tips behövs av alla duktiga ryttare!

M

magda

har börjat hoppa med min relativt nya häst, 7 år men inte så hoppvan. Från början ville hon inte skritta över en enda bom, o allra helst inte hoppa med hinderstöden. De gånger som hon endå gick över var den kilometer långa eller höga hopp och stressigt, var jobbigt att ens komma fram till hindret. vet inte om hon har varit med om nått med förra ryttaren.
Nu däremot så galopperar hon lungt över bommar o hoppar små "hinder". Vill visa henne att det inte är så farligt så högre än 40 blir det inte än. Andvänder martingal utan blir hon super stirrig.
Min fråga är:
Efter hindret så stressar hon upp sig o det blir alltid fläng eller korsgalopp. Vilket är det bästa sättet att rida efter hindret?
* rakt fram
* in på en volt
* bryta av till trav o fatta ny galopp
* eller stanna eller bara galoppera på.
Hon har normalt sett lite problem att hålla galoppen oxå, orkar inte fullt ut men det jobbar vi på, har blivit mycket bättre nu.
Nån som har lite tips att ge? :confused:

Är det bara efter hindret? Eller efter bommarna med?
Det jag tycker är vikigt att tänka på är att man först känner att alla gångarter är kontrollerade innan man ger sig på nästa.Om du ändå hoppar småstuds så räcker det kanske med trav. Vill hon hetsa upp sig när du rider an henne mot hindret skulle jag först lägga två bommar framför ett hinder på kanske 40 cm ev mindre beroende på hur hetsig hon blir.Så i stället för att trava en bra bit innan så börjar du trava vid första bommen.Se till att hon kommer över rakt och bra.I lugnt tempo! Trava några steg efter och sakta av.
När hon går lugnt såhär så börja trava på spåret och rid emot det i lugnt tempo, stressar hon så ta ett varv till och rid inte emot hindret förrän hon är lugn och sansad.När hon hoppat trava några steg och stanna.
Ett alternativ är ju att en bit bort efter hindret att lägga bommar att trava över så får hon bli uppmärksam på dem och koncentrera sig lite mer.
Lycka till!

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 396
Senast: Mabuse
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 567
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama