Tips för min huligan.....

Bailey98

Trådstartare
Hur ska jag få min huligan att sluta klättra i dörrkarmarna. Han är 18månader och jag tror att det är skogkatt i honom. Jag har 4 katter och som mest har jag haft 9st tillsammans. Det har varit föräldralösa kattungar och hittekatter. Alla katter har gått otroligt bra ihop o de jag har nu leker och trivs tillsammans.
Vi har klöspelare och klätterträd samt en mängd leksaker som skiftas med jämna mellanrum.
Ingen annan gör detta och det förstör nåt otroligt. Han är förövrigt en otroligt charmig och pratglad kisse.
 
Sv: Tips för min huligan.....

Ställ ett klätterträd bredvid dörren? Har ni ett "galoppträd" (dvs en slät stam utan hyllor)? Mina katter föredrar alla gånger att få ta i och klättra ordentligt, vanliga klösträd används mest som sovplats.
 
Sv: Tips för min huligan.....

Jodå jag har med slät stam också så de kan ta i. Jag känner väl inte direkt för att sätta klösträd vid varje dörröppning men jag har väl inget val. Tack för tipset.
 
Sv: Tips för min huligan.....

På vilket sätt klättrar han på karmen? Försöker föreställa mig för mina dörrkarmar är stenhårda och har inget de kan få grepp i. Kan du på något sätt göra dem mindre klättervänliga? När vi har kattungar sätter jag tjock plast över galoppträdet för att småttingarna inte ska klättra upp där, kan du fixa något liknande?
 
Sv: Tips för min huligan.....

Dubbelhäftande tejp är tex ett material som är helt ofarligt men äckligt att sätta tassarna på. Jag brukar rekommendera bättre alternativ framför att göra något obehaglig, men om alternativen redan finns och det handlar om att bryta en vana är det inte alltid något att välja på. Man kan inte direkt flytta undan dörrkarmar som man kan göra med tex blommor och gardiner.
 
Sv: Tips för min huligan.....

Har inget bra tips tyvärr, kanske dubbelhäftande tejp kan vara värt att testa? Har haft en liknande huligan med förkärlek för dörrkarmar men det växte bort, fast det tog 2-3 år... Som tur var förstörde hon inte så mycket med sina cirkuskonster. :D
 
Sv: Tips för min huligan.....

Är han ren innekatt?
Vissa katter klarar helt enkelt inte av ett liv bara inne.
Jag hade en som var högt och lågt och allt där emellan.
Jag bodde då i lägenhet utan möjligheter för honom att gå ut. Det var ohållbart tillslut och jag blev tvungen att leta andra alternativ.
Hade tur som hittade ett hem till honom på landet där han nu lever lycklig som stallkatt. Han har en hel lada att härja loss i och han älskar att klättra upp och ner i takbjälkarnB-
För övrigt var han en jättego katt och är fortfarande.
 
Sv: Tips för min huligan.....

Ja han är innekatt. Jag tror att han trivs som innekatt och han håller ju inte på hela tiden. När han blir uppspelt och leker med de andra så slänger han sig i karmarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp