Tipps, att hålla hull...

P

Parant

Hejsan.

Jag undrar om det finns någon med några bra tipps till mig? :confused:

Jag har sedan tidigare en nordis som ABSOLUT INTE ( ;) ) har några problem med att hålla hullet, men har nu fått hem en liten arab tjej.

Hon är 12 år och inte i kondition. Hon står på lösdrift och får ca 10-15 kg med hö per dag. Helt beroende på vädret. Problemet är lite att hon inte äter riktigt. De ändra hästarna äter raskt medans hon äter lite och ställer sig sedan o vilar.
Hon har inget täcke. (Och det är inte heller ett alternativ då vi har kor med horn i samma hage...) Hon får kraft en gång om dagen och får då Lucern, Betfor, Korn kross, Mineraler, Fibergi.
Vi "tränar" inte så mycket just nu, det blir mest promenader med klättring osv för att hon skall bygga lite muskler.

Undrar nu om det är någon med ett bra tipps om något tillskott eller annat tipps.

:bow: Inga idèr är dåliga. :bow:

Sv: Tipps, att hålla hull...

Det bästa du kan göra med en sådan häst är att inte ha den på lösdrift. Utan istället ha den på stall i egen box så att den kan äta i lugn och ro. Dessutom brukar fullblod som inte äter så bra av grovoder behöva har kraftfoder i den mängden att de behöver ha det uppdelat på flera gånger per dygn för att kunna tillgodo göra sig maten.

För att komma med tips så behöver man veta vilka värden som grovfodret hon har. Annars kan det bli väldigt fel tips som kan vara direkt farliga för hästen och ge en obalanserad foderstat.

Det bästa du kan göra med en sådan häst är att inte ha den på lösdrift. Utan istället ha den på stall i egen box så att den kan äta i lugn och ro.
Hästen i fråga gillar inte att stå på stall. Hon blir stressad och äter nästan ännu sämre då. Det passar henne utmärkt att stå på lösdrift och hagen är väldigt lugn och harmonisk.

Ta henne åt sidan/utanför hagen och ge henne mera mat under uppsikt så att du ser att hon äter. Ja, det kan ta tid vet jag av egen erfarenhet. Men om man måste så....

mitt standadrsvar: Hippo Alfa

mitt spinkiga fullblod blev typ fet :cool: kämpade i 3år, sen började jag med alfan...

hej jag ger Build up till mina taniga hästar.. som nu mer är feta som små spägrisar... Dodson & Horell...
Har själv 2 grovfoder kräsna fullblod, men med 5kg horsehage och 2 kg build up, fungerar det fint

ett tips e å kolla tänder å avmaska (om inte det e gjort på en stund) först...

mina är raspade 1 gång året och jag har "kolla masken" på dem en gång året... nada mask :) men KRÄSNA...:( Build up, det frossar dem i som jag i en godispåse.

Toppen. Det ska jag testa. :bow:
Självklart så ska tänderna kollas (hästen är ju ny hos mig) och träckprov är skickat. :)

hej jag ger Build up till mina taniga hästar.. som nu mer är feta som små spägrisar... Dodson & Horell...
Har själv 2 grovfoder kräsna fullblod, men med 5kg horsehage och 2 kg build up, fungerar det fint

Har också mina nordisar på lösdrift, varav 1 st dräktigt sto som tar väääldigt lång tid på sig med maten.

Men jag har stängt av en del i hagen där hon får vara ifred med sitt kraftfoder & även en del hö morgon & kväll.

Utöver det så har hon ju fri tillgång på grovfoder.

Funkar jättebra !

Vad är Hippo Alfa?
Är det pellets eller någon slags müsli och vad innehåller det?
Har Lantmanna det i sitt sortiment?

*KL* har också funderingar för en ytterst svårfödd häst som jag har hemma på foder, tyvärr så upptäckte vi att hon har fel på tänderna :cry: så foder som hon får måste vara ytterst lättuggade och lättsmälta - har ni några tips?

Jag hade börjat med att fodra flera gånger per dag. Det gör otroligt mycket mer än man kan tro. Hästen kan inte ta upp för mycket åt gången, och att fodra med kraftfoder en gång per dag när det gäller en häst som ska fodras upp är i min värld halvgalet.

Hippo Alfa är det dyrare förslaget, lusern det billigare. Billigast blir Kvarnbys lusernpellets.

Jag hade alltså satsat på protein som är snällt mot magen (lusern räknas som grovfoder). Det protein som inte används som bränsle till muskler blir energi som alltså kan läggas som hull (fett) på hästen förutsatt att det inte behövs för att hålla värmen eller röra sig. Lusern kan man ge mycket av. Men då tycker jag absout att man ska dela upp det på fler fodringsgånger/dag.

Förutsättningen innan foderstaten är för mig att tänderna är kollade av pålitlig tandläkare/veterinär (inte hovslagaren eller annan kvacksalvare) och att hästen har fått en maskanalys som inte ger några resultat som måste åtgärdas.

Liknande trådar

Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 035
Senast: MJLee
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 709
Senast: axel
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 080
Senast: axel
·
Foder & Strö Jag ska inom det närmaste byta till ett annat stall (10 mars). Valacken ska gå på lösdrift och eftersom han är svårfödd blir det...
Svar
4
· Visningar
1 254
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka