett bestämt antal. Jag gör halt med sitsen och fångar upp stödet med en lätt kontakt i hästens mun och ger en lätt eftergift i samma stund som hästen visat att den tänkt stanna. Jag gör inte halt genom att segdra i tygeln, som man kan se många göra. Vilka sen klagar på att de får hästar som är stumma i munnen och undrar vad de ska ha för bett för att få stopp på hästen.

Små serpentinbågar längs spåret, vägen eller stigen

Sidvärtsförflyttning längs ridbanespåret, eller på gärdesväg, skogsstig eller liknande främst genom viktförflyttning (känn sittbenen), samt genom att vila sidförflyttande skänkel. mot hästens sida. Från början behöver man inte ha kort tygel, utan kan flytta hästen redan i den fria skritten.

När man tagit tyglarna kan man koppla på framdelsvändningar på sidvärtsförflyttningen. Flytta hästen sidvärts ett par steg och gör sen en framdelsvändning och flytta hästen ut på spåret igen.

Olika stora volter. Skritta längs spåret, vägen eller stigen och gör olika stora volter. Från början ska man inte kräva för stor böjning, utan volterna bör vara 15 m, men när hästen mjuknar mer och mer kan man gör volter som är 15, 10, 8, 15 igen, 6, 10.... och så vidare. Att det är bra att variera är ju att hästen ofta tar saker och ting för givna.

Efter ungefär 15 minuters uppvärmning i skritt, brukar jag övergå till trav och/eller galopparbete beroende på hur pigg eller seg hästen känns. Och då använder jag mig av en eller flera övningar som jag beskrivit i skrittarbetet.

Tack vare min ryggmärgsskada bruakr jag orka hålla igång i ungefär 10 minuter, innan jag bryter av till skritt, skrittar fem minuter på lång tygel innan jag kortar upp tyglarna igen, säkerställer uppmärksamhet och form med några fram, eller bakdelsvändningar.

Sedan går jag över till lite samlande arbete, med olika övningar där jag lägger in skolorna (öppnor och slutor) och bakdelsvändningar, samt täta, täta övergångar mellan gångarterna. jag kan hinna lägga in en och annan skrittpaus igen emellanåt och då brukar jag passa på att ta några vändningar, skänkelvikningar och så vidare.

Jag avslutar passen med att lägga ner hästen, med åttvolter och serpentiner i trav innan vi bryter av till skritt, tränar några vändningar på tygeln och sen skrittar av på lång tygel en stund uppsuttet och en stund avsuttet, beroende på hur varm hästen blivit.

Först brukar jag - efter att ha skrittat på långa tyglar en ganska lång stund i bra tempo - renodla hjälperna. Alltså kolla så att hästen svarar bra på allt. Broms, gas, sväng osv. Och då gör jag inte dessa fina halter där man rider hästen in i halten. Använder bara tyglarna och sitter emot lite för att se att den tillbakahållande hjälpen funkar.
Sen driver jag igång med bara skänkeln på lös tygel. Sen provar jag att genom att sänka knäet åt det hållet jag vill, titta däråt och leda med tygeln svänga hästen i båda hållen.
När jag gjort detta med bra resultat börjar jag med själva "ridningen".

Sedan brukar jag göra lite avslappnande arbeten, böjda spår, lite fram/bakdelsvändningar.

Jag jobbar ofta lite för mycket på volter, och försöker ändra detta. Rider lite serpentiner i galopp så att jag övar byten (stora serpentiner), mycket tempoväxlingar och övergångar mellan gångarterna. Jobbar mycket med halter/igångsättningar.

Öppnor i galopp är roligt att rida och bra för hästen. Man lär sig att kontrollera var man har bog och rumpa på hästen hela tiden, och det hjälper även allt annat arbete. När jag rider på volter brukar jag ställa utåt ibland för att "få tag" i yttersidan, ibland flyttar jag ut bakdelen på en del av volten (mest praktikst på den öppna delen).

Rider skänkelvikningar och vanliga ridvägar (snett igenom, ibland med byte, serpentiner, volt tillbaka, volt, båge längs långsidan osv.) för att låta hästen göra varierande arbeten.

Det är vad jag kommer på nu. Synd bara att man inte kommer ihåg alla bra övningar när man sitter där och har kört fast:P

Ridtravare_bäst skrev:
tack för tipsen!
kom gärna med mera!

det måste inte bara vara dressyr ;)

En markarbetsbana, som går att variera nästan i oändlighet....

bommarhinder.jpg

De tre bommarna först o sist på medellinjen är givetvis cavalettibommar, liggande på marken eller också, som jag tycker att de är lagom, upphöjda i ena änden.

bommen i mitten, kan ju vara en upphöjd cavalett helt enkelt. Eller ett kryss, eller ett räcke, eller en parallelloxer.

De "diagonala" bommarna kan ju oxå vara upphöjda cavaletter, eller något av ovan nämnda hinder.

Sen är det bara, att träna banor, med långa och korta svängar, samt ha cavaletterna som kontroll, på att man får hejd på hästen.

Jag har gjort den här banan några gånger, när jag har råkat varit i ridhuset och några ponnybarn, har missat att hoppinstruktören varit ledig. Då har jag faktiskt fått tack, beröm och en slant för besväret, för att jag har kört lite markarbete i stället för att de fått åka hem med oförrättat ärende.

:bow:

Senast ändrad:

Två övningar vi återvänder till hela tiden:

Rid längs fyrkanten i höger varv. Rid upp på medellinjen
Vid X, lägg en volt åt vänster
När du kommer tillbaka till X, gör en volt åt höger
Rid rakt fram på medellinjen, se till att hästen är rakriktad.
Rid ut i vänster varv.
Vid X, lägg en volt åt höger, osv.

Man kan lägga in halter vid B och E, lägga in en halt varje gång man passerar X, osv.

Sätt upp koner, två på varje kortsida och en på varje långsida, några par meter innanför spåret. Rid längs fyrkanten. På långsidan gör du en "serpentin" utanfor konen, och tillbaka till långsidans andra hörna. När du kommer till kortsidan gör du en volt runt den ena konen, direkt ur hörnpasseringen, bytar varv, gör en volt runt den andra, bytar varv, gör en volt igen så du kommer i rätt varv, och gör samma sak på andra halvan av ridbanan.
Det är förstås lättare att ha tre koner på kortsidan, men jag tycker att svångarna blir så snäva då. Det behöver man en stark häst för.

han har ju dålig galopp..
vad tränar ni/hur tränar ni när ni ska stärka galoppen ?

gärna övningar m galoppfattningar...träna på rätt galopp osv. :)

Ridtravare_bäst skrev:
han har ju dålig galopp..
vad tränar ni/hur tränar ni när ni ska stärka galoppen ?

gärna övningar m galoppfattningar...träna på rätt galopp osv. :)

Fattningar, avbrott, fattningar, avbrott.

Så fort hästen tar galopp, sakta av, trava ett par steg och fatta sen ny galopp. Så fort hästen tar galopp, sakta av, trava ett par steg och så vidare.

När hästen blir starkare kan man även göra en och annan fattning från skritt.

tack du!
det ska jag prova.

kan man rida typ galoppnbommar också för att stärka ?
eller blir det fel ?

Nädå, men inte för mkt bara bommar för att det är kul att "hoppa". Det är ju lite genom "samling" = fattningar-avbrott, som du stärker hästen bäst. Att raca iväg över bommar, busa o ha kul. Det är ju det lättaste sättet att smita iväg från jobb. :angel:

Men det går mkt väl att jobba med bommar, för där kan du ju variera avstånd, länga och korta tempot i galoppen. Så kör på du.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: Tora
·
Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Lightzone
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
786
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama