Tips ang hormonrubbningar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gittan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 015
G

gittan

Hejsan.

I vintras skaffade jag mig ett 10 årigt diplomsto som tävlat både i dressyr och hoppning. På slutet ville ingen ha med hästen att göra då det fick hemska brunster då hon bara skrek och slog. Hon hade mycket svårt att komma ur brunsterna och sprutades ibland. Där emella var hon jättesnäll. När vi fick henne i våras var hon ok i humöret men det märktes tydligt när hon började komma in i brunst för då skrek hon om man kom närmare än tre meter i hagen, å då menar jag skriker, inte piper! Vi körde henne till hingst men på 18 dygn visade ultraljud att hon inte var dräktig, men hon var inte heller på gång in i ny brunst utan fick sprutas igång. Så har sedan varit fallet ytterligare tre gånger och hon står just nu hos hingst igen. Denna gången tog det 7 dygn efter sprutning innan hon stod mot tidigare gångers 2 dygn (naturlig betäckning, NF). Hon har fått ett föl när hon var 6 år och då tog hon sig med en gång, sen har man aldrig mer försökt förrän nu. Avkomman har ett kanontemperament annars hade jag aldrig fortsatt avla på henne. Har ni varit i kontakt med liknande och vad har ni för råd? Hur ska jag få bukt med hormonerna, dels så hon kan bli dräktig, å dels så hon går att rida? Vad har ni för eftarenhet av hormonrubbningar, som jag tror att det är?

Mycket tacksam för alla tips som kan hjälpa henne!

Sv: Tips ang hormonrubbningar!

Såna där ston kan vara knepiga när det gäller naturlig betäckning. Det är inte säkert att cervix är öppen, och då spelar det ingen roll hur bra man prickar betäckningar och brunst.
Ställ henne på en bra seminstation, där de kan ha henne kvar hela tiden, och välj en seminhingst till henne.

Jag förstår vad du menar. Står hon på station kan dom ultraljuda henne hela tiden och se vad som sker inuti henne. Nu är det ju så att nästan alla NF står på naturlig betäckning och att ta det på semin gör att kostnaden förmodligen blir mycket dyrare än vad fölet är värt, tyvärr. Skillnad är det på halvblodet som vi betäcker, där är semin en självklarhet.

Mitt sto har också med största sannolikhet hormonrubbningar enligt vet. Men hon är hur som helst jättesnäll under brunsterna. Gillar inte ridningen iofs då.
Du kan läsa mer i "för fet för ett f*ck" tråden(om du vill).
Där står det lite om för smala o för feta ston osv...

Har läst din tråd och tänkt att mycket är likt min. Mitt sto var groteskt fet när jag fick hem henne och hon lär ha varit ännu större. Hos oss har hon gått ner i vikt men vi har inte precis bantat henne utan gett henne en normal fodergiva och motionsridigt lite. Nu har jag planer på att byta hingst eftersom hingsthållaren har två godkända hingstar hemmar. Ifall inte sto och hingst passar ihop.... Har ingen aning ifall det gör någon skillnad.

Brukar inte folk föreslå munkpeppar på ston med väldiga humörsfasoner.

Antar att jag känner stoet du talar om:angel:
SNYGG!

Min erfarenhet av "krångelston" är att de ofta behöver väldigt lång tid för att "falla till ro" i nya miljöer...
Någon vecka innan betäckning är meningslöst-vi pratar om månader.

Förr var det dessa ston som ofta "tjuvbetäcktes":angel: av en unghingst, nämligen den hon fick gå ihop med hela vinter/våren:smirk:

Ofta enda lösningen för att få dom dräktiga. sedan vet jag att det talades mkt om att dom aldrig skulle gå tomma, för då var man tillbaka på ruta 1 igen.

Nu är jag medveten om er kunskap, samt tidiagre ägares, så jag VET att vi inte pratar om småbekymmer hos henne.

Det har alltid funnits sådana här ston, även om det tack o lov är otroligt ovanligt.

Det man kan göra är ju att ultraljuda henne innan betäckning. Har hon då skapliga folliklar, men inte är öppen, kan ett alternativ vara att ge henne en dos Dinolytic, för att se om cervix öppnar sig. Det kan fungera.

Munkpeppar ska dom ha gett henne tidigare, då i en viss blandning för hormonrubbningar hos ston. Tror det heter Stroppy Mare och innehåller bla vallmo, hallon, kamomill, järnört, johannesört och munkpeppar. Munkpeppar ska man inte ge om man ska betäcka om jag förstått det hela rätt för det är aborternade. Denna bla ska dock inte ha hjälpt. Ren munkpeppar funderar jag på att ge henne i höst om hon inte tar sig.

Hon kom hem från hingsten för 6 dagar sedan och är såååå mysig. Det är hon emellan åt och idag var hon kanon, å då menar jag verkligen kanon att tömköra. Kanske är hon dräktig ;) trots allt....

Hon är ultraljudad varje gång på dygn 17-18 och har alltid en massa små foliklar. Den största runt 20mm. Då sprutas hon och kommer i brunst efter 2-7 dagar.

Hon är ultraljudad varje gång på dygn 17-18 och har alltid en massa små foliklar. Den största runt 20mm. Då sprutas hon och kommer i brunst efter 2-7 dagar.

Det jag menar är att om hon inte är öppen i cervix när follikeln är runt 4-5 cm, så kan man ge pg, då finns chansen att hon öppnar sig innan ägget släpper.

Jag är med på vad du menar. Skulle det i så fall bero på att hon producerar för lite luteiniserande hormon efter det att flera folliklar har bildats och att hon istället producerar progesteron???? Men om stoet skvätter och blinkar trodde jag att det betydde att äggblåsan hade ovulerat. Jag kanske har fått det hela om bakfoten. Hjälp mig!

Exakt hur det fungerar kan jag inte svara på. Det fungerar på vissa ston.
Att de skvätter och blinkar betyder bara att de visar brunst, inget om när follikeln släpper.

Ja man borde egentligen ultraljuda henne så fort hon inte står längre för att få koll på om det hänt något eller inte.

Liknande trådar

Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och... 2
Svar
31
· Visningar
5 008
Senast: ygenda
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –... 2
Svar
25
· Visningar
4 943
Senast: Molekyl
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som... 2
Svar
29
· Visningar
7 138
Senast: andover
·
L
Hästhantering Hej! Jag har en valack som är jättesnäll på nästan alla sätt, köpte honom från en ridskola i juni och allt har gått jättebra hela tiden...
Svar
3
· Visningar
1 380
Senast: LuckyLuke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka