Tipps på kaninböcker med Etologi inriktning?

Hannapirat

Trådstartare
Hej alla kanin experter!

Jag vill lära mig allt om kaniner, gärna med någon slags etologi inriktning på, t.ex kaniners naturliga beteenden i flock mm.

Har ni några bra tips?(gärna på svenska:o)

Marsvins böcker är också av intresse:)

Tack på förhand!

/Hanna

Sv: Tipps på kaninböcker med Etologi inriktning?

Får jag vara med lite på din tråd TS?

Jag är också ute efter sånna böcker+böcker om genetik.

Allt jag hittar är om kaninens skötsel och hantering, allt skrivet för barn på 10 år och nedåt...Ger inte mig så mkt direkt...

Jag delar gärna med mig:bump:

Ja, jag hittar också bara barnböcker, där nivån ligger typ på "djur känner också smärta". Känns som man har lärt sig det vid det här laget;)
Nej, jag vill läsa någonting mer avancerat!

Ja det ligger ju på den nivån allting.

Hittade en som gick in lite på matsmältning och varför kaninen ska äta vissa saker och hur kroppen ser och fungerar innuti och så. Men det var bara sånt jag redan läst. Gick naturbruk på gymnasiet och då läste vi även om smådjur fysik, exteriör och etologi.

Inte för att det här ger tråden så mkt men det blir ju lite putt iaf:)

Jag kom att börja tänka på "Den långa flykten", 70-talsklassikern av Richard Adams, en roman om en flock vildkaniner som även filmatiserats (animerat då, såklart :D). På bokomslaget, eller om det var i förordet, står det vilken bok han hämtat alla fakta ifrån, men jag kan inte komma på vilken det är. Jag får larva ner till bibblan på måndag och kolla. :)

(Lite OT, men både boken och filmen är riktigt bra och kan rekommenderas. :))

Har tyvärr inte boken här just nu, den ligger på vinden hos min mor så det kommer ta ett tag att gräva fram:o

Aha... kanske går fortare att kolla på bibblan imorrn då. Återkommer. :D

Ang genetik så kan du säkert ha nytta av "Dvärgkaniner" av Åke Johansson.
Färglära av Birgit Lundberg ska också vara bra.

Etologi tror jag det är lite svårare att hitta litteratur inom (för just kaniner alltså). Går engelska bra brukar det ju alltid vara lättare att hitta men jag har inte testat själv.

Mycket bra info finns även på internet :)

Edit: Kaniner är inte flockdjur ;) Utan kolonidjur, dvs de bor i grupp men har sin egen håla.

Jo, nu har jag kollat. Den heter "The Private Life of the Rabbit" och är skriven av R M Lockley. Har googlat som en dåre och den verkar vara knepig att få tag på, antingen finns den begagnad eller så finns den magasinerad (japp, så gammal är den tydligen :p) på Stockholms Stadsbibliotek, men det borde gå att fjärrlåna den. :)

Tack!

Då blir det till att be bibblan fiska upp den från grottorna:D

Liknande trådar

S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 011
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25