Tips för den hästrädda !

W

Whiplashr

Hej !
Jag är en ryttare som är en riktig fegis på marken. När jag sitter på hästryggen känner jag mig mycket säkrare men när jag hanterar den från marken (t ex leder till o från hagen osv) är jag livrädd! Jag går alltid och oroar mig för att hästen ska slita sig eller stegra sig.
Så skriv gärna en massa tips på hur man ska känna sig säkrare ifrån marken med hästen! (OBS! Rider o jobbar på ridskola så tips om t ex Horsemanship och liknande är inte så välinpassade här).

Sv: Tips för den hästrädda !

Ha rätt skor. Det är för mig en gåta att så många rör sig i stallar och bland hästar utan att ha skyddsskor. Idag finns det fina stallskor med stål eller komposit hätta som är helt suveräna. Har man det så behöver man i allafall inte oroa sig för att bli trampad. Så det blir de en sak mindre att oroa sig ska hända.

Tänk så här: "Det är en stor hund och ingen häst jag är ute och går med.":idea:

Hästar som ställer sig på bakbenen vet vad dom gör, och var du är. Jag är ju ute och promenerar en del med min häst och ibland går hon först och jag i svansen på henne, och ibland går jag först. Här är det ingen av oss som bestämmer över den andra utan vi delar på det sk. "ledarskapet".

Tänk på att ni är ett team, och som team ställer man upp för varann. :idea:

Brukar hästarna slita sig eller stegra? Ridskolehästar är väl normalt sett vana vid att hanteras av många olika personer och beter sig ytterst sällan på det viset. Tänk sannolikhet :idea: Finns det ingen möjlighet att undvika de hästar du känner dig mest osäker på?

Jag skulle nog tillbringat lite tid i boxen hos dom hästarna jag vet att jag kommer att hantera mycket. Borsta, pyssla m.m, och försöka lära känna dom lite, lära dig hur dom fungerar och hur dom är. När du börjar lära känna dom lär du dig säkert hur just dom individerna är, och vilka små "knep", och egensinnigheter dom har. Jag tror inte att man är lika rädd när man känner hästen. (sålänge dem inte har något problem och är så svår att hantera att man blir räddare för den ju mer man lär känna den :o) Eller det kanske inte finns möjlighet till det på ridskolan? I vilka situationer känner du dig mest obekväm?
:idea:

Något jag gjorde på ridskolan som fick mitt självförtroende att bli mycket bättre var att hjälpa till på nybörjarlektionerna! :idea: Leda hästar, och hålla i teorilektioner för dom minsta tillsammans med ridläraren. Nu när jag tänker efter inser jag hur dumt det här låter, eftersom att om du själv är osäker kanske det inte är så bra att du tar ansvar för ett litet barn på en häst. Men någon häst finns det väl som är lugn och snäll och som du känner dig trygg med? Man känner sig så duktig när man får svara på frågor och hjälpa dom små i stallet :D:p Och det märker nog hästarna också att man blir tryggare i sig själv.

I stallet och så känner jag mig säker , har hjälpt till massor på ponnyridningar/nybörjarlektioner så det känner jag mig säker med :)
Men det är om jag ska gå med någon stor häst t ex till och från hagen, så kan jag bli lite nervös . Speciellt om jag vet att den hästen har tendens att stressa upp sig eller liknande.
Jag kan t ex gå med något av våra lite lätt stressade ston, och tänka "snart drar hon, äh det gör hon nog inte, eller kanske.. nej" osv. Kan liksom inte bestämma mig om jag tycker att jag har kontroll eller inte xD Sedan om hästen gör ngt , bara hoppar till lite bara skriker det i huvudet att "NU STICKER HON! NU STEGRAR HON!" och jag blir skiträdd. Även om hästen redan då lugnat ned sig igen . x'D

Senast ändrad av en moderator:

Förlåt mig, jag kapar denna...

På min ridskola är många hästar dummiga av sig.
Till exempel så red jag en idag som höll upp en framhov och såg allmänt hotfull ut när jag skulle borsta den.
En annan (idag från ridskolan) häst som jag och min kompis pysslade om lite, som ofta dampar, visade ögonvitorna och slickade bak öronen och högg.
VAD GÖR MAN?
om man stannar kvar i spiltan (ja, vi har spiltor. livsfarligt..) blir man sparkad/biten/intryckt. Om man går ut har hästen vunnit och beteendet växer. Men vad göra i en sådan situation? :confused::confused:

Till exempel så red jag en idag som höll upp en framhov och såg allmänt hotfull ut när jag skulle borsta den.
En annan (idag från ridskolan) häst som jag och min kompis pysslade om lite, som ofta dampar, visade ögonvitorna och slickade bak öronen och högg.
VAD GÖR MAN?
om man stannar kvar i spiltan (ja, vi har spiltor. livsfarligt..) blir man sparkad/biten/intryckt. Om man går ut har hästen vunnit och beteendet växer. Men vad göra i en sådan situation? :confused::confused:

Ridskolehästar utvecklar ofta "dumma" beteenden då de hanteras av väldigt många människor. Vissa lär sig snart att "jaga" ut barn och ungdomar från spiltor och boxar. En häst som känner sig trängd och beter som du beskriver skulle i vårt stall göras i ordning i hovslagarspilta eller vändas i spiltan och bindas upp med ett grimskaft på vardera sidan. Det spelar ju ingen roll att vuxna i stallet kanske kan hantera en sådan häst eftersom hästen vet precis vem som den lyckas "skrämma". Så jag tycker att du ska fråga din ridlärare om hur ni hanterar dessa hästar i ert stall, för det är viktigt att alla hanterar hästen på samma sätt.

Bästa rådet jag kan ge är att försöka lära känna hästarna. Flera av hästarna på min ridskola kan se väldigt elaka ut i spiltan/boxen och även göra utfall. Men de vill egentligen inte bita eller sparka någon. Min sköthäst har skrämt ut många ur spiltan trots att han egentligen är världens kelgris. :love: Vissa av hästarna måste man vara bestämd mot och tydligt markera att man inte accepterar deras beteende. Andra måste man kanske lirka lite mer med. Att lugna en häst med rösten fungerar ypperligt med de flesta.

Ingen häst slickar bak öronen och hugger utan anledning. Det kan vara att de är uppstressade av något, har ont, är extra känsliga för vissa saker, blir skrämda, etc. Känner man hästen väl kan man i 99 fall av 100 förebygga de farliga situationerna innan de uppstår. Hästen jag hade igår t.ex. måste man vara extremt försiktig när man spänner sadelgjorden på och hela tiden prata lugnande med honom. Annars sparkar och biter han hejvilt. Det är inte så att han har ont av gjorden, utan han gör så för att han blev väldigt illa behandlad innan han kom till ridskolan.

VAD GÖR MAN?

Sådär är ju många ridskolehästar tyvärr, av olika anledningar. Det jag gör i olika situationer:

Hästen bara är allmänt sur/vill bestämma: Brukar inte bry mig, tycker att det funkar bäst att bara nonchalera eller ge den ett bestämt NEJ ! Man kan ta tag i grimman för att förstärka lite.

Hästen är kittlig: Borstar med en mjukare borste, känner hela tiden mycket på hästen.

Hästen vill vara ifred i spiltan/boxen: Låter den hästen vara ifred också. Men om jag t ex måste borsta den inför lektion binder jag upp den i stallgången , i värsta fall får jag gå in till den och visa att jag inte är rädd. Ett tips som funkar för mig om hästen sparkar med bakbenen är att hålla hästen intill väggen och stå väldigt nära, nästan trycka sig mot hästen.

Tycker att ridskolor borde vara mer insatta i hur mycket det springs mellan spiltorna, ha det med i stallreglerna! Visst, det behöver ju inte stå att man absolut inte får gå in till hästarna , men kanske att hästarna vill vara ifred ibland också ibland t ex när de äter.

Mitt tips är att lära dig läsa av hästarna. Läs böcker om hästens kroppsspråk och hur hästar fungerar (flykt, flock, foder). Sitt utanför hagen och se hur hästarna interagerar med varandra. Öva på ditt eget kroppsspråk så att du kan se tuff ut även om hjärtat bankar (hästar kan inte lukta sig till rädsla, de läser av den på ditt kroppsspråk).

Sedan som andra sagt, lär känna just de hästar du har hand om.

Lite svårt att göra med ridskolehästar ? :)

Varför det?
Horsemanship sitter hos dig och "används" så snart du är i kontakt med en häst. Du slipper vara livrädd för än det ena och än det andra. Du vet i ryggmärgen att du behärskar hästarna för att du och dom vet var ni har varandra.

Jag vet, snacket går att man gör en massa med hästen enligt ett system och att detta är vad Natural Horsemanship är. Vilket är fel, så fel! Natural Horsemanship börjar i dig!!

Horsemanship, som du skrev, innebär att ha god hand med hästar, ha kunskap om och sörja för deras behov, ha "hästöga" mm. Säg inte att det inte passar på din ridskola!? :eek:

Var kan horsemanship passa bättre in än på ridskolor?

LIA

Sant.. Men man kanske inte spenderar mer än tio minuter per häst och dag, och då är det svårt att sätta sig in i något naturligt ledarskapsspel. Eller alltså, man ska ju alltid visa sig som ledare, men a. ni kanske förstår hur jag menar! Det är inte så jättelätt att lära känna varje häst, och utifrån den bearbeta och överlista dennes beteende :bump:

Det där med öronslickningen och ögonvits-flashingarna är faktiskt visst, i flesta fallen, utan anledning. Hästen har iof tröttnat på alla som tidigare gått in till den (stått på ridskolan i ca 10 år), och den har tagit till överdrivna medel för att få stå ifred.
Det är inte jätteofta som det verkligen händer någonting, fast han har bitit mig en gång och trängt in mig en eller två gånger. Om jag ska kratsa hovarna brukar en kompis stå vid huvudet och annars tar jag med in ett spö (INTE för att slå, utan för att hästen faktiskt får mer respekt då.. Ifrågasätt inte min metod. Den funkar.)
Hur ska man göra med den andra hästen som tar upp framhoven och hotar med att sparka en? Den ser inte ut att mena särskilt allvar, men jag är ändå rädd att den ska slå ner hoven på mina fötter eller rent utav i magen/benet på mig.
fortsätt tipsa! jag behöver er ! :banana:

Just så! Den hästen som är mest "elak" i stallet vill absolut stå i fred. Hela tiden. Den har stoppskylt, och i stallreglerna står det att man endast ska gå in till hästar om de ska ridas, skötas eller matas. Men på barnteorilektionerna borde man lära de att respektera att stallet är hästarnas hem, och man kan inte bara klampa in oinbjuden. Eller hur?

Men man kanske inte spenderar mer än tio minuter per häst och dag, och då är det svårt att sätta sig in i något naturligt ledarskapsspel.
Vadå "spel"? Det tar vanligen inte en minut för en häst att bedöma om människan ska respekteras eller inte. Förhållandet mellan människa och häst kan ta betydligt längre tid att bygga upp, beroende på, men att klara av bashanteringen utan problem ska inte behöva vara någon stor grej.

Eller alltså, man ska ju alltid visa sig som ledare, men a. ni kanske förstår hur jag menar! Det är inte så jättelätt att lära känna varje häst, och utifrån den bearbeta och överlista dennes beteende
Vadå "överlista"? Du har också missuppfattat det här med Horsemanship. Vad TS frågar efter är tips för att bli säkrare i samvaron med hästarna. Det enda vettiga tips (förutom det där med skyddsskor!) jag har är att vinna eget självförtroende genom att lära sig häst.

Men på barnteorilektionerna borde man lära de att respektera att stallet är hästarnas hem, och man kan inte bara klampa in oinbjuden. Eller hur?
Vem ska bjuda in? Hästarna?
Alla ska respektera hästarna, och alla ska kunna gå in till dom. Barn ska givetvis läras elementär hästhantering för att undvika dumma olyckor och för att hästarna inte ska hanteras fel.
I min värld tycker hästar om att få besök av människor, oavsett dom är i box eller hage.

LIA

Vadå "spel"? Det tar vanligen inte en minut för en häst att bedöma om människan ska respekteras eller inte. Förhållandet mellan människa och häst kan ta betydligt längre tid att bygga upp, beroende på, men att klara av bashanteringen utan problem ska inte behöva vara någon stor grej.
Instämmer! Hästar läser fort av kroppsspråket och bildar sig en uppfattning om personen som kommer in i spiltan/boxen. Självförtroende i hästhanteringen skapar trygghet hos hästen. Och precis som några skriver så handlar Horsemanship om att skaffa sig det självförtroendet genom kunskap och erfarenhet. Ska jag hantera en häst jag inte haft så mycket kontakt med innan brukar jag fråga stallpersonalen om det finns något särskilt jag ska tänka på med just den hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 034
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar