Tips börja tävla

B

Bellina

Hejsan!:)
jag har tävlat tre blåbärshoppningar på lektions ponnyer. Men nu i höst ska jag nog börja tävla med min egen ponny. Har någon några bra tips att tänka på?
Tacksam för svar:p

Sv: Tips börja tävla

Menar du tips under själva tävlingen eller förberedelser?

Det första du bör tänka på är att få med dig allt till tävlingen. Gör en lista på allt som måste med och glöm absolut inte vattenhink, foder och nått gott till din häst. När du kommer till tävlingen se till att du har gott om tid på dig. Gå banan med tränare eller annan tävlingsvan människa och få hjälp med svängar och anridningar. Gå sedan igenom banan i huvudet. Se till att värma upp lugnt och i god tid och försök göra samma rutiner som hemma. Låt din häst titta sig omkring och bli inte arg om han/hon är nervös. Bästa är ju om du själv håller dig lugn men känner du att nervositeten börjar ta över sakta ner till skritt och a några djupa andetag och tänk efter varför du är här. Jo för att ha det kul! Samma sak kan du göra om du blir arg eller irriterad. Det ska ju va kul och tävla.

Väl innen på banan låtsas som om du inet är osäker och rid bestämt men vänligt. Tänk på att endast bestraffa hästen när du är helt säker på att det var den och inte du som gjorde fel.

Efteråt klappa och sköt om den ordentligt. Hatar folk som kastar över sin häst till mamma eller hästskötaren så fort de kliver av banan för att dte har gått dåligt.

Lycka till MVH Sofie

Du har fått ett mkt bra svar ovan så det är väl inget att tillägga.
Mer än att ha kul :D.

tack för svaren!:) jag hatar också personer som slänger över hästen till någon annan och inte ens klappar hästen när man går ut från banan.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
894
Senast: Ketrawzc
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
536
Senast: Mli
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 172
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka