tips för nybörjare - bra övningar?

C

cipramil

jag arbetar i höst extra som ridinstruktör för barngrupper och vill ha tips på nyttiga övningar och inspirerande ideér :banana:
jag ska lägga upp en kursplanering men tänkte det kunde vara bra att höra om andras erfarenheter och åsikter.
"hur lär man bäst barn att rida?" är väl huvudståndpunkten....
vad finns det för kul och bra sätt att göra det på? :bump:

de två lektionerna hittills har jag haft olika sk styrbanor där de får träna på halter vid koner, rida slalom och styra mellan koner och bommar, stå i lätt sits över cavaletti osv.
skulle också gärna vilja höra lite tips och råd angående barnens teoriundervisning, som ges var femte gång. på lördag då de är teorilektioner har jag funderat på att låta de små liven springa/skutta/ ridvägarna i ridhuset och "leka häst" för att på så sätt lära sig de olika vägarna...

någon som arbetat som instruktör som vill dela med sig av sina erfarenheter? :D

Sv: tips för nybörjare - bra övningar?

Hur gammla är barnen?

Olika former av balandövningar brukar vara uppskattade.
Annars är styrbanor som du skrev bra.
Framförallt att variera innehållet på lektionen så att de inte tröttnar. En hel timme med nybörjare är JÄTTEsvårt, en halvtimme brukar vara lagom i början o kan sedan ökas till 45minuter. (vet itne hur ni har det men det är min erfarenhet).
Hålla övningarna enkla ibörjan. Inte för många saker att hålla reda på åt gången, så får vissa saker komma op undantag i böljan och bli lite fel...
Jag tycker det är himla bra att ställa frågor och låte abrnen vara aktiva i själva lektionen.

Angående teorin så brukar jag bygga upp den ganska mycket efter de böcker som finns. Låna Ridskolan 1 och Lilla ridboken på biblioteket. Eftersom jag inte vet hur gammla "dina" barn är e det svårt att säga exakt, men jag brukar börja första teoripasset i stallet. Visa hur man går in till häste, hur man borstar och hur man uppträder i stallet. Så lär de känna regler och får bekanta sig med hästarna. Sen gå vidare med sadling och tränsning, uppsittning, hur man leder, vad hästen äter osv. Du kan få mycket inspiration från ovanstående böcker.

Att springa ridvägarna är bra, men kan vara svårt. Jag gjorde det med en grupp bestående av barn i 8-10 års åldern som ridit en termin och det var jättesvårt för dom trots att dom fått läsa på ridvägarna hemma och ridit dom på lektion. (liten varning bara...)

jag är inte själv instruktör men vill kannske bli :)

# balansövningar tyckte jag var kul när jag va mindre, rida i damsadel o hålla på utan tyglar o rida barbacka med en vattenkopp i handen o försöka att inte spilla. kan vara kul i lugnare fart så det inte gör ont om man ramlar av.
# rida lite gymkana i lugnare tempo, hämmta/lämna klossar o.s.v.
# rida med bara skänkel utan tygel. bra för att lära sig att inte bara använta tygeln.
# som teori tycker jag man kan ha lite olika saker, lära dom sätta på olika skydd/ prova hästfoder kannske låta dom provsmaka på olika sorters foder. Sadla o kannske smörja (beroende på hur "nya" nybörgare dom är). enklare voltige kan vara kul att testa på en snäll häst!

nu kommer jag inte på mer för tillfället.. kommer komma på mer snart kan jag lova ;)

ge dom papper/stensiler som dom kannske i stället får måla upp ridvägar, hästens/sadelns/tränsets delar m.m. i lag.. ha även lite teori under lektionen, som att fråga olika frågor till alla barnen för att få dom konsentrerade. Tänk på att fråga lätta saker, barn kan ju tycka det är lite jobbigt att svara fel med en massa som lyssnar (tycker jag fortfarande) bättre att fråga saker som dom verkligen kan så dom blir glada o får större självförtroende när dom svarar rätt!
stallregler. vi hade en sak som var roligt på ett ridläger, vi satte ut en massa "fel" i stallet som att folk satt i höet, greparna hängde åt fel håll o.s.v. Så fick barnen komma in i grupper o säga vad som var fel och varför.

framförallt skall du ge en massa berömm o skoja, vara trevlig o uppmärksam! då är det jättekul att rida :)

kom ihåg när jag va liten o min ridlärare ställde sig på alla fyra o visa hur hästen skulle göra en viss rörelse, det var kul... fast de kannske inte är så kul o stå där me rumpan i vädret;)

(oj vad många svar det blev)

Hur du bäst lägger upp det beror nog mycket på hur små barnen är, och hur mycket de redan kan.
Jag brukar undervisa en liten tjej som har sin ponny uppstallad i mitt stall, och i början när hon skulle lära sig bara sitta i sadeln och lära känna hästen så var det mycket utan tyglar och utan stigbyglar, i bara skritt. Jag försöker uppmuntra henne till att rida mer med sätet redan från början, och mer i skritt, då många andra småflickor här värkar ha glömt bort de två viktiga sakerna.
Mycket mönster, halter, igångsättningar, gå över bommar var det nog... Alla grunläggande saker, stop, fram, öka, minska, svänga.

Beroende på hur mycket nybörare de är så får man göra olika saker.

har jag riktigt små barn 4 år, brukar vi leka följa jhon, de får rida utan stigbyglar och sparka ned bennen, upp bennen fånga svana och öron ( inte på riktigt då ) gör lite lustiga miner som de ska härma och så för att de ska ha kul..

För lite äldre barn så brukar jag göra samma sorts balansövningar fast mycket seriösare.

slalom är bra, och banor är roligt, men inte för kompliserat.

När du har teori så tycker jag att du ska lära barnen bra saker, det är viktigare att barnen kan gå in till en häst och borsta på rätt sätt, sätta på grimma och leda en häst. Känna sig tryga på marken, än att de kan springa ridvägarna el lära sig vad hästen äter el vad deras färger heter..

Det är inte dåligt att lära ut det häller, men man måste prioritera.

Lär dom att man inte får sparka hästarna i sidorna eller slita dom i munnen oxå,, det är jätte viktigt..

tack för svar!
ska bege mig till biblioteket imorgon för att införskaffa "kurslitteratur".

jag har speciellt tänkt på det här med fina hjälper - det är väl något som de kan lära sig från början? till saken hör att jag inte haft grupperna innan, utan det har varit en annan instruktör. jag höll första lektionen för två veckor sedan och blev lite häpen över hur en del barn sparkade med sina små ben och använde tyglarna som tömmar och klatchade med dom. i ett så här tidigt stadium tar ju hästarna knappast någon notis om små miniväderkvarnar till ben, och även om de inte har den styrkan (och benlängd för den delen!) som krävs för att kunna driva fram hästen med stadig skänkel, så skadar det väl inte att lära in principen från början - så fina hjälper som möjligt.
detta också för att på sikt skona ridskoleponnyerna som inte alltför sällan är skänkeldöda......

att lära ut att det är fel att sitta och veva med benen när det ändå inte har någon effekt , utan istället peta till hästen med ett spö för att få den mer lyhörd för små hjälper, det kan väl vara en bra ide?
( i lördags var det en liten tjej som oavbrutet smackade hela lektionen igenom, nästan så att jag blev överröstad när jag skulle instruera...självklart lyssnade inte ponnyn ett jota på dessa ihärdiga smackningar, inte konstigt att ridskoleponnyer blir experter på att "stänga av"....)

sant! som du säger dom små minibenen man har hjälper ju inte mycket till vad man än gör. alltså även om dom bankar eller "trycker" spelar ingen större roll efter som dom inte har så mycket muskler, därför är det viktigt att lära dom att inte banka! och alla domdär viktiga sakerna som att hästen slutar lyssna om dom bara sitter och smackar i 45 minuter .t.e.x. Lär dom hur man använnder sina hjälper rätt. Det fick jag faktiskt alldrig lära mig när jag var liten, det kom jag på själv alldeles för sent!!

Tänk vad kul du kan ha sen när du har 10 små ungar som rider med bättre hjälper än som stora tjejerna:)

Fast å andra sidan är det svårt att lära sig små hjälper om man är liten och svag, man vill ju se att det fungerar, och gör det verkligen det när en klen femåring ska ge små hjälper? Händer inget alls så blir ju även barnen frustrerade.

Bra grunder är givetvis viktigt, men senare i hästlivet förstår man att inget man har lärt sig är absoluta sanningar, och att man kommer få lära om sig även de mest grundläggande sakerna, gång på gång, ju längre man kommer.

När jag har lektioner så har jag flera lektioner där jag nästan bara tjatar om eftergiften. så mina barn är riktigt duktiga på det nu..

Har till och med haft elever som kommigt och berättat hur hårda folk är mot sina hästar på tv,, de gav ju inga eftergifter..

Jag brukar förklara för barnen att när man ger eftergift så berättar man för hästen att den gjort rätt och om den inte får sin eftergift när den gjort rätt så blir den sur och tycker att du tjatar och då slutar hästen att lyda för tjat är inte roligt.
och så brukar jag fråga om dom tycker att det är skojigt när deras föräldrar tjatar på dom. och det tycker dom ju inte.

tycker du ska låta dem rida mycket barbacka, alt. utan stigbyglar.
Vet ingen som har så bra balans som min lillasyster som red hela sitt första år som "aktiv ryttare" barbacka... Dessutom på en ponny som inte var världens snällaste.

Som jag känner nu (efter 10år på ridskola) är att man inte ska vänta med att instruera om rätt sits och vara rätt hård där... Det är så jobbigt att lära om...

En sak som jag har haft nytta utav (hörde det på ett ridläger för 5år sen) var att man ska låtsas att man har en kudde innanför tröjan, på magen... och den får inte trilla ut...

vad har ridskolan för mål med sin undervisning finns det någon mall för vad som ska ingå i lektionerna?Tex vad eleverna ska kunna vid terminens slut tex?

sätt dig ner och planera med eleverna .det uppskattas..när barnens själva får vara en del i vad de ska gör mm..

Det finns en hel uppsjö med övningar.
har du läst "att lära barn rida"
i den finns det mycket tänkvärt om både de psykiska och fysiska hos barn i olika åldrar..Om hur utvecklingen sker och vilka problem tex som uppkommer med kroppen vid olika åldrar..Alla övningar passar inte alla åldrar..de vi kan tycka är lätt ser barnen som farligt och svårt..

Liknande trådar

Ridning Min nyss fyllda fyraåring är medryttare till en liten shettis. Vi går mest ut i skogen, men en liten ridbana finns att tillgå. Barnet...
Svar
11
· Visningar
2 313
Senast: Andromedae
·
Träning Hej! Behöver lite tips o ideér på bra ridövningar framför allt. Men även tips på foder mm för att bygga upp och stärka min nya häst...
Svar
1
· Visningar
868
Ridning Rider en jättehärlig kille på 6 år, lite trots och "valp" finns kvar i honom men överlag är han supergo. Vårat största problem...
Svar
1
· Visningar
1 713
C
Träning Jo det är så att min sambo har börjat rida lite på min ena häst, och mestadels har vi ridit varsin häst och lufsat lite i skogen eller...
Svar
3
· Visningar
7 615
Senast: cathie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel