Sv: tips hitåt! ;D
Övrgångar mellan skritt och halt, från början ganska många skritt steg, men alltid ett bestämt antal. Jag gör halt med sitsen och fångar upp stödet med en lätt kontakt i hästens mun och ger en lätt eftergift i samma stund som hästen visat att den tänkt stanna. Jag gör inte halt genom att segdra i tygeln, som man kan se många göra. Vilka sen klagar på att de får hästar som är stumma i munnen och undrar vad de ska ha för bett för att få stopp på hästen.
Små serpentinbågar längs spåret, vägen eller stigen
Sidvärtsförflyttning längs ridbanespåret, eller på gärdesväg, skogsstig eller liknande främst genom viktförflyttning (känn sittbenen), samt genom att vila sidförflyttande skänkel. mot hästens sida. Från början behöver man inte ha kort tygel, utan kan flytta hästen redan i den fria skritten.
När man tagit tyglarna kan man koppla på framdelsvändningar på sidvärtsförflyttningen. Flytta hästen sidvärts ett par steg och gör sen en framdelsvändning och flytta hästen ut på spåret igen.
Olika stora volter. Skritta längs spåret, vägen eller stigen och gör olika stora volter. Från början ska man inte kräva för stor böjning, utan volterna bör vara 15 m, men när hästen mjuknar mer och mer kan man gör volter som är 15, 10, 8, 15 igen, 6, 10.... och så vidare. Att det är bra att variera är ju att hästen ofta tar saker och ting för givna.
Efter ungefär 15 minuters uppvärmning i skritt, brukar jag övergå till trav och/eller galopparbete beroende på hur pigg eller seg hästen känns. Och då använder jag mig av en eller flera övningar som jag beskrivit i skrittarbetet.
Tack vare min ryggmärgsskada bruakr jag orka hålla igång i ungefär 10 minuter, innan jag bryter av till skritt, skrittar fem minuter på lång tygel innan jag kortar upp tyglarna igen, säkerställer uppmärksamhet och form med några fram, eller bakdelsvändningar.
Sedan går jag över till lite samlande arbete, med olika övningar där jag lägger in skolorna (öppnor och slutor) och bakdelsvändningar, samt täta, täta övergångar mellan gångarterna. jag kan hinna lägga in en och annan skrittpaus igen emellanåt och då brukar jag passa på att ta några vändningar, skänkelvikningar och så vidare.
Jag avslutar passen med att lägga ner hästen, med åttvolter och serpentiner i trav innan vi bryter av till skritt, tränar några vändningar på tygeln och sen skrittar av på lång tygel en stund uppsuttet och en stund avsuttet, beroende på hur varm hästen blivit.