Tips för en bra form

Ajda

Trådstartare
Min islänning går i form i så gott som alla gångarter i paddocken. Dvs efter jag ridit henne på volt. Traven är svårast.
Hon blir ganska så stum i munnen i traven.

Nu är det så att jag vill verkligen rida min i rätt form även ute i naturen, dvs på rakt spår. Hur ska jag göra. Hon behåller inte kröken på nacken när man slutat plocka med henne. I traven höje rhon bara huvudet och blir frtaktig om man börjar plocka med henne. Och eftersom hon är så hård i munnen i traven så skulle jag behöva ta tag rejält i henne för att få en reaktion.
Kan tillägga att om man gör halvhalt i traven blir det också fyrtakt...

I galoppen är hon mjuk och fin i munnen på volt, men även där så blir hon svår att få en bra form på rakt spår.

Jag rider för tränare, men då blir det ju enbart hjälp i paddocken och där går det ju rätt bra, till skillnad mot uteritterna.

Ska jag rida henne mycket i paddocken, böja, rida i form.
Är hon inte tillräckligt starkt för att bära sig på rakt spår?

Ute blir hon hoppig i tölten, tar inte i. Även om jag gör halvhalter. Hon blir lite skumpig och travtaktig.

*gaah* Har nog skrivit ner alla problem nu.

Sv: Tips för en bra form

För att svara på detta skulle jag vilja att du definierade vad du menar med rätt form (för av vad jag kan läsa ut av ditt inlägg så verkar det som om vi har olika definition av rätt form...). Det känns som om det blir lättare med den vidare diskussionen om man har samma utgångspunkt.

/sara

Påskjut bakifrån. Höjd rygg. Och huvudet/nacken i en krökt båge.

Det vanligaste problemet ligger oftast bland muskulaturen hos hästen. Låt säga att du är sne, vilket även gör hästen svagare på en sida.

Din häst kan även vara låst vilket gör att den reagerar som den gör.

Eller så kan det hjälpa bara att rida ut i skogen; klättra och låta hästen få lyfta på benen ordentligt.

Lycka till!

Sned tror jag inte jag är. Min tränare är väldigt någa med att rätta till sitsen.
men en svagare sida har hon, vänster. Håller på att jobba igång vänstergaloppen så vänsterbogen ska bli mer lösgjord.

Klättrar gör jag jätteofta, oftast varje gång vi rider ut... Och har gjort det i flera år nu.. :confused:

Okej, då har vi lite olika deifinition av vad rätt form är.. För mig innebär det att hästen istället för att skjuta på ska bära så mycket vikt som möjligt på bakdelen. För att bära mer vikt på bakdelen måste hästen börja med att rotera pelvis (bäckenbenet) och det gör hästen genom att använda bukmusklerna. Det innebär bland annat att ryggen blir rundad (som du också säger). När tyngdpunkten ska förskjutas bakåt (vilket bära mer vikt på bakdelen innebär) kommer hästen att sänka bakdelen vilket gör att framdelen "höjs". Detta får till följd att halskotepelaren rätas ut lite grand från sin S-form med hjälp av bland annat musklerna på ryggen och nacken. På så sätt får hästen den krökta/välda nacken. För att få något av alla dessa saker måste hästen först vara avslappnad och lyhörd.

Att hästen kröker på nacken är alltså det sista som ska ske. På grund av din beskrivning hur du får henne att kröka på nacken (du måste plocka med henne hela tiden) får jag det intrycket att hästen inte går i rätt form. För om hon gjorde det skulle krökningen av nacken komma av sig själv, man ska inte behöva plocka för att få krökningen. (Observera att detta är det intryck jag får av det du skrivit, skrift kan ju missförstås så rätta mig om jag har fel).

Slutsaten att hon inte går i form drar jag även av några andra saker som du skrivit; att hon blir stum/hård i munnen och att hon bara "går i rätt form" när du arbetar henne på volter.
En häst måste först vara avslappnad för att gå i form. Att hon går emot handen och blir hård i munnen tyder på att hon inte är så avslappnad som hon borde vara. Att en häst blir hård i handen betyder också ofta att hästen håller på att "tippa framåt", alltså är framtung. Framtunghet är ju precis tvärt emot att man flyttar tyngdpunkten bakåt (vilket hästen ska göra om den går i rätt form).
När man rider i rätt form blir hästen stabil men ändå lätt att flytta. Stabiliteten fås just genom att flytta mer tyngd till bakdelen. Om hästen går i rätt form bör den vara stabil och därmed inte ha några problem att gå i form på rakt spår. Det är svårt för en häst att gå på ett rakt spår om den bara böjer på nacken i stället för att gå i form. På en volt blir det lättare för hästen att hålla balansen eftersom dels centrifugalkraften påverkar hästen och dels rider man annorlunda när man rider på en volt än när man rider på en rak linje vilket hjälper hästen att hålla balansen.

Som sagt så är det ju lätt att missförstå, och jag vet inte om jag har missförstått dig hur du rider. Annars så tyder det på att din häst inte går i form utan bara böjer på nacken. För att pröva om hon verkligen går i form kan du dels filma när du rider för att se om pelvis verkligen roterar och så vidare. Dels kan du pröva att enbart rida med sitsen, en häst som går i form ska lyssna mer på ditt säte än vad den behöver lyssna på tyglarna för att den ska "höra" vad du ber den göra.

/Sara

Det som du beskriver är det jag är ute efter. Skrev väl lite luddigt vad jag tycker är rätt form i inlägget ovan. :crazy:
Bara så att jag fptt för mig att det är bättre om hon går med krökt nacke (även om honi nte bär sig bak) än att huvudet pekar rätt ut.

Men hur ska jag göra för att hon ska vinkla sig rätt och får bärighet bak. Rida mer paddock och lösgöra henne på volter. Kommer bärgheten även på rakt spår automatiskt efter en tid då?

Jag har tillgång till ett hackamore, ska jag testa det? För min egen skull så jag slutar plocka med henne.

Bärighet och vinklat bäcken kommer inte på en kvart. Det tar flera år om du vill rida hästen stark på ett korrekt sätt. Ut och klättra i skogen, rida öppnor och slutor på ett korrekt sätt, vara noga med att hästen följer din hand både i samling och i framåt/nedåt. Arbete på volten. Sluta passet innan hästen blir trött. Leka och ha kul.

Generellt tycker jag att många har otroligt bråttom att få en bra form på sina hästar, så bråttom att hästens fysik inte hänger med. Och kanske inte ryttarens kropp heller. Bättre att ta det lugnt, njuta av resan och komma fram till målet när man kommer fram. Inte tidigare!

OlleAtlas

Självklart är jag medveten om attd et tar lång tid att få häten i en bra form.

Men för att hästen skall bli starkare ska jag ut och klättra och sedan rida mycket lörgörande volter osv alltså?
En sak jag funderade på ang klättring. Ska man hålla hästen i en kort form när man klättrar eller låta henne sträcka ut halv på långa tyglar?

Jag brukar klättra på helt lång tygel så att hästen får hitta sin egna balans. Sen rider jag volter, öppnor och slutor samt förvända slutor. Jag harvar ALDRIG. Några steg öppna, några sluta, sen gör vi något annat. En bra övning vi fick göra för Eyjolfur var att lära hästen sänka huvudet riktigt långt ner för ett litet tag i båda tyglarna. Får man fatt i den reflexen får man mycket gratis.

OA

Det låter bra att vi är ute efter samma sak båda två ;) Jag kan hålla med om att det känns "trevligare" att se att det händer något med nacken och halsen och eftersom det är en av de sista bekräftelserna att hästen går i form så vill ju man gärna tro att det har hänt något med bakdelen när man fått hästen att böja så fint på nacken :smirk: Tyvärr är det ju inte alltid så...

Det jag skulle göra är "strunta" i hur hästen håller huvudet och nacken. Istället skulle jag koncentrera mig på att hästen är helt avslappnad och lyssnar på så små hjälper som möjligt. Helst skulle jag försöka rida så lite som möjligt med tyglarna och i stället använda sätet. Jättebra beslut (tycker jag) att du bestämt dig för att sluta plocka med henne!! :bow:

Jag tror inte att mer paddock och volter är lösningen för att hon ska börja bära sig själv. Hästen ska ju också tycka att det är roligt! Att rida mycket på volter kan dessutom ge onödiga förslitningar på hästens kropp (ungefär som med för mycket longering). Försök att rida så varierat som möjligt i både skog och mark och i paddocken. Att klättra uppåt är ganska bra men att klättra nedåt är ännu bättre då hästen måste sätta under sig med bakdelen. När jag klättrar brukar jag stå i tvåpunktssits och låta hästen få långa tyglar. Ta till vara på de naturliga möjligheterna som finns i skogen att göra hästen lyhörd och att böja henne. Rid till exempel slalom mellan träden, använd kurvorna på vägen för att träna ställning och så vidare. Glöm dock inte bort att rakrikta hästen mellan svängarna, åtminstone ett par steg rakt fram ska det vara mellan varje ställning. Bekymra dig inte så mycket om hon går i form eller inte, det viktiga är att hon går rakt och att hon lyssnar på dig och är avslappnad. Att rida mycket övergångar är bra, allra helst från en snabbare gångart till en långsammare gångart. Be henne med jämna mellanrum om att gå långsammare några steg, det ska inte vara något slött släpande av hovarna utan det ska fortfarande gå framåt med energi. Kom ihåg att det också i skog och mark går att rida olika dressyrrörelser!

I paddocken gäller samma sak som i skog och mark men då det inte finns naturliga hjälpmedel får man tänka sig att de finns där (eller ordna hjälpmedel som till exempel koner). Precis som OlleAtlas säger så är det kvalitet som gäller före kvantitet. Ta inte en hel långsida för att träna öppna för risken är att hästen är så trött på slutet av långsidan att det inte blir bra öppnor och man ska ju sluta när det går som bäst i varje rörelse! Försök att dela upp ridningen i många små delmål, som till exempel att vid den punkten gör jag halt, sedan skrittar jag tre steg och gör sedan en 15 meters volt och så vidare. Eftersom du då måste koncentrera dig vart du ska kommer kroppen automatiskt att "agera" på rätt sätt vilket gör det lättare för hästen att förstå vad du vill. Sedan brukar jag gå efter en regel; det blir inte lättare att utföra en rörelse genom att utföra den snabbt. Även fast hästen ska gå framåt så betyder det inte att den ska gå snabbt.

Jag skulle nog inte använda ett hackamore då det i princip enbart kan säga till hästen att den ska böja in nosen mot bringan... Om du vill använda bettlöst är det bättre med en sidepull eller en ridkapson. Annars så skulle jag använda ett enkelt tredelat bett.

Får man lyhördheten och avslappningen är man på god väg att få en häst som bär sig själv. Hoppas att dessa tips kan hjälpa dig!!

/Sara

Ett tips till som fått mig att sluta fippla med händerna (jag har varit en notorisk handfipplare) är att ta båda tyglarna i samma hand då och då. Helt omöjligt att fippla på det sättet.

OA

OlleAtlas skrev:
Jag brukar klättra på helt lång tygel så att hästen får hitta sin egna balans. Sen rider jag volter, öppnor och slutor samt förvända slutor. Jag harvar ALDRIG. Några steg öppna, några sluta, sen gör vi något annat. En bra övning vi fick göra för Eyjolfur var att lära hästen sänka huvudet riktigt långt ner för ett litet tag i båda tyglarna. Får man fatt i den reflexen får man mycket gratis.

OA

Det låter mycket intressant! Ungefär hur gick ni till väga då?

Nej då, det är inte alls omöjligt att fippla med enhandsfattning :smirk: Gäller bara att man är lite fingerfärdig... Det enda som hjälpte på mig var att släppa tyglarna helt...

/Sara

altså jag hade också en häst som var SKIT hård i munnen då vi köpte honom!! men du får ha tålamod och tänka att det är så mycket mer än att hästen skall kröka på nacken och trippa på där!! hästen ska trampa under sig och arbeta rätt med bakpartiet!! man får börja om från början och träna mycket i skritt och ställa,böja,öppna,sluta,skänkelvikning och flytta typ träna allt som är lösgörande för hästen!!! och se till att hästen inte fuskar ner på tygen dvs böjer bara in nacken!! sen att träna mycket skritt halt tygel osv!! och mycket ledande tygeltag på volter!!
orkar inte skriva mer haha :D
lycka till
Mvh /jodd

ett tips om det inte går bra på uteritter men bra på volten för en tränre.. rid en utelektion med han/hon så ka ndin tränare säga vad du ska göra o inte gör när du är ute o rider! lycka till! :bow:

ett tips om det inte går bra på uteritter men bra på ridbanan för en tränre.. rid en utelektion med han/hon så kan din tränare säga vad du ska göra o inte gör när du är ute o rider! lycka till! :bow:

Jag tränar oftast min häst i en "långa & låg" form för att bygga upp överlinjen.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 060
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar