honung

Trådstartare
Jag blir snart galen. Det piper och gnisslar - hela tiden. Jag försöker avleda mig själv genom att ha andra ljudkällor på, på lägre volym, har alltid flera ljudkällor runt mig hemma, ljudet i mina öron blir starkare ju tystare det är runt mig.
Har i många år skyllt på 'jag hör dåligt' men har kommit till insikt om att jag nog inte alls hör så dåligt som jag trott, däremot har jag problem med att fokusera på ljud, jag måste sortera om ljudkällorna innan jag kan kan koncentrera mig på att lyssna på det jag ska lyssna på.

Ljudet är som att jag har pipande ljusrör hängande i huvudet. Eller, ni vet i filmer när en bomb går av och känslan av 'dövheten' illustreras av ett pipande ljud - så har jag det 24/7. Det tystnar aldrig.

Det verkar inte finnas någon quick-fix för tinnitus. Man pratar om stresshantering, KBT och det gör mig bara mer stressad. rent praktiskt har jag nog arbetat till mig denna tinnitus genom att ha vistats i väldigt högljudda miljöer under många år, mycket restaurangarbete, många konserter, jobbat på många konserter där jag stått i timmar invid högtalare stora som långtradare. Mångårigt användande av headset är en annan anledning, det är lite som en ond cirkel där jag behöver ljud som överröstar piiiiipandet. Men har också levt med en inre stress under många år. Under senaste året och nu fortfarande genomgår jag en livskris relaterat till problem i familjen och jag inser att det är en stor bidragande orsak till att denna jevla tinnitus antagligen har ökat och ökat Jag kan inte göra så mycket åt den livskris jag befinner mig i, det ligger i andras händer till stor del. Så jag vet inte hur jag ska kunna bli av med min stress.

Jag vill bara få det tyst i mitt huvud. Finns det fler tinnitusbukefalister här som kan ge tips på strategier för att få tillbaka tystnaden i mina öron?
 
Lugn musik, undvika bullriga miljöer, håll dig sysselsatt med någonting.

Upplevelsen blir värre av stress, smärta osv så går till massör och "ljudsanerar" hemma och undviker att vara där höga ljud kommer, som barn, trafik mm.

Man vänjer sig. Vissa dagar störande men efter så många år som jag har haft det skulle det vara konstigt utan.

Vet att vissa mår bättre med psykofarmaka, ljudet går inte bort men blir uthärdigt.
 
Ja, hålla mig sysselsatt är väl det minsta man kan säga att jag gör. Jag får ju ingen ro! Alltså jag har haft detta under många år men det har liksom slagits på och av, ofta triggat av tystnad och dött i andra ljudbilder. Men nu är det konstant och det är HÖGT. Det slutar ju aldrig! Jag kan avleda mig till viss mån med att koncentrera mig. På jobbet har jag fullt upp hela tiden, jag måste och kan koncentrera och fokusera på jobbet men så snart jag går utanför dörren där så blir jag medveten om ringandet. TYSTNAD är värre än värst, för så mycket ska inte tystnad låta!

Jag har diskbråcks-smärta, inte så mycket massage hjälper mot. I avslappnande syfte kanske då. Men jag promenerar den smärtan. Jag gnisslar heller inte tänder, snarkar inte och lyssnar inte på hög eller 'jobbig' musik.
Vad för slags psykofarmaka tänker du på, och hur skulle det hjälpa mig? Även om jag befinner mig i en livskris så anser jag mig inte vara deprimerad, jag befinner mig i omständigheter som är ledsamma som jag inte tror - nä jag vet - att antidepressiva inte skulle kunna ändra på något av det, men stänger de av ljudet så visst.

Om en kan förändra/lindra ljudet, varför kan en inte stänga av det helt då? Kommer det pipa och ringa så här i huvudet på mig för resten av livet? :arghh:
 
Massage av nack-, hals- och käkmusklerna tyckte jag att gav viss effekt. Det var en duktig fysioterapeut som utförde det, och hon gav sedan också tips på stretch- och tänjövningar.

Såg en video på youtube om en sorts övning som ska ge lindring åt tinnitus. Man skulle på något sätt knäppa med fingrarna mot bakhuvudet. Har aldrig provat själv, dels då jag var väldigt skeptisk till om det ens fungerar, och dels då jag i nuläget inte upplever min tinnitus så störande.
Ska se efter om jag hittar den.
 
Det som hjälper mig är att gå ute i skogen, att träna, att göra sådant som får mig avslappnad och framförallt att ha så lite ljud som möjligt igång.

Tex så hittade jag här hemma ett par hörlurar med fantastisk ljudkvalitet, och bestämde mig för att börja använda dem när jag jobbar. Jag har inte speciellt hög volym på, men har använt dem när jobbet varit lite tråkigare för att lyssna på musik som får mig glad eller så. Samtidigt som jag började med det så upptäckte jag att min tinnitus blev värre. Mycket värre. Sååå jag försöker nu att använda hörlurar så lite som möjligt, tråkigt nog.
 
Jag fick tillfälligt hög tinnitus under en period (har en låg nivå frekvent). För mig hjälpte det att stänga ute alla ljud ochlåta öron och hjärna vila. Så jag bar öronpluggar dygnet runt och vilade väldigt mkt. Jag vistades inte i några högljudda/bullriga miljöer alls under ”rehabiliteringen”.

Att det hjälpte berodde kanske på att jag nyligen hade fått den högre nivån samt att jag inte stressades av tystnaden där tinnitusen hördes ännu högre.

Minns inte exakt hur lång tid det tog innan förbättringen men tror det var ca 2 v. Sen hade jag under en längre tid med mig pluggarna och satte i dem så fort jag kom till ngn sämre miljö.
 
För min del går alla typer av onödiga ljud bort. I början gjorde jag som du, såg till att det aldrig var tyst utan maskerade tinnitusljuden med andra ljud. Det var vad vården rekommenderade då för 25 år sedan (då fanns det tinnitusmaskerare man kunde få som hjälpmedel som framförallt skulle dämpa, dvs störa ut den egna tinnitusen nattetid men jag vet inte om de finns längre) men för min del gjorde det tinnitusen värre. Alla typer av ljud som liknar tinnitusljuden förvärrar för mig, t ex alla typer av fläktar, datorers fläktar är ofta helt outhärdliga även när ljudet är så lågt att jag inte hör det triggar det, de ljuden är nog värst av alla för de är så svåra att värja sig emot. Likaså alla stadsljud och höga toner, jag hade ständigt gamla test-tv bildljudet förr men inte lika ofta numera. Jag har "härm-tinnitus" så alla höga ljud som jag hör repeteras sedan om och om igen vilket gör det än viktigare med tystnad.
För mig är alltså tystnaden det som hjälper. Numera är det sällan jag tänker på tinnitusljuden, jag har väl blivit så van vid ljuden och så van att hantera dem kanske men visst blir de värre ibland och framförallt när det som för dig tillkommer nya ljud. Jag tror avslappning och att leva och bo i tyst miljö, är vägen för många. Nu ser ju inte livet ut så för många att det är en möjlighet men det är nog det man får sträva efter. För mig hänger tinnitusen ihop med en delvis medfödd grav hörselskada och jag hade om jag hade haft behovet kunnat få hjälp från hörselvårdsteamet för att hantera hörselskadan och den tinnitus den för med sig. Jag vet inte om man även som normalhörande kan få hjälp där men det kan vara idé att testa att söka sig dit. Då kontaktar man en audionom i första läget.
 
Vilken form av psykofarmaka vet jag inte exakt, men vet att det inte bara används för depression utan också för att lindra smärta osv. Sen om det hjälper dig vet jag inte, jag är ingen läkare.

Ljudsanerar, dvs minimalt med fläktar, låtande kylskåp, elektroniksurr osv är viktigt. Jag använder ljud med znooze funktion när jag ska sova, dvs 30min åt mången lite lågt radio.
Sover man inte bra så blir det ju mycket mycket jobbigare upplevelse.

Och jag kommer aldrig att bli fri min tinnitus, har haft den över 30år
 
Har i många år skyllt på 'jag hör dåligt' men har kommit till insikt om att jag nog inte alls hör så dåligt som jag trott, däremot har jag problem med att fokusera på ljud, jag måste sortera om ljudkällorna innan jag kan kan koncentrera mig på att lyssna på det jag ska lyssna på.
Den upplevelsen är ofta ett resultat av att hörseln faktiskt är nedsatt.
Det verkar inte finnas någon quick-fix för tinnitus. Man pratar om stresshantering, KBT och det gör mig bara mer stressad.
Som du själv är inne på kan stress vara en starkt bidragande orsak till tinnitus. Andra orsaker kan vara bullertrauma eller infektioner, och i somliga fall uppträder tinnitus helt utan att det går att hitta en uppenbar orsak.
Men när det gäller stress... samtidigt som man kan känna en frustration över att man ofta inte kan påverka orsakerna till stressen så skall man inte förkasta värdet av att hantera den på olika sätt. Med den synen blir, exempelvis, KBT inte något verkningslöst flum utan kan - även om det naturligtvis inte kan påverka de omständigheter som stressar - i bästa fall lindra effekterna av stressen.

Ett annat angreppssätt kan vara att försöka kartlägga vilka faktorer som förvärrar, eller lindrar, just din tinnitus. Bland kända varningsflaggor finns t ex koffein, alkohol, sömnbrist mm.
 
@TinyWiny
(Lite halv-ot)
Det där du nämnde om fläktar och andra bakgrundsljud fick mig att komma på vissa saker. Min tinnitus och ljudkänslighet är värre vissa perioder, nästan som att jag har ett tryck, eller lock för örat känsla då. Då är vissa ljud rent fysiskt plågsamma, t.ex. har det hänt sig att jag fått gå bort från kylhyllorna i butiker för att jag blivit nästa illamående. Då kan jag också uppleva att vissa ljud triggar bagrundstinnitusen också.
Tror att dessa perioder i mitt fall kan ha någon lätt allergisk reaktion som grund (pollen/damm).
 
@TinyWiny
(Lite halv-ot)
Det där du nämnde om fläktar och andra bakgrundsljud fick mig att komma på vissa saker. Min tinnitus och ljudkänslighet är värre vissa perioder, nästan som att jag har ett tryck, eller lock för örat känsla då. Då är vissa ljud rent fysiskt plågsamma, t.ex. har det hänt sig att jag fått gå bort från kylhyllorna i butiker för att jag blivit nästa illamående. Då kan jag också uppleva att vissa ljud triggar bagrundstinnitusen också.
Tror att dessa perioder i mitt fall kan ha någon lätt allergisk reaktion som grund (pollen/damm).
Det är hemskt och så mycket svårare för andra att förstå än att höga ljud triggar. Att vistas på sjukhus är ofta rent plågsamt, liksom att vara hemma hos någon som har uppvärmning med hjälp av fläktsystem :crazy: Fruktansvärt! Jag klarar inte av att bo/jobba i sådan miljö och jag undrar om det är vettigt för någon att göra det.

Jag och min audionom har pratat mycket om det här då jag är så ljudkänslig. För mig är många ljud rent fysiskt plågsamma, ljud som jag inte ens hör men de gör ont ändå. Jag hör ett fåtal toner vid 60 db och alla vid 90 db och många tror därmed att de kan väsnas för att jag ändå inte hör och det gör jag ju inte men jag vaknar t ex ändå om ljudet i sig är smärtsamt. Jag vaknar liksom om sambon sätter på sin laptop i köket när jag sover. Ljudet av dess fläktar är vidrigt och kan lätt leda till migrän. Min audionom ser ju en ökning av människor som söker för ljudkänslighet och tinnitus och är övetygad om att många som är och kommer bli utbrända är/blir det pga den dagliga ljudnivån, lägg till ständiga proppar i öronen med än mer ljud och du har ett koncept som verkligen skadar. Att det är så mycket ljud stressar vår hjärna något enormt, lägg annan stress på det och vi får ett enormt tryck på oss. Ett tryck vi inte (ännu? vem vet vad evolutionen för med sig?) klarar av.

Visst kan det vara något extra som läggs på som ökar känsligheten som allergin i ditt fall. Det är ju ofta så, man klarar ett, två, tre, fyra och kanske tio olika tryck men så kommer det som får bägaren att rinna över och det går inte längre utan vi far illa.
 
Min audionom ser ju en ökning av människor som söker för ljudkänslighet och tinnitus och är övetygad om att många som är och kommer bli utbrända är/blir det pga den dagliga ljudnivån, lägg till ständiga proppar i öronen med än mer ljud och du har ett koncept som verkligen skadar.
Jag håller med dig, vill bara förtydliga för den som kanske inte är så insatt att ljudöverkänslighet (hyperakusis) och tinnitus är två olika saker med olika problematik som ibland - men inte nödvändigtvis - uppträder tillsammans. Alla som har tinnitus är inte ljudöverkänsliga, och vice versa.
 
Senast ändrad:
@TinyWiny
Jag lider med dig :( som tur var är min ljudkänslighet i vanliga fall helt hanterbar och inget som påverkar mig i en vanlig vardag, men jag upplever att folk har svårt att förstå sig på det.

Har också tänkt på det där när så många går med lurar i öronen hela dagarna nu för tiden, att jag antar att hörselskadorna kommer att öka.
 
Massage av nack-, hals- och käkmusklerna tyckte jag att gav viss effekt. Det var en duktig fysioterapeut som utförde det, och hon gav sedan också tips på stretch- och tänjövningar.

Såg en video på youtube om en sorts övning som ska ge lindring åt tinnitus. Man skulle på något sätt knäppa med fingrarna mot bakhuvudet. Har aldrig provat själv, dels då jag var väldigt skeptisk till om det ens fungerar, och dels då jag i nuläget inte upplever min tinnitus så störande.
Ska se efter om jag hittar den.
Jag har fått tips av min tandläkare på massage av vissa punkter på käke och hals, bland annat skulle jag sträcka käken neråt, typ hänga ner käken med två fingrar i 'kälke' och samtidigt massera punkter vid överkäken/kindbenen, och jag har gjort det regelbundet en längre tid men märker ingen förbättring av just det.
Videon du pratar om är 'redditgreppet' och det är något som faktiskt ibland har hjälpt för en tid. Det släcker ljudet en stund. Men oftast hjälper det mig inte alls.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Det som hjälper mig är att gå ute i skogen, att träna, att göra sådant som får mig avslappnad och framförallt att ha så lite ljud som möjligt igång.

Tex så hittade jag här hemma ett par hörlurar med fantastisk ljudkvalitet, och bestämde mig för att börja använda dem när jag jobbar. Jag har inte speciellt hög volym på, men har använt dem när jobbet varit lite tråkigare för att lyssna på musik som får mig glad eller så. Samtidigt som jag började med det så upptäckte jag att min tinnitus blev värre. Mycket värre. Sååå jag försöker nu att använda hörlurar så lite som möjligt, tråkigt nog.
Hörlurar, alltså On ear klarar jag inte att ha alls. Jag använder snäcka. Med lurar blir pipandet bara högre, det är som att det skulle gå rundgång. Men uteaktiviteter dränker pipandet.
Jag klarar inte tystnad, då blir mitt pipande intensivare.
 
Jag fick tillfälligt hög tinnitus under en period (har en låg nivå frekvent). För mig hjälpte det att stänga ute alla ljud ochlåta öron och hjärna vila. Så jag bar öronpluggar dygnet runt och vilade väldigt mkt. Jag vistades inte i några högljudda/bullriga miljöer alls under ”rehabiliteringen”.

Att det hjälpte berodde kanske på att jag nyligen hade fått den högre nivån samt att jag inte stressades av tystnaden där tinnitusen hördes ännu högre.

Minns inte exakt hur lång tid det tog innan förbättringen men tror det var ca 2 v. Sen hade jag under en längre tid med mig pluggarna och satte i dem så fort jag kom till ngn sämre miljö.
Alltså allt i mitt förnuft säger mig att tystnad är bättre än allt annat att sträva efter men tystnad gör mig galen för då finns BARA tinnituspipet kvar.
 
För min del går alla typer av onödiga ljud bort. I början gjorde jag som du, såg till att det aldrig var tyst utan maskerade tinnitusljuden med andra ljud. Det var vad vården rekommenderade då för 25 år sedan (då fanns det tinnitusmaskerare man kunde få som hjälpmedel som framförallt skulle dämpa, dvs störa ut den egna tinnitusen nattetid men jag vet inte om de finns längre) men för min del gjorde det tinnitusen värre. Alla typer av ljud som liknar tinnitusljuden förvärrar för mig, t ex alla typer av fläktar, datorers fläktar är ofta helt outhärdliga även när ljudet är så lågt att jag inte hör det triggar det, de ljuden är nog värst av alla för de är så svåra att värja sig emot. Likaså alla stadsljud och höga toner, jag hade ständigt gamla test-tv bildljudet förr men inte lika ofta numera. Jag har "härm-tinnitus" så alla höga ljud som jag hör repeteras sedan om och om igen vilket gör det än viktigare med tystnad.
För mig är alltså tystnaden det som hjälper. Numera är det sällan jag tänker på tinnitusljuden, jag har väl blivit så van vid ljuden och så van att hantera dem kanske men visst blir de värre ibland och framförallt när det som för dig tillkommer nya ljud. Jag tror avslappning och att leva och bo i tyst miljö, är vägen för många. Nu ser ju inte livet ut så för många att det är en möjlighet men det är nog det man får sträva efter. För mig hänger tinnitusen ihop med en delvis medfödd grav hörselskada och jag hade om jag hade haft behovet kunnat få hjälp från hörselvårdsteamet för att hantera hörselskadan och den tinnitus den för med sig. Jag vet inte om man även som normalhörande kan få hjälp där men det kan vara idé att testa att söka sig dit. Då kontaktar man en audionom i första läget.
Alltså vissa typer av ljud, som jag antar ligger på en viss frekvens kan göra mig galen. Såna där bakgrundsljud, som andra kanske inte ens hör eller lägger märke till kan vara så störande på mig att jag känner att hela jag mår fysiskt illa. Det kan vara ljudet av fläkt, av ventilation, av lysrör - god damn det är det absolut värsta.

Jag bor mitt i stan. Nu är inte ljudbilden här jobbig, det är ett väldigt tyst område, villakvarter och med mycket grönområden, en stor park.
Jag jobbar däremot på landsbygd, där kan jag ibland gå ut ur bilen ibland bara för att höra på tystnaden mitt i natten, den där tystnaden i mörkret när en kan höra knappnål falla. Men DÅ om någon gång så höjs volymen på min tinnitus. Så tillbaka till bilen och ha radio på låg volym är min quickfix i det sammanhanget.
 
Vilken form av psykofarmaka vet jag inte exakt, men vet att det inte bara används för depression utan också för att lindra smärta osv. Sen om det hjälper dig vet jag inte, jag är ingen läkare.

Ljudsanerar, dvs minimalt med fläktar, låtande kylskåp, elektroniksurr osv är viktigt. Jag använder ljud med znooze funktion när jag ska sova, dvs 30min åt mången lite lågt radio.
Sover man inte bra så blir det ju mycket mycket jobbigare upplevelse.

Och jag kommer aldrig att bli fri min tinnitus, har haft den över 30år
Du snoosar alltså för att kunna somna?
Jag har sömnproblem, men det är inte så att jag ligger i sängen och vrider mig tills jag av utmattning faller i sömn, jag är däremot uppe och är aktiv tills jag BLIR trött, då somnar jag innan huvudet fallit på kudden.
Jag kan absolut inte lägga mig ner för att sova bara för "att" klockan säger att det är sovdags, då skulle tinnitusen göra mig helt rabiat. Jag håller mig aktiv tills jag stupar, så kanske det är.
 
Den upplevelsen är ofta ett resultat av att hörseln faktiskt är nedsatt.

Som du själv är inne på kan stress vara en starkt bidragande orsak till tinnitus. Andra orsaker kan vara bullertrauma eller infektioner, och i somliga fall uppträder tinnitus helt utan att det går att hitta en uppenbar orsak.
Men när det gäller stress... samtidigt som man kan känna en frustration över att man ofta inte kan påverka orsakerna till stressen så skall man inte förkasta värdet av att hantera den på olika sätt. Med den synen blir, exempelvis, KBT inte något verkningslöst flum utan kan - även om det naturligtvis inte kan påverka de omständigheter som stressar - i bästa fall lindra effekterna av stressen.

Ett annat angreppssätt kan vara att försöka kartlägga vilka faktorer som förvärrar, eller lindrar, just din tinnitus. Bland kända varningsflaggor finns t ex koffein, alkohol, sömnbrist mm.
Jag har en viss typ av hörselnedsättning på ena örat efter en ansiktsförlamning som gav något ben i örat fritt spelrum - just på det örat är jag ibland SUPERKÄNSLIG mot höga ljud konstigt nog. Om en bil plötsligt tutar på den sidan om mig skulle jag rent reflexmässigt kunna hoppa på bilen och strypa föraren. Men om folk går på den sidan om mig och pratar så har jag svårt för att höra ordentligt, i synnerhet om det är mumlande prat.
Sen märker jag ju skillnad med ålder liksom - det är ju en 'naturlig' förändring av hörseln att den blir sämre.
Men du har helt rätt, jag skulle nog kanske faktiskt gå och göra en hörundersökning.

Stressen, där gav du mig en bra motivering till att hantera min stress. Att lära mig hantera det stressen orsakar, inte specifikt stressen i sig (som jag inte kan påverka). Tack, det behövde jag höra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft tinnitus i nästan 25 år, och även om det varit besvärligt ibland har jag ändå lyckats fungera. I perioder har mitt ena öra...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Görel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp