Å

Åsna

Undrar vid vilken ålder man börjar rida in en tinker??? Kanske en knasig fråga men jag har hört så mycket olika...
Från 2års ålder till att man ska vänta till hästen är 5

Sv: Tinker

Jag började sitta lite på min hösten som 3 åring....och red in på våren som 4-åring och har nu under hösten börjat rida lite mer. Jag har tagit det ganska lungt med honom dels för att han har växt så mycket och dels för att han var ganska ohanterad när vi hämtade honom.

Jag tror att man får gå på känn och efter individ. Alla har sin teorier men jag tror på att vara lyhörd för hästen.

Har själv ett sto som blir 5 nu. Har ridit henne i ca. 1 år, alltså skrittat, travat o lite galopp i skogen ca 3ggr/veckan. Övriga dagar har vi övat att ledas "fint" att stå still osv. Nu när jag tänkte börja skola henne har jag fått lite elaka kommentarer som att tex: jag borde låta henne ta det lugnt, skulle aldrig ha ridit henne så mycket, man kan inte skola en så ung häst utan de måste få en möjlighet att bygga muskler först...
Jag ser inte min ridning som något annat än att hon fick vänja sig vid mig på ryggen, vi har byggt upp en fin relation, och kondition och muskler för att vi nu ska kunna börja lära oss något!!!
Nu känner jag att jag har gjort "rätt" för mig och min häst, vill bara ha lite andras åsikter om det hela.

Var roligt då är våra lika gamla min blir oxå 5 år nu i vår.
Kan berätta vad vi kan;Skritta och trava, galoppen sitter sådär, ute är det inga problem men inne har vi lite att jobba med. Börjar söka sig nedåt dock lite framtung ibland i traven. Flyttar sig för skänkeln och kan göra några steg skänkelvikningar och öpnna samt sluta men på väldigt basic nivå.
Vi rider mycket ute i skogen för att öva upp kondis och muskler men tränar för tränare 2-3 gånger i månaden. Har även börjat lite smått med inkörning. Jag kör varannandags träning med honom alltså att han går 1 dag vilar nästa o.s.v. och så slänger jag in nån veckas hel vila här och där. TRÄningen kan bestå av tömkörning, rida ut, rida dressyr, löshoppa, lös longera o.s.v.

Varför skulle du inte kunna börja skola henne? Det ska du absolut göra! Bara man inte sitter och nöter i ridhuset/paddocken för mycket. Men 1-2(korta) pass i veckan och sen rida ut några dagar oxå.

Har du några kort på henne?

Eftersom jag själv inte tycker att det bästa som finns är att rida på volten så har jag tänkt att försöka skola henne så mycket som möjligt under våra ridturer men självklart jobbar vi på volten oxå!! Nu kan vi gå i form på tygeln i skritt och trav, det är lite si och så med galoppfattningarna men hon flyttar sig fint för skänklarna. Hon kan rygga och vi har börja med skänkelvikning men bara typ 2 steg. Har försökt få min dam att hoppa på volten eftersom hon flyger över allt som liknar hinder ute men hon kanliksom inte lyfta!! Egentligen kan hon knappt röra sig på volten, tycker det är trist och blir otroligt tungriden!!! Men bara för någon månad sedan så har hon börjat bli trotsig och testar allt som bara går när vi rider ut.
Ska försöka hitta några bra bilder på henne och lägga in.
Hur ser din kille ut? Är han stor och tung?

Eftersom jag själv inte tycker att det bästa som finns är att rida på volten så har jag tänkt att försöka skola henne så mycket som möjligt under våra ridturer men självklart jobbar vi på volten oxå!! Nu kan vi gå i form på tygeln i skritt och trav, det är lite si och så med galoppfattningarna men hon flyttar sig fint för skänklarna. Hon kan rygga och vi har börja med skänkelvikning men bara typ 2 steg. Har försökt få min dam att hoppa på volten eftersom hon flyger över allt som liknar hinder ute men hon kanliksom inte lyfta!! Egentligen kan hon knappt röra sig på volten, tycker det är trist och blir otroligt tungriden!!! Men bara för någon månad sedan så har hon börjat bli trotsig och testar allt som bara går när vi rider ut.
Ska försöka hitta några bra bilder på henne och lägga in.
Hur ser din kille ut? Är han stor och tung?

Jo precis allt som man kan göra på volten kan man i princip göra när man rider ut.

Min är oxå inne i en trotts period nu när han har fått muskler och lite mer kondis så orkar han mer och därmed även busa och trottsa.

VAD har du tänkt ha din till? Tävla eller nått sånt?

jag tycker inte att man ska varken rida eller köra en häst som inte är fyllda minst 3 år.. en häst måste få växa å "va barn" en tex 2åring har inte ens blivit propotionelig(sorry för stavningen) däremot finns det så mycket mer man kan göra med unghästar..;)

Först och främst som en kompis i skogen!! Hon är tänkt att vara en "familjehäst". Min man rider me ut i skogen någon gång ibland och om dottern har kvar intresset när hon vuxit ur sin stora shettis kan hon kanske rida henne! Vi håller på att köra in henne oxå för tanken är ju att hon ska bo med oss i hela hennes liv. Jag tränar för att jag tycker det är kul att skola henne och det är kul att vara med på träningshelger men jag tror inte att jag kommer tävla henne... men vem vet!!

Vi håller oxå på att köra in. Går det bra för er?
Ska bli så kul att både kunna köra och rida!

Klipper ni henne och har ni spart allt hobskägg(om hon nu har mycket?)

Syftar du enbart på tinkern eller alla häst raser generellt?

varenda liten ras, jag h_t_r alla som börjar tidigare, inte konstigt att inga hästar håller..:smirk: låt hästarna få va bebisar ett tag iaf.. kroppen måste juh iallafall få växa till sig..:idea:

Jo, det går bra med tömkörning men tyvärr har jag ingen vagn som passar henne ännu så jag får fortsätta med tömkörningen ett tag till...
Jag har klippt av henne allt hovskägg en gång. Det var någon månad efter att hon kommit hem och hon inte svarade på behandling mot mugg/ rasp. Klippte bort allt hår och behandlade samtliga 4 hästar hemma med Frontline mot fotskabb. Efter de 3 behandlingar man skulle göra läkte den sk muggen/ raspen ut. Såg redan efter första behandlingen att hon blev bättre... Tyvärr är väl fotskabb lite svårt att få diagnos på har jag förstått, tydligen kan ett skrap prov av huden bli negativt trots att de är smittade.
Men nu när hon är bra har hon mycket hovskägg som jag är tvungen att klippa lite för hon kliver faktiskt på "skägget" ibland så att hon snubblar på sig själv!!!!

Jag bara undrade om det var vanligt att man började med tinkrar när de var 2 eftersom jag fick höra det. Personligen tycker jag att man ska låta hästar, vilken ras det än gäller få en möjlighet att vara just "bebisar" som du säger och att träna och grundlägga sådant som krävs för att inkörning och inridning ska bli så positvt som möjligt.
Ville som sagt bara få andras tankar och åsikter...

Jag bara undrade om det var vanligt att man började med tinkrar när de var 2 eftersom jag fick höra det. Personligen tycker jag att man ska låta hästar, vilken ras det än gäller få en möjlighet att vara just "bebisar" som du säger och att träna och grundlägga sådant som krävs för att inkörning och inridning ska bli så positvt som möjligt.
Ville som sagt bara få andras tankar och åsikter...

tro inte att jag hoppade på dig nu för det gjorde jag verkligen inte.. jag sa bara vad jag tyckte..;)

Vi har börjat rida in dem när de är 3 år.
Mest för att de så gärna vill följa med ut på turer,
de försöker pressa ut sig genom grinden när man tar ut de andra,
och följer efter i hagen.
När de får komma ut i skogen blir de så stolta!
Vi har dock bara ridit i skogen, ingen ridning på volt eller så.

Men alla har faktiskt blivit jättebra.
När min kille (alltså tinkerkille) var 4 år red min dåvarande pojkvän (första gången han red någonsin) honom och jag på en annan, vi var ute i säkert 5 timmar, och han var skitduktig, han fick gå först för min pålle våga inte.

Liknande trådar

Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 532
Senast: miumiu
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
181
Senast: Sryoqwe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka