Tips för otroligt pigg häst?

M

mightyblue

Hejsan! Idag var jag och provred en häst som var väldigt pigg. I dressyren var hon väldigt pigg, men ändå väldigt kontrollerbar, och gick i form i alla gångarter och var härlig så. Men sedan i hoppning, efter hindrena drog hon iväg väääldigt mycket. Tog nästan ett helt varv i ridhuset innan jag fick ner henne i trav! Mot hindret gick det hyffsat, red en ganska kort väg innan hindret så hon inte hann speeda upp sig så mycket. Och över hindret gick det fint, men sen efter så drog hon iväg som sagt. Nu till min fråga, har ni några tips på vad jag kan göra så att hon inte hetsar upp sig så mycket efter hindret? Så att jag får ner henne mycket snabbare? Några övningar? Knep? Jag ska åka och provrida henne igen nu i veckan, för hon var verkligen otroligt fin överlag, synd bara det med hoppningen :( Tack på förhand!

Sv: Tips för otroligt pigg häst?

Typ så galen på hinder var min ponny oxå i början, men när jag ridit henne ett tag och hittat knapparna blev hon snart kontrollerbar. Det går bort med tiden, det är ju bra att hon har viljan och tycker det är kul att hoppa iaf :)

Mjo, men det är ju ingen garanti på att det blir bättre med tiden, och man vill ju gärna veta att man köper en häst som man kan kontrollera när det är i hoppningen man vill satsa :P

Be ägaren/den som visar hästen att hoppa med hästen! :)
Den personen känner ju hästen, och kan den personen få hästen att gå lugnt, så kan säkert du också.

Lycka Till med hästköpet! :)

det tog några meter innan ägaren fick ner henne också och hon sa själv att hon haft svårigheter med att få ner henne efter hindrena..

Hejsan! Idag var jag och provred en häst som var väldigt pigg. I dressyren var hon väldigt pigg, men ändå väldigt kontrollerbar, och gick i form i alla gångarter och var härlig så. Men sedan i hoppning, efter hindrena drog hon iväg väääldigt mycket. Tog nästan ett helt varv i ridhuset innan jag fick ner henne i trav! Mot hindret gick det hyffsat, red en ganska kort väg innan hindret så hon inte hann speeda upp sig så mycket. Och över hindret gick det fint, men sen efter så drog hon iväg som sagt. Nu till min fråga, har ni några tips på vad jag kan göra så att hon inte hetsar upp sig så mycket efter hindret? Så att jag får ner henne mycket snabbare? Några övningar? Knep? Jag ska åka och provrida henne igen nu i veckan, för hon var verkligen otroligt fin överlag, synd bara det med hoppningen :( Tack på förhand!

Kolla foder? Kanske får mycket havre el liknande? Om du bestämmer dig för henne så börja rid mycket olika koncentationsövningar med halt mellan hinder osv för tränare? :) Hur mycket rids hon? (överskotstenergi) Verkar vara en häst som älskar att hoppa :D men bara är lite "ouppfostrad" :)

Blir alltid bättre efter du har lärt känna din häst :)

Lycka till!

Jag har ridit många jättepigga unghästar och har nu en femåring. Mina bästa tips är framförallt att träna mer och mer i dressyren så att du får mer kontroll. Om hästen i hoppningen drar iväg efter hindret brukar jag försöka styra in på en volt. OBS! Tänk på att inte göra volten för liten, då är det risk för att gå omkull.

Lycka till! :)

Kolla med ägaren hur mkt havre hon får , kanske kan minska?
Annars är det väl mkt lydnadsträning som gäller, om hon inte går ned till trav direkt kan du ju strya in på en pytteliten volt. det är ju inte bra för henne att springa väldigt fort heller..

mer dressyrarbete och mer markarbete med lydnadsövningar. Kolla upp att det är en lämplig foderstat och rid med mycket ben så hästen kommer till arbete. Men detta är ju inget som kommer att lösa på en ridtur utan kommer högst troligt ta ett bra tag, framförallt eftersom nuvarande ägaren också har/haft problem som jag förstått det. Om du inte känner att du klarar av hästen i hoppningen och det är hoppning du vill hålla på med, kanske hästen inte är något för dig, även om den är fin annars. Jag skulle råda dig till en stor funderare över detta. Det finns andra hästar som är fina och inte drar efter hindret. Sen kanske den inte heller är helt frisk... att springa från arbete är ju inte en helt ovanlig reaktion om hästen har ont.

Jag håller med de andra, att det kommer nog med tiden :) Men då kan du ju, som ngn annan nämnt be ägaren att hoppa! :D Sedan så lägg volter och göra små halvhalter!

Om du får prova att hoppa igen nästa gång.
Sätt upp ett hinder och ca 20m bakom hindret lägger du tre travbommar elelr cavaletti.

Regarar hästen med att då ta förhållningarna och trava över bommarna har det något mer än spring innanför pannbenet sas.:D

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 330
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 607
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka