Sv: tips för sned häst
hästen jag köpt är sned. jag tror det beror på ett brott på hovbenet som föl, men är inte säker.
har ni tips hur man kan mjuka upp henne?
Vet inte vart mitt inlägg tog vägen!
Men jag skrev iaf att är hästen sned så de går att fixa med en ET?
Går det inte att fixa så hästen alltså är sned i sitt skelett så går det ju inte att fixa.
Ja då skulle jag nog lägga ridningen på hyllan.
Risken är ju att hästen blir halt och får ont av att bära en ryttare på en sned kropp.
Och då spelar det ju ingen roll om man rider efter all konstens alla regler eller inte.
Kör in hästen istället så kan ni ha skoj med vagnen och ni kommer ut och har lite kul ändå.=)
Men går det att fixa så ta ut en bra ET och behandla hästen så den blir rak, troligen behövs regelbundna behandlingar livet ut om den gått sned i många år.
Jag själv gick sned i 9 år och de skiljer 2 cm på mina ben.
Jag måste gå minst varannan månad för att räta ut mig då kroppen skjuter tillbaks sig i sin snedhet tack vare att jag gått sned så länge.
Många behandlar bara sin häst som är sned och den går bra igen ett tag för att sedan bli sned igen och man tar ut ET igen.
Ett rullande hamsterhjul
Då det är ryttaren som egentligen är sned och gör sin häst omedvetet sned.
Så när ryttaren får hjälp med sin snedhet försvinner helt plötsligt hästens snedhet med..Magiskt
Nu sa du i ditt fall att den brutit skelettet som ung så jag tror i ditt fall att snedheten är permanent dessvärre!