Tip-Top som pappa??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Java87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 530
J

Java87

Vad lämnar han för avkommor?? Ska inte betäcka, däremot kanske köpa en kuse efter TipTop.
Llite nyfiken på avkommor, psyke, ridbarhet??
Givetvis olika från häst till häst..
Nån??

Sv: Tip-Top som pappa??

Den Tip Top-avkomma jag har fött upp hade förvisso världens bästa mamma, men han är så vitt jag hört från hans nöjda ägare en riktig pärla. Som föl var han charmig, översocial och väldigt trevlig att ha att göra med. Inridningen lär ha gått lätt och alla som träffar honom faller för honom. Han är cool och positiv.
En lustig sak är att mamman var 159 och Tip Top är väl inte så stor heller (163) men lille L var 170 som fyraåring (2004) och lär ha vuxit sedan dess...

min China är efter Tip Topp och är helt underbar, dock väldigt egen - han är känslig men bestämd, väldigt hingstig men det är för att han belv valack så sent, annars ett fantastiskt och mycket stort steg, frammåt, positiv, nyfiken, kräver en bestämd matte eftersom han är stor 172cm samt gära vill pröva gränser.. dock har vänner o bekanta helt utan hästvana ridigt honom och det har gått jättebra så han är inte dum utan känner om det är en nybörjare och anpassar sig.. dock är han lite fjompig och skuttar gärna om någon "farligt" händer..
va kan man säga annars, han är en underbr häst att jobba med, lättlärd och frammåt, mycket duktig på hoppning trotts dressyrblodet.. helt klart den bästa häst jag haft! :bump:

86802_1160332106.jpg

en liten bild på min prins

Senast ändrad av en moderator:

Känner inte hästen, alltså en Tip-Top avk, ifråga, men han är snygg, högrest och lätt i typen. Går msv hoppning och dressyr idag. Jag har bara läst positiva saker om Tip-Top avkommor.

Vad lämnar han för avkommor?? Ska inte betäcka, däremot kanske köpa en kuse efter TipTop.
Llite nyfiken på avkommor, psyke, ridbarhet??
Givetvis olika från häst till häst..
Nån??

Min häst är nära besläktad med Tip-top på mödernet, och han är - som många andra har beskrivit sina tip-top hästar - helt underbar! Framåt, tuff, cool, charmig, nyfiken (går gärna in i prång och vrår som inte lämpar sig för hästar, typ hönshus), positiv till ALLT och älskar att showa inför publik. Exteriört är han mycket korrekt och har ett mycket vackert ansikte. Skritten är lång och vägvinnande, traven har fina knälyft och galoppen vacker och lätt.

Jag rider en Tip-Toppis. Han är väldigt trevlig, trygg och har bra gångarter, lite på handbromsen, men vissa unghästar är ju så. :P

Jag vet faktiskt inte. Vi har bara talats vid lite löst.. Vet bara pappan:o

Ja, de ser ju lovande ut efter vad Ni skriver. Får hoaas det blir affär då:)
Tack tack

Har en avkomma e.Tip Top - Maraton. Hon är otroligt snäll med allt, har lite nerver och är känslig om sitt huvud (inget från pappan ialf som jag förstått :p ). Har haft mkt jobb med att hon gärna går för högt med nacken (hon hoppade unghästformen totalt :angel: ). Men rör sig bra med mkt bra bakben, vilket flera sagt och får ofta positiva kommentarer av folk (från kända till totalt okända som kommit fram :o ), bla snygg, pampig, flott. Trots allt slit vi haft med formen (har sett en annan T-T-avkomma med samma problem) så har hon så mkt lätt för sig i allt annat (gör enkelt spanska ridskolan i hagen :p ) . Trots att jag kanske inte är nöjd efter varje start så är jag ofta ändå stolt över att hon är just min häst :D .
Tip Top ska tydligen ärva stort - vi valde honom för att vi ville ha liten häst....:angel: Mamman är 165, min häst 170 (160 som 1-åring har jag för mig). Hennes helbror var (har jag för mig)172 som 3-åring(var större än Frida ialf, lär växt en bit till...)

januari107.jpg

januari134.jpg

januari132.jpg

Ja, det var en flott häst. Avkomman jag pratade om är mindre och nättare. Måste kolla vem som är morfar...ue.Amiral-Figaro Man kan inte tro att Amiral är morfar när man ser hästen. Finns inget spår på utsidan i alla fall.

Vad snyggt med stenmur i stället för staket runt ridbanan;)

Tack! :)
Kul med en mindre avkomma e.Tip Top, och att den går msv både dressyr o hopp. Frida är verkligen superlöjlig med hoppningen, hade tänkt starta nån hopptävling, men har vatt tvungen att lägga det på is. Tror inte det är från TT. Vår granne hade innan en mindre avkomma e.TT - Magritte. Snyggt fuxsto på ca 162 tror jag :) . Normal rygglängd, proportionell.

Tack, ja det är speciellt och snyggt med stenagärde istället :D

Han som tävlar hästen har en gammal stanford avkomma som varit mycket i luften, som stanfordavk. brukar vara:D , han gick också msv hopp och dressyr. Kanske ryttaren är van vid hoppochskuttgurkor;)

Det var länge sedan jag stötte på dem, men jag ska fråga hur han är och hur hög han är nästa gång.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
950
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 074
Senast: Freazer
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 377
Senast: athena
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 091
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka