Tips för påbörjad träning av unghäst...

T

Tourney

Hejsan!

Jag ska nu i sommar börja träna min 2 åriga frieserhingst mer ordentligt. Jag har ägt honom i 1 år och därför valt att lära känna honom mer, gosa, borsta och verka hovar på honom, mer än träning såsom tömkörning m.m. (och han var lite ung enligt mig).

Jag har hållt på med unghästar förut, varit med föl från födseln upp till 3 år. Men han är min första egna häst och heller inte så van vid träning (som de jag tränat varit, då jag inte varit själv att träna dem), som longering (har longerat honom typ 2 gånger lite grann)... Jag undrar om ni har några tips på hur jag kan börja, vad för något, hur jag ska lägga upp träningen i veckorna m.m. Han är rätt rädd för trafiken, det går en stor väg vid stallet som gör även mig orolig. Hur kan jag träna detta? Hur ska jag börja tömköra och hur kan jag träna honom att stå still, trava jämte mig och liknande inför primeringen i höst? (Han gillar inte att trava bredvid när jag leder, för han är van att bara skritta då)...

Han har börjat vänjas lite vid bett och träns nu i våras, och det grå bra:laugh:, och har haft kapson men inte haft sadel eller så...

Så om ni har bra tips på träningsmetod, schema, eller annat nyttigt så kan ni väll säja till? Jag ska be min Akademiska ridlärare att hjälpa mig, och har flera hästvana i närheten. Sen har jag ju hanterat unghästar och ska till hösten börja 3:e året på Vretagymnasiets hästinriktning. Men känns alltid bra att få höra andras åsikter, tips och liknande.

M.V.H. Hanna:)

Sv: Tips för påbörjad träning av unghäst...

Hej, sitter ganska så mycket i samma båt jag är en ung tjej som har haft min unghäst i fem månader nu och min läromästare i två år. Unghästen är en am paint sto på tre och och inte alls särsilt hanterad och tyckte det jag jobbigt att bara gå runt stallet i början (är fortfarande väldigt kär i mamman som också står här men vi ska sära på dom när vi fått henne reggad) det vi övar på nu är sadel, vara borta från dom andra hästarna, prommenera lite, verka, longera, backa, och vi tränar lite med träns fast vi ska kolla tänderna innan vi börjar ordentligt.. tips till dig är att ta det lungt och tänka igenom en timme innan titt mål för dagen och när du tänkt sluta osv :)

Hej.^^

Okej ja min är två år. och går att leda och sådär. Åååå Am paint är så fina. ;D

Tack för tipset. Jag tar det alltid lugnt (därav 1 år mest att lära känna) men det är bra tips om att verkligen tänka igenom det.^^

Hoppas det går bra för er med.:)

Hej, ta det lugnt.
Börjar du stressa så går det sämre.
Har du en ridvolt som e inhängnad? Börja leda och umgås där.
Ledarskapsövningar e toppen -att du flyttar honom och att du aldrig flyttar undan för honom.
Har ni ingen hage vid vägen så han kan vänja sig vid trafiken i egen takt?
Jag har oxå en tvåårig frieserhingst och har börjat med tömkörningen nu -med hjälp (en som leder honom samtidigt så han inte vrider sig mot mig hela tiden).
Har tagit det lugnt med honom sen han kom till mig (7 månader gammal).
Han har varit väldigt ointresserad att umgås med mig och har haft en ovilja till att jag skulle vara nära honom. Så jag lät honom vara, hanterade bara det nödvändiga länge. Sen började han bli nyfiken på mig och sökte kontakt.
Idag är han en riktig gosegubbe!

Hej, ta det lugnt.
Börjar du stressa så går det sämre.
Har du en ridvolt som e inhängnad? Börja leda och umgås där.
Ledarskapsövningar e toppen -att du flyttar honom och att du aldrig flyttar undan för honom.
Har ni ingen hage vid vägen så han kan vänja sig vid trafiken i egen takt?
Jag har oxå en tvåårig frieserhingst och har börjat med tömkörningen nu -med hjälp (en som leder honom samtidigt så han inte vrider sig mot mig hela tiden).
Har tagit det lugnt med honom sen han kom till mig (7 månader gammal).
Han har varit väldigt ointresserad att umgås med mig och har haft en ovilja till att jag skulle vara nära honom. Så jag lät honom vara, hanterade bara det nödvändiga länge. Sen började han bli nyfiken på mig och sökte kontakt.
Idag är han en riktig gosegubbe!

Tack för tipsen. Vi har en ridbana jag brukar träna på. Han är en mycket nyfiken häst, som älskar sällskap. Vi har en hage vid vägen, men inte direkt intill utan en stuga är emellan så tyvärr hjälper inte det. Jag funderade på tömkörning men har inte tömkört så mycket själv men gjort det i skolan. Tack för tipsen ska försöka mer på ridbanan och tömköra med fler hästvana till hjälp.

;D

Friesern mognar väldigt sent och växer länge, så jag skulle ta det väldigt väldigt lugnt. Befäst hanteringen och den sociala kontakten med hästen, samt de dagliga göromålen framför allt. Lugnt med resten.

Jag har en 07 född i augusti (alltså sent). Med henne går jag promenader och har precis börjat tömköra/långa tyglar. Vi har jobbat väldigt mycket med markarbetet samt miljöträning. Man kan göra massor. Kika i 07a tråden som finns under ridning har jag för mig.

jag har ett två-årigt friesersto. jag har haft henne i 1 år. Eftersom frieerhästar är väldigt sena i sin mognad och lätt blir innåtvända om de behandlas fel så har första året har gått till att få henne nyfiken,aktiv och intresserad av omgivningen, etablera relation till mig och få den vardagliga hanteringen att fungera. Vi har jobbat med att bli tagen på överallt, kunna flytta för tryck både psykiskt och fysiskt, kunna bli ledd i skritt och trav. Hon är tränad med hjälp av operant inlärning och det har fungerat superbra. Jag har numer en väldigr engagerad häst som gärna provar nya saker. Vi är mest ute och går ca 2 - 5 km några gång i veckan på väg och i skog. Jag har börjat lära in longeringen och långa tyglar, lagt på sadel några gånger osv.. Vi jobbar rätt laidback så att säga. Jag har ingen panik med henne utan vi tar det som det kommer.

Mitt övergripande mål med henne under sommaren och hösten är:

*befästa den vardagliga hanteringen än mer. Framför allt lyfta benen.
*långa promenader i skog och mark
*påbörja arbetet med långa tyglar
*påbörja longerarbetet lite lätt.
*träns - och sadelvana
*kanske börja trickträna lite om tid finnes

hoppas det kan hjälpa dig lite. Sätt dig ner och fundera över vad du vill med hästen och vad som behöver hända för att du ska komma dit. skriv en träningsplan helt enkelt. kortsiktiga mål och långsiktiga mål osv.

100B4180.jpg

Friesern mognar väldigt sent och växer länge, så jag skulle ta det väldigt väldigt lugnt. Befäst hanteringen och den sociala kontakten med hästen, samt de dagliga göromålen framför allt. Lugnt med resten.

Precis, det är det som kan kännas skönt med den här rasen, (finns säkert andra raser som oxå e så men jag har bara erfarenhet av frieser), att man inte behöver känna stress.
Man umgås och låter saker ta den tid det behöver. Blir nog bäst resultat så i längden, tror jag iaf.

Ja jag vet, en jag hört om fick rida in sin först när den var 5 då den växte ojämnt. Och jag tar det väldigt lugnt. Men som sagt, vissa mognar snabbare, vissa inte. Zack vet jag är redo för lite sådant som tömkörning, för han vill verkligen arbeta och vara till lags.^^ Tack för tipset.

Jag har en 07 född i augusti (alltså sent). Med henne går jag promenader och har precis börjat tömköra/långa tyglar. Vi har jobbat väldigt mycket med markarbetet samt miljöträning. Man kan göra massor. Kika i 07a tråden som finns under ridning har jag för mig.

Okej.^^ Tack för tipset. Jag ska kika in där. :)

jag har ett två-årigt friesersto. jag har haft henne i 1 år. Eftersom frieerhästar är väldigt sena i sin mognad och lätt blir innåtvända om de behandlas fel så har första året har gått till att få henne nyfiken,aktiv och intresserad av omgivningen, etablera relation till mig och få den vardagliga hanteringen att fungera. Vi har jobbat med att bli tagen på överallt, kunna flytta för tryck både psykiskt och fysiskt, kunna bli ledd i skritt och trav. Hon är tränad med hjälp av operant inlärning och det har fungerat superbra. Jag har numer en väldigr engagerad häst som gärna provar nya saker. Vi är mest ute och går ca 2 - 5 km några gång i veckan på väg och i skog. Jag har börjat lära in longeringen och långa tyglar, lagt på sadel några gånger osv.. Vi jobbar rätt laidback så att säga. Jag har ingen panik med henne utan vi tar det som det kommer.

Mitt övergripande mål med henne under sommaren och hösten är:

*befästa den vardagliga hanteringen än mer. Framför allt lyfta benen.
*långa promenader i skog och mark
*påbörja arbetet med långa tyglar
*påbörja longerarbetet lite lätt.
*träns - och sadelvana
*kanske börja trickträna lite om tid finnes

hoppas det kan hjälpa dig lite. Sätt dig ner och fundera över vad du vill med hästen och vad som behöver hända för att du ska komma dit. skriv en träningsplan helt enkelt. kortsiktiga mål och långsiktiga mål osv.

100B4180.jpg

Tack för tipset. Och fin häst du har.^^ Min häst är väldigt nyfiken och älskar nya saker. Så det kommer säkert gå bra, dock så har vi haft "flockproblem" vid stallet där han står. Då hästar flyttats därifrån en efter en. I 1,5 månad stod han och ett sto, i hagar jämte varandra, själva. Deras kompisar hade flyttat (Zacks kompis var på inridning)... SÅ de två har blivigt fästa vid varandra, då de tror att alla andra försvinner så det är ett jobb i sig att lyckas få någon in i stallet utan att den andra skriker sig hes... :/ Det är dock stoet som har mest problem med det. Hon är 18 år, Zack klarar det skapligt om han har något att göra.^^ Men ska fundera ut lite, en lista med mål och så.

Tack^^

Precis, det är det som kan kännas skönt med den här rasen, (finns säkert andra raser som oxå e så men jag har bara erfarenhet av frieser), att man inte behöver känna stress.
Man umgås och låter saker ta den tid det behöver. Blir nog bäst resultat så i längden, tror jag iaf.

Jag också^^

Den bästa träningsmetoden enligt mig som i och för sig är väldigt okunnig på området är att

1. Lita på sig själv och det man själv läser ut från hästen
2. Lyssna på andra, sålla och värdera information och använda det man själv tror på.
3. Återigen, lyssna på hästen och våga tro på det man ser!

Lycka till!!!

Den bästa träningsmetoden enligt mig som i och för sig är väldigt okunnig på området är att

1. Lita på sig själv och det man själv läser ut från hästen
2. Lyssna på andra, sålla och värdera information och använda det man själv tror på.
3. Återigen, lyssna på hästen och våga tro på det man ser!

Lycka till!!!

Tack för tipset^^

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 461
Senast: tuaphua
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar