Tips!Frieserhingst!?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Moatje
  • Startdatum Startdatum
M

Moatje

Hej har ett friesersto som jag har tänkt betäcka år 2005. Skulle då vilja ha lite tips av någon som är insatt i frieseraveln. Vilken hingst skulle kunna passa mitt sto? Hon är ca. 155 cm, liten o tunn... Inte alls mycket man dessto mer svans o hovskägg. Visad som föl med 2:a premie.
Stamtavla som följer:

E: Ritse 322 EE:Oege EEE:Wessel EEEE:Jarich
U: Froukje Fan´t Kleaster UE: Hearke UEE:Mark UEEE:Tetman

Vet inte alls hur det där blev, men ja tror att de blev någotlunda rätt.. Vet inte alls vilka man ska räkna upp. Har säkert glömt någon av stor betydelse, men då är de bara att fråga så får ni veta..
Mvh Malin

Det finns inte så många Frieserhingstar att välja mellan... Gå in på www.frieserhast.com och se om de kan hjälpa dig.
Det finns inga godkända frieserhingstar i Sverige (Fast det viste du säkert), så du får ju ta en utländsk hingst (Holland, USA eller Tyskland är väl där det finns flest).
För Amerikanska hingstar har du sidan www.fhana.com

du har en häst emd relativt kända hingstar i stammen.På amerikanska föreningens sida kan du göra en inavelskoefficientbedömning.

Det fins även hollänsdka program att köpa har jag hört som gör den bedömningen automatiskt.Mitt tips är att funder amycket på negativa ch positiva sidor.linearscoringen ger besked där tex.
Gå inetbara på "championhingst" utan funder apå lite "udda" hingstar.Just när sportmodellen himla inne,är det en sån du vill ha?
Eller vill du ligga mer åt barock?

titta också på hingstarnas resultat från bedömingarna,ffra arbetslust och omd et är en äldre,stallbeteende osv.

Bara för att det är en dressyrkanon så kanske man inet som friidsryttare klarar av fölet efter dne hingsten.

Det finsn flera tsycken på Frieserförningen som är duktiga på avel,se till att hitta dem som har avlat längst och några kanske tomhar bott i Holland och är extremt linjeintresserade(hrmmm)?
Du kommeratt få bra hjälp om du kontaktar föreningen.Eftersomjag har hingstar så ve jag inete så mycket om stodelen,men jag tror man även kan vända sig til FPS och få hjälp med förslag(fan vore annars med den medlemsavgiften och att vi bara "lånar" våra stamtavlor)

Thina

Tack! Ska försöka kontakta nån som håller på frieser avel. Vill ha en bra häst att köra och även för akademisk ridning. Får väl se va de blir.
Har du några namn på folk ja kan kontakta i föreningen?
Mvh Malin

hej igen!
Vet du hur hög inavelskoeffecienten får vara? Kolla på va min häst hade och hon hade typ 0,9 nånting.. Men de spelar nästan ingen roll vilken hingst ja tar i den där listan, så har de minsta värdet varit 1,5 nånting. Vad är ok?
Mvh Malin

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·
Hästhantering Tänkte om det finns någon där ute som har ett liknande sto eller kanske har något tips :) Presentation av min häst, hon är ett 9...
Svar
3
· Visningar
1 209
Senast: lamalinche
·
J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 515
Senast: jjennnyy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka