Tips för häst som "krullar ihop" sig

Leikna

Trådstartare
Hej!
Jag har börjat rida en helt förtjusande islänning! Stor, framåt och otroligt arbetsvillig! Men, han har en tendens att krulla ihop sig i halsen, alltså, gå bakom lod och släppa bettet. Han är ganska pigg, så det är svårt att driva fram honom till handen utan att tempot påverkas. Har ni några tips på övningar eller tips på hur jag ska tänka?
Tacksam för svar! :)

Sv: Tips för häst som "krullar ihop" sig

Testat att "lyfta upp" huvudet på honom? :)
Lyft händerna en bit uppåt så nosen följer med och belöna om han tar stöd i bettet. (Jag är helt värdelös på att förklara saker över forum, men någon annan kanske kan förklara bättre..)

Annars så är det väl mest att lära honom att drivning inte bara betyder gå fortare. Känner inte att jag är rätt person att lära ut det när jag inte har sett hästen, men har du ingen tränare eller annan som du kan ta hjälp av? :)

Man ska inte föra handen bakåt. Lyft upp med inner tygel, flytta aktivera bakdelen.Flytta tyngden utåt. Handen ska ha samma höjd som armbågen. Läng hästens nacke fram centimeter för centimeter. Håll hästen med sätet.Nosgrimman får inte vara för hårt spänd. saxat ur islandshästen clinic med Gerd Heuschman.
Har också en häst som krullar sig när han blir ivrig och vill framåt.

Min medryttarhäst har också lätt att gå bakom lod och släppa bettet, jag brukar inleda passet med att få honom fram till bettet ordentligt genom att uppmuntra honom att ta stöd och liksom "vara framme". Svårt att förklara märker jag. :p Jag brukar liksom när han har stöd på bettet ge honom liiiite lite längre tygel, bara typ en cm åt gången, och uppmuntra när han följer med fram och har stöd på bettet hela vägen. När jag sedan plockar upp honom igen brukar jag ha en häst med bra och ärligt stöd på bettet. Släpper han igen så brukar jag upprepa proceduren. Vet inte om det är "rätt" men fungerar bra.

Det där var bättre beskrivet ;) men jag brukar ibland lyfta båda händerna bara för att få upp hästens huvud lite innan jag börjar aktivera baken :)

Jag brukar försöka driva trots att hästen då vill springa, och försöka hålla nere tempot genom hur mycket jag böjer hästen. Alltså häst som springer = liten volt, häst som tar det lugnare = större volt.

Annars tycker jag det Reykur beskriver också brukar fungera bra!

"släpp och driv", menar inte att du ska släppa tyglarna helt och driva för fullt... släpp lite på tygeltaget att du endast känner att du har nått där och smacka lite framåt, de funkade på min gamla medryttarhäst som va "felriden" före jag hade honom. Men håll inom ramen så att h*n inte springer iväg ändå :)

kl

Jag höjjer handen lite och "lyfter" upp huvudet när hästen tar upp huvudet berömmer jag genom att ge efter på tyglarna.
Jag skulle inte driva fram en häst i detta läget för risken är stor att den bara kommer springa fort fort på bogarna.

Utan jag skulle ligga kvar i skritt och jobba bort problemet därifrån att när hästen kan acc att man gör en förhållning/halvhalt utan att köra in huvudet så då är man redo att börja trava.

Fast hur får du en häst fram till handen i en ärlig form utan drivning..? Det blir ingen bra skritt tänker jag om man bara jobbar med att höja handen och få upp huvudet, men utan drivning för att samla och aktivera bakbenen.

Hästar knäpper av i nacken av olika anledningar, har hästen dessutom mycket vilja så går det inte att driva framåt när dom är laddade.
Min knäpper av när han går och laddar för högre fart, aldrig i paddock. Bara man tänker framåt så ökar tempot.
Att använda skänklar eller smacka är bara att glömma.
Jag rider inte med för korta tyglar och drar ihop överlinjen.
På sin höjd så kan man göra skänkelvikning eller öppna med magen och sätet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 557
Senast: MimmiNO
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 499
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama