tips göra hage hästvänlig

E

Elisabethh

Vi har nyligen skaffat en mindre gård m tillhörande två hektar åkermark. Av åkermarken har vi gjort fyra hagar. Marken är öppen utan buskage eller träd så de får inget naturligt sol/regn/vind skydd.

vi har ett litet stall och kommer också bygga ett vindskydd till en början.

Nu funderar jag på hur vi på ett bra sätt ska kunna göra hagarna lite hästvänligare!

har ni några idéer?

Jag lägger in en bild på hur marken ser ut idag.
hage.jpg

Höger hälft av marken. Jordhögen är ej inne i hagen.

hage2.jpg

Här är vänstra hälften av marken. Grannens hage är den som är längst till vänster på bilden. Vår hage börjar där den gula elskylten.


Min tanke är att plantera något snabbväxande buskage eller trädslag för att ge hästarna skugga, skydd mot insekter, dra till fukt till den torra marken osv. Men det är viktigt att det blir snyggt gjort.

Tror ni att det drar ner värdet på gården att plantera i hagarna? Hur gör man det på ett snyggt och funktionellt vis?


Tips välkomnas! :)
 
Sv: tips göra hage hästvänlig

Vi har stora stockar i vinterhagen! Dels älskar hästarna att gnaga på dem och sedan hoppar man gärna dem när underlaget tillåter.
 
Sv: tips göra hage hästvänlig

Jag skulle plantera pil (inte för tätt) i kanterna av marken/hagarna på något sätt. Pil växer snabbt och jag tycker det är en mycket vacker buske när den börjat få tjockare stammar! Den ger skydd åt hästarna eftersom den blir så stor och trivs på många olika sorters marker, dock inte för torrt.

2 ha mark är ju ändå inget en bonde skulle köpa fastigheten för, så det är nog hästägare som skulle vara intresserade och där tror jag inte det är negativt med träd. Bara det görs snyggt som du säger.
 
Sv: tips göra hage hästvänlig

ja pil är ju snabbväxande (om inte camarguerna äter upp den såklart ;)

hur kan man plantera på ett snyggt vis då? Och så att det inte stör i elstaketet sedan.

marken är ganska torr här men det beror nog också mycket på att det inte finns några träd eller buskar heller då ligger ju solen rakt på bara
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 493
Senast: Ainon
·
Anläggning Hej. Har ca 2 ha åker. Jag skulle vilja anlägga en ridväg runt om, och ha en hage i mitten. Helst vill jag också ha en liten ridbana...
Svar
3
· Visningar
4 257
Senast: Blomskan
·
Anläggning Nu har vi äntligen kommit iordning med våra saker och har börjat med hästarnas hage. Vi har alltså flyttat till en mindre gård där det...
Svar
8
· Visningar
3 857
Senast: bigganl
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 729
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp