M
magda
har börjat hoppa med min relativt nya häst, 7 år men inte så hoppvan. Från början ville hon inte skritta över en enda bom, o allra helst inte hoppa med hinderstöden. De gånger som hon endå gick över var den kilometer långa eller höga hopp och stressigt, var jobbigt att ens komma fram till hindret. vet inte om hon har varit med om nått med förra ryttaren.
Nu däremot så galopperar hon lungt över bommar o hoppar små "hinder". Vill visa henne att det inte är så farligt så högre än 40 blir det inte än. Andvänder martingal utan blir hon super stirrig.
Min fråga är:
Efter hindret så stressar hon upp sig o det blir alltid fläng eller korsgalopp. Vilket är det bästa sättet att rida efter hindret?
* rakt fram
* in på en volt
* bryta av till trav o fatta ny galopp
* eller stanna eller bara galoppera på.
Hon har normalt sett lite problem att hålla galoppen oxå, orkar inte fullt ut men det jobbar vi på, har blivit mycket bättre nu.
Nån som har lite tips att ge?
Nu däremot så galopperar hon lungt över bommar o hoppar små "hinder". Vill visa henne att det inte är så farligt så högre än 40 blir det inte än. Andvänder martingal utan blir hon super stirrig.
Min fråga är:
Efter hindret så stressar hon upp sig o det blir alltid fläng eller korsgalopp. Vilket är det bästa sättet att rida efter hindret?
* rakt fram
* in på en volt
* bryta av till trav o fatta ny galopp
* eller stanna eller bara galoppera på.
Hon har normalt sett lite problem att hålla galoppen oxå, orkar inte fullt ut men det jobbar vi på, har blivit mycket bättre nu.
Nån som har lite tips att ge?