Tips för er med allergihundar (godis)

Alexandra_W

Trådstartare
Brukar vara grymt svårt hitta belöningsgodis som är allergianpassat. Går ju köra med torrfoderkulorna, men ibland vill man ju ha något extra gott. Jag har förr gjort godis genom att torka burkmat i ugn.

Men nu har jag faktiskt hittat riktigt bra godis!

Planet Pet Society har en sorts pinnar (sticks), som är halvmjuka, luktar mycket och är plättlätta att dela.

Finns i olika smaker; beef, lamb och chicken.
100% kött, inget spannmål, inga tillsatser.
Och det vikigaste - EN köttkälla. T ex lamb, det är 70% lammkött och 30% lammlever (och på t ex kyckling så 70% kycklingkött, 30% kycklinglever). Inte som på så många andra, att det är "minst xx%" lamm, och sen kommer nåt annat jäkla kött och förstör alltihop.

Jag hoppas den här länkningen är okej, det är till tillverkaren, man kan inte köpa dem via sidan:
http://www.planetpet.eu/for-dogs/category/treats/product/lamb-stick-18cm/

Blev så GLAD när jag hittade dem, så tänkte jag skulle dela med mig av tipset!

Sv: Tips för er med allergihundar (godis)

Ziwi peak borde väl funka annars? tex på deras lammgodis är innehållet

Lammkött (min 90%)), chicory, fiskolja, persilja

Pommys har belöningstärningar av bland annat torkad nöt och häst och deras skivade hjortkött är jätteenkelt att bryta i småbitar.

Orijen har precis börjat med "treats" i sitt sortiment. Består till 100 % av frystorkat kött. Treatsen finns i flera olika smaker. Kulorna är ganska stora men de är lätta att dela på och smular inte. Perfekt belöningsgodis!

Jag undviker planet pet, med tanke på vart deras köttråvara kommer från. Anser att mitt konsumentansvar vad gäller djurskydd är lika viktigt oavsett om det är jag eller hunden som ska äta.

Att köpa slaktrester och torka själv blir både billigt och enkelt, dessutom lätt att hitta lokalproducerat/kravmärkt.

Att köpa slaktrester själv är tyvärr inte så bara, fick jag uppleva när jag ville dryga ut maten till Viktor. Men ffa är avigsidan att det är svårt få rätt konsistens och det där att det är lätt att dela.

Ska kolla orijens och det andra tipset, är inte så överdrivet välsorterat i affärerna här, inte sett något av dem

Min hund älskar Orijen´s treats! De innehåller ju som sagt bara torkat kött, och flera av sorterna innehåller bara en köttkälla, t ex anka, lamm eller nöt.

Torkade lammdelar (vom, strupe, senor) kan jag köpa på närmaste citygross :). Annars kan du ju göra egna köttbullar på lammfärs och frysa in i lagom stora portioner alt torka. Kycklingfilé är väl bara att koka och tärna? Kycklinghjärtan kan torkas till laom stora bitar, eller koka det med. Gör du eget godis så vet du precis vad det innehåller och gör man mycket på en gång så blir det inte så meckigt :)

Det är inte problem göra eget godis, det är problem göra eget godis som är okladdigt men lätt att dela i valfria bitar och ha med sig =)
Närmaste är nog torka z/d burkmat i ugnen, men det håller inte rätt konsistens mer än den dagen.

Jag brukar torka älg-, ren- och viltskav i ugnen och ha som godis. Tycker det är jättesmidigt och hunden älskar det. De flesta hundar jag umgås med brukar vilja ha min hunds godis framför det egna om de ngn gång fått smaka på vad jag har :)

För oss funkar hallon och banan ;) det kan man ganska enkelt torka och ha med :)

Jag undviker planet pet, med tanke på vart deras köttråvara kommer från. Anser att mitt konsumentansvar vad gäller djurskydd är lika viktigt oavsett om det är jag eller hunden som ska äta.

Instämmer. Själv har jag totalvägrat Planet Pet sen jag fick svar på mitt mail till dem där jag frågade varifrån ingredienserna kommer.

Såhär såg det ut i min ugn senast jag fixade hundgodis
1233357_236464663168588_2067890789_n.jpg

Kycklinghjärtan som jag skar i småbitar.
Väldigt pluttigt när det är klart, men vill jag av någon anledning ha större godisbitar kan jag ju ta två ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka