Tips för att få framåtbjudning på unghäst?

L

lisensvensson

Hej, jag har ett lettiskt halvblod som är 3 år. Riden i skritt, trav och galopp. Rider henne 4 gånger i veckan i skogen och 1 gång i veckan brukar hon bli löshoppad eller riden på banan.

Mitt problem är att hon är fruktansvärt seg och inte har någon framåtbjudning. När vi är ute och rider i skogen brukar hon tycka det är relativt kul, hur ska man överföra detta till banan? Har provat att rida mycket olika vägar och tempoväxlingar för att aktivera henne. Är det någon som har andra tips för att få framåtbjudning? Hon är också väldigt seg vid löshoppning och longering.

Alla tips är välkomna!

Sv: Tips för att få framåtbjudning på unghäst?

Att aktivera/rida en 3 åring 5 dagar i veckan låter alldeles för mycket.

Den kan tex vara i en växtperiod och behöva vila.

Tycker du ska låta den vila en månad och sedan rida/aktivera 3 max 4 dagar i veckan.

Du aktiverar den för mycket! En bra regel är att bara aktivera hästen samma antal dagar som den är gammal!
Låt din stackars lilla häst få en månads vila och aktivera den sen bara 3 dagar i veckan så ska du se att den får tillbaka sin jobblust!

Den kanske även växer och behöver mer mat?!

att rida 5 dgr/vecka låter mkt, men du kan ju aktivera den från marken istället. tex promenader. Men det bästa är att låta den vila om den är i en period utan bjudning. Ingen idé att försöka rida fram den. Hästen växer antagligen och har växtvärk och då är vila (eller promenader) det bästa. När min 3 åring växte mkt så jobbade jag honom i flera månader i tömmar istället för att rida (kombinerat med vila).

De gånger jag aktiverar henne är högst 30 minuters turer i skogen och rider på banan max 1 gång varannan vecka. Har precis satt igång henne ifrån sommarvilan så känns inte som om hon skulle behöva vila igen.

Skulle gärna vilja ha lite tips på övningar för att få hästen att tycka det är kul istället för att bara säga att hon ska vila igen.

Jag tycker också det låter som om du rider lite för mycket på henne... Hur lång var sommarvilan?

Annars är det nog att du aktiverar henne mer under ridpasset som kan få igång hennes motor lite. Inte långa trav eller galoppsträckor utan lite mer tempoväxlingar och kräv då att hon går fram omedelbart för skänkeln.

Är hon lika seg nästa år får du starta henne i ett jaktfält, det gjorde jag med min då lite sega fyraåring och där blev minsann fart! :p

Har också ett lettiskt halvblod med samma problem, haha!
När jag fick henne var hon 4 år, och då red jag henne varannan dag för att hon skulle hinna smälta och tänka på vad som hänt, typ. Mest ute i skogen men också korta pass på ridbanan ibland. I ridhuset var hon vääldigt seg så blev ingen ridning där det första halvåret!

Nu är hon 5 år och har blivit betydligt starkare, vilket också gör att hon känner att arbetet är lättare. Jag rider ut i skogen mestadels, för där kommer jag verkligen åt henne, och hon är underbart fin. Korta pass som är enkla för henne, hon känner att arbetet är lätt. Då kommer också framåtbjudningen på banan.

Att försöka "aktivera" en unghäst, eller hästar överhuvudtaget brukar få dem ännu segare. Är hästen seg och lite okänslig för skänkeln så måste man försöka att få dem att bli känsligare.

Jag brukar alltid ha ett spö i handen.. Sen provar jag skänkla, endast nudda med skänkeln. Lyssnar hästen inte på 0.5sek så : spö. Det låter väldigt grymt att "piska" fram hästen, men oftast så behövs det bara en eller två ordentliga "lyssna för skänkel träningar" och sen brukar hästen kunna det där.

Prova också att galoppera fort, i fri form och låt hästen sträcka ut ordentligt.

Kom ihåg att rida korta pass, ca 5-10 min brukar räcka på en 3åring.

De gånger jag aktiverar henne är högst 30 minuters turer i skogen och rider på banan max 1 gång varannan vecka. Har precis satt igång henne ifrån sommarvilan så känns inte som om hon skulle behöva vila igen.

Jag hade också dragit ner på ridningen, unghästar behöver mycket tid att smälta det dom lär sig och tid att återhämta sig fysiskt och mentalt. Och som Stilett säger, är hon i en växtperiod så hjälps det inte att hon kommer från sommarvila... Du har ju inget att förlora på att prova det, eller hur? Dra ner till 2-3 ggr/vecka i några veckor och se vad som händer.

Ta en äldre häst som draghjälp, rid ut i skogen och galoppera :D

Sen är det bara att vara extremt noga med att hästen alltid lyssnar på små hjälper och direkt. Många hästar måste helt enkelt bara lära sig att de ska bjuda framåt.
Jag tycker det är bättre att rida varannan dag på en så ung häst, då får de lite längre tid på sig att vila tills nästa gång de ska jobba och brukar vara lite piggare :)

Fashionistan, såg även att du hade gjort ett inlägg i 07: ornas tråd där du skriver att även du aktiverar din häst 5 gånger i veckan?

Tack för alla andra tips, får skära ner lite på ridningen! Hur bibehåller ni bra kondition och bygger upp muskler om man rider3 dar i veckan? Känns som att man inte hinner bygga några. :)

Senast ändrad av en moderator:

Det kommer automatiskt, en treåring ska/behöver inte ha någon toppkondition för det lilla arbete den faktiskt gör. Det första året handlar mer om att befästa grunderna i ridningen, än att den ska vara i någon form av tävlingskondition.
Övergångar mellan de olika gångarterna ska fungera, gas broms och att svänga, sen får man konditionen på köpet i takt med att hästen blir äldre och arbetet ökas på.

Men du....en 3-åring SKA inte ha bra kondition eller bygga muskler i den bemärkelsen! En så ung häst ska endast lära sig start, stopp, höger och vänster och att hänga en annan häst i rumpan i skogen.

Det är jättebra att folk i allmänhet har börjat rida in sina hästar tidigare än vid 4 års ålder, för hållbarheten skull, men nånstans på vägen verkar många ha förlorat verklighetskontakten??? En 3 åring ska inte "aktiveras" alls och en 4-åring är en BÄBIS häst som man får lyssna av jättemycket o passa sig noga för att tråka ut eller överanstränga. En vanliga amatör med en hobby häst ska akta sig för att jämföra sig med proffsen som har till arbete att ta fram hästar till championat.

Oavsett om man rider 30 min eller 1 timmes "promenad" i skogen så måste ju den unga hästen balansera en ryttare på ryggen och använda hjärnan för att förstå vad ryttaren vill. Så därför är det för mycket med 5 dgr/vecka.

Men du....en 3-åring SKA inte ha bra kondition eller bygga muskler i den bemärkelsen! En så ung häst ska endast lära sig start, stopp, höger och vänster och att hänga en annan häst i rumpan i skogen.

Det är jättebra att folk i allmänhet har börjat rida in sina hästar tidigare än vid 4 års ålder, för hållbarheten skull, men nånstans på vägen verkar många ha förlorat verklighetskontakten??? En 3 åring ska inte "aktiveras" alls och en 4-åring är en BÄBIS häst som man får lyssna av jättemycket o passa sig noga för att tråka ut eller överanstränga. En vanliga amatör med en hobby häst ska akta sig för att jämföra sig med proffsen som har till arbete att ta fram hästar till championat.

Oavsett om man rider 30 min eller 1 timmes "promenad" i skogen så måste ju den unga hästen balansera en ryttare på ryggen och använda hjärnan för att förstå vad ryttaren vill. Så därför är det för mycket med 5 dgr/vecka.

Jag gillar när folk skriver det jag tycker, det där är sunda unghästvärderingar :bow: (men vad annat kan man vänta sig av en fälttävlansryttare :angel: ;) ).

Jag försöker hela tiden göra skillnad på UNGhästar och RIDhästar. Det är alltid skillnad på individer men man måste vara extra noga med att lyssna på unghästarna, framåtsjudning under ryttare är inget de föds med, den utvecklas allt eftersom och jag tycker oftast att den dyker upp på riktigt framåt 5-årsåldern.

Det där är fö precis det jag kräver av min 3-åring, han ska lufsa bakom en annan hästrumpa var vi än är och känna att livet är rätt skoj.

Vårat treåring rids-lullar omkring i skogen max tre dagar i veckan.
Hon älskar det! Och har inga problem att gå ifrån de andra själv.
Vi är väldigt noga med att det ska kännas bra, att hon har en positiv inställning till allt vi gör från ryggen.
Vi har lärt oss att läsa henne ( dvs.vad hon klarar av)
Har provat i paddocken, men då blir hon en " seg tonåring" det ger ingenting!
Men ute i skogen känns hon som en helt annan häst.
det gäller att vara lyhörd, vill ju inte förstöra ett samarbete som vi förhoppningsvis ska ha i många år, som många andra unghästkunniga säger:
Man måste skynda långsamt, en treåring har ju precis " börjat i skolan".

som sagt rid inte för mycket och variera träningen. Men, en av de viktigaste sakerna på en unghäst är att rida dem framåt.

Som sagts, den måste lyssna framåt för lätt hjälp. Det är inget snack om saken helt enkelt. Du ska ha spö och när du sätter igång ska den lyssna på en lätt hjälp, gör den inte det så måste du använda kraftigare skänkelhjälp (ej klämma utan snarare "fota till"), spö och röst. Gör om tex från skritt till trav tills det funkar. Det är det allra viktigaste momentet med en ung häst

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 152
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits