Tips för att stoppa katt att vara på motorhuven

TheRedLightning

Trådstartare
Jag har ett litet problem, som för mig är ganska irriterande. En av grannarnas katter hoppar alltid upp på min motorhuv när min bil står i carporten.
Tycker inte om att se grus och leriga fotspår efter en katt på min fina bil.

Har funderat på om det finns något effektivt sätt att förhindra detta då jag inte kan haffa katten precis när den hoppar upp, eller måste jag helt enkelt parkera bilen ute på gatan istället?
Det går att parkera ute på gatan tills grannarna blir irriterade att de inte har någonstans att parkera, de som inte har egen carport.
Carporten är precis utanför min dörr och bor i ett lägenhetsområde. Ska förvisso flytta i slutet av september och kommer då slippa ifrån kattproblemen, men vill helst inte ha en katt på motorhuven nu i alla fall och få massa repor i lacken. :(

Jag har ett litet problem, som för mig är ganska irriterande. En av grannarnas katter hoppar alltid upp på min motorhuv när min bil står i carporten.

Har funderat på om det finns något effektivt sätt att förhindra detta då jag inte kan haffa katten precis när den hoppar upp, eller måste jag helt enkelt parkera bilen ute på gatan istället?
Det går att parkera ute på gatan tills grannarna blir irriterade att de inte har någonstans att parkera, de som inte har egen carport.
Carporten är precis utanför min dörr och bor i ett lägenhetsområde. Ska förvisso flytta i slutet av september och kommer då slippa ifrån kattproblemen, men vill helst inte ha en katt på motorhuven nu i alla fall och få massa repor i lacken. :(

Hm, kanske lägga dit en handduk/filt? Då halkar kanske katten ner när den hoppar upp? Fast å andra sidan så halkar säkert filten av då också... om du inte sätter fast den på något vis?
Nä, jag vet inte, kanske inte funkar...

Kan inte det också bli fula märken i lacken av det om t ex man inte får bort tejpen sen? :/
Kanske, jag vågar inte uttala mig om det :crazy: Prova med att sätta en liten bit på något mindre synligt ställe och efter ett tag ta bort den för att se om det blir märken?

Skulle tro att det lättaste och mest effektiva faktiskt är att täcka över bilen med något skydd.
Det hade varit smidigt om jag hade ägt ett, men det gör jag inte och jag har för mig sådana skydd är svindyra..?

Hm, kanske lägga dit en handduk/filt? Då halkar kanske katten ner när den hoppar upp? Fast å andra sidan så halkar säkert filten av då också... om du inte sätter fast den på något vis?
Nä, jag vet inte, kanske inte funkar...
Hmm, ja det kanske skulle funka, eller så ligger filten och handduken kvar och blir extra mysigt och inbjudande för katten.

...

Funderade även på om jag kanske skulle börja med att backa in bilen i carporten istället, för då blir det inte sånt skydd just vid motorhuven, det är väggen längst fram och en på sidan, så när man kör in blir det lä på huven. Ska nog ta å testa om det hjälper att backa in. Ska bara tvätta bort gruset så jag kan se ifall den hoppar upp fler gånger. Vad tror ni som kan katter om detta?

Hmm, ja det kanske skulle funka, eller så ligger filten och handduken kvar och blir extra mysigt och inbjudande för katten.

Fast det gör väl inte så mycket så länge de håller sig till filten?

Det finns ju såna dära skydd som man använder för att t.ex. täcka över träplankor osv utomhus. De brukar vara stora, och man kan ju binda dem fast med rep runt något på bilen.

Fast det gör väl inte så mycket så länge de håller sig till filten?

Det finns ju såna dära skydd som man använder för att t.ex. täcka över träplankor osv utomhus. De brukar vara stora, och man kan ju binda dem fast med rep runt något på bilen.
Förvisso sant, men katthår är väl rätt svåra att bli av med? har ingen bra handduk eller filt som jag vill ha en massa katthår på dock. Får väl knata till secondhand och kolla.

Glidande filt = katten fäller ut klorna och glider med. Resultatet kan du gissa..

Mina katter sitter gärna på motorhuven. Tassavtryck och smuts. Inte en repa. Så stå ut till sept skulle jag rek om inte katten redan nu repar

Köp en billig filt på ÖoB eller liknande och kläm fast i vindrutetorkarna. Katterna gillar att hoppa upp på huven när den är varm så att få dem att sluta är omöjligt.

Funderar på om det finns någon lukt som katter inte gillar.. Har för mig det inte gillar ättika (kan ha fel). Du kunde ju prova att ställa en liten burk med ättika på motorhuven några dagar och se om det hjälper? Se till att ättikan eller vad det nu kan vara inte skadar lacken bara om det skulle spillas ut.

Har redan stått ut i över en månad, då det inte är varje dag som katten hoppar upp, ska prova att backa upp då katten inte verkar vara på motorhuvarna på dom bilarna som står på gatan. Misstänker att det inte är lika mysigt.
Har också varit inne på dofter, men vet inte alls vad katter inte gillar så det körde fast sig där.
Ska testa ett tag nu att backa in och se vad det ger, hjälper inte det så får jag köpa en filt som går snabbt att ta på/av. :)

Problemet med luktavskräckare är väl att de funkar sådär utomhus. Lukten regnar bort så man måste spraya på lukten hela tiden.

Problemet med luktavskräckare är väl att de funkar sådär utomhus. Lukten regnar bort så man måste spraya på lukten hela tiden.
Förvisso, men det regnar inte i en carport om den är rätt byggd. ;)

Be kattägaren köpa ett skydd för bilen... :devil:
Hade funkat om jag hade vetat vem som äger katten och speciellt vilket katt det är.

---
Nu har jag tvättat av motorhuven och backat in bilen, så får vi se om det blir någon skillnad. Hoppas på det annars får jag gå an på plan B eller plan C. :P

Liknande trådar

Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 502
Senast: Breaktown
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 144
Senast: TinyWiny
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 210
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar