Tips för att komma upp i topp kondition...

M

mjauen

Vad har ni för tips/erfarenheter att få upp hästens styrka och kondition till topp?

Sv: Tips för att komma upp i topp kondition...

Långsiktig träningsplan med successiv utökning av svårighetsgraden (vad fint det lät...:D men det säger ganska mycket med få ord...)

Börja långsamt och låt det ta tid! Rid ut mycket i terrängen, för att bibehålla äkta framåtbjudning. Glöm inte den viktiga vilan för det är egentligen då musklerna produceras.

Tid:
1-2 år att bygga skelett och senor
6 mån-1 år att bygga starka muskler
3-6 mån att träna upp hjärta & lungor (=konditionen)

Så det tar tid... :)

JOBBA hästen när du rider ut, utnyttja alla backar och stockar du hittar. Klättra mycket både uppåt och nedåt, och se till att det går låååångsamt och samlat i nedförsbackarna.

Arbeta omväxlande, rid ut, rid dressyr - mycket övergångar mellan skritt/trav/galopp, passera inte en bokstav i ridhuset utan att göra en övergång :-) Och glöm inte jobba med bommar och hoppa lite även om du annars "bara rider dressyr".

När du skall träna kondition så köp/låna en pulsmätare, helst en som du kan koppla till datorn och spara hela träningspasset. Pulsmätaren hjälper dig hitta rätt arbetsbelastning som är tuff nog att bygga på konditionen.

När jag ridit med pulsmätare på en entimmes hoppträningar så har jag efter analys inte varit i närheten av någon "konditionsbyggande" puls...

Den hjälper dig även ha kontroll på hur mycket du ökar på träningen, läs boken om träningslära för hästar av Leif Stilling för tips om lämpliga träningsnivåer och hur mycket du kan öka träningsdoserna efterhand.

Jag säger som de andra. Rid ut i skog och mark! Långa pass med mycket trav och galopp. Gärna galopper uppför backar mm.
Varvat med skritt förstås.

Upp och ner i backar, över stock och sten. Det är bäst!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits