tips angående provridning

P

Prestige_

hej! imon ska jag provrida en häst som vi kanske ska hyra. Har ni några tips därute om hur man ska gå tillväga. SJälvklart ska ja provrida alla gångarterna men hur långt ska man testa? volter, skänkelviknikngar o.s.v. DEt är ingen dressyrhäst jag söker Utan snarare en hopphäst.
Jag är såå nervös.. :crazy: Kom med tips och dela med er av era erfarenheter om hur ni brukar lägga upp det.
 
Sv: tips angående provridning

Om det är en hopphäst du söker ska du givetvis prov hoppa också:)
Se till att du får vara med och göra iordning hästen så du ser hur h*n är i hantering:D
Lycka till!
 
Sv: tips angående provridning

Om det är en hopphäst du är ute efter som du ska ha som en tävlingskompis och en säker vän på banorna, så borde du testa det som krävs av en hopphäst.
Provrid hästen i alla gångarter, kolla så att den kan bära sig och gå i form i alla gångarter. Rid lite oliak övningar för att testa hur mjuk och lyhörd hästen är, samt vad den klarar av att göra. tex. Öppnor, slutor, fram o bakdelsvändningar. Kolla så att hästen lyssnar på dina hjälper. Gör halter och kolla så att hästen lyssnar på det, och gör olika tempoväxlingar och övergångar från olika gångarter.

Hoppa några hinder i olika höjder. Be gärna att få hoppa en bana med hästen så att du kan testa hur den går.

Att kunna hantera hästen från marken är nästan det viktigaste av allt, du ska kunna leda den utan att dne springer på dig eller rusar framför. Du ska kunna stanna hästen utan att den fortsätter gå, du ska kunna rygga hästen, mm.

Lycka Till!
 
Sv: tips angående provridning

tack så mkt för tipsen. Jo jag måste testa hopningen också. Hoppas hon har en ok ridbana. ;)
 
Sv: tips angående provridning

Jag tycker det är en skyldig het man har när man visar upp hästen att det finns en ordentlig bana, där man kan prova hästen ordenrligt, hoppa några språng.. t.o.m en ridabana på 20*40 kan du få ihop en liten bana typ "blixten" te.x.

När du provrider tycker jag att du ska käka av hästen, både i stallet, hanteringsmässigt, är den snäll att sköta, leda, hur är den i hagen?

Sen ridmässigt ska du självklart kolla alla gångarter, hur lydig är den tillbaka och framåt, lyssnar den för sidförande skänkel, är den mjuk och smidig i kroppen. Allt du vill käka av!

Sen till hoppningen be att få provhoppa den både kombinationer, titthinder och en mindre bana iaf några hinder i följd så du får känna på. Gärna att ägaren inte hoppar så många språng så du verkligen får känna att det är din typ av häst så inte ryttaren tar och trycker till hästen på ngt sett, finns diverse knep.

Sen om du har möjlighet tycker jag även att det skulle vara bra att rida hästen ute en sväng för att känna på den i skogen, eventuellt att få se hur den är att lasta också.

Hoppas det går bra och att du gillar hästen.
 
Sv: tips angående provridning

Så roligt, hoppas att hästen är något för dig:)
Jag håller med dom föregående och sen kan jag tycka att det är intressant att få se ägaren rida och hoppa hästen efter du har ridit, se hur den rör sig och så.
 
Sv: tips angående provridning

ägaren ska alltid rida först!:) vad vet du den kanske bockar som en tok?:idea:
 
Sv: tips angående provridning

johann-a skrev:
ägaren ska alltid rida först!:) vad vet du den kanske bockar som en tok?:idea:

Den risken får jag ta:smirk: och sköter den sig bara för att ägaren ridit före så vet jag ju inte hur hästen funkar för mig;)
 
Sv: tips angående provridning

Ska bara säga att det gick jättebra på provridningen. Tyckte både ägaren och jag! Så det blir nog hon och jag :)
 
Sv: tips angående provridning

Prestige_ skrev:
hej! imon ska jag provrida en häst som vi kanske ska hyra. Har ni några tips därute om hur man ska gå tillväga. SJälvklart ska ja provrida alla gångarterna men hur långt ska man testa? volter, skänkelviknikngar o.s.v. DEt är ingen dressyrhäst jag söker Utan snarare en hopphäst.
Jag är såå nervös.. :crazy: Kom med tips och dela med er av era erfarenheter om hur ni brukar lägga upp det.

Det beror ju alldeles på vad hästen kan i dagsläget och vad du och ägaren är överens om att hästen skall användas till med bums. Kan tänka att om du hyr en häst så förväntar du dig att kunna rida fullt ut och hoppa från början. Så då måste du givetvis redan vid provridning se att hästen och du tillsammans fungerar till det du vill använda den till. Skall man betala hyra för en häst är det det minsta man kan begära.

Själv har jag aldrig skaffat en häst på det vistet. Köpt eller tagit på långtidsfoder för att utveckla en häst som jag på inget sätt förväntade mig vara färdig. Då har jag tagit det lugnare, testat lite försiktigt hur hästen reagerar på hjälper och utifrån det sett vad jag kan prova när jag provrider.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan, nu är det snart dags för min övergång till storhäst. Jag är en tjej som ska fylla 14 detta året (2017), och är 161cm över havet...
Svar
8
· Visningar
1 147
Senast: Lingon
·
Hästvård Hej! Nu söker jag männsikor med egna erfarenheter angående SI-leder. Jag vill dock bara höra positiva händelser. Folk som ser avlivning...
Svar
12
· Visningar
1 589
Dressyr Hej alla ni dressyrnördar därute! Jag behöver er hjälp! Jag har varit hoppinriktad de senaste 5 åren och innan det red jag på div. olika...
Svar
11
· Visningar
1 491
Senast: lady_vip
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 140
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp