Timotejhö

M

Mayara

Hallå! Undrar om någon har ett värde på hur en analys på ett timotejhö (1:a skörd) kan se ut. Har timotejhöet högre proteinhalt än vanligt gräshö? Jag vet att man inte bör använda generella värden, men det vore intressant att se vad ni som analyserat ert timotejhö i år har fått för värden, allstå vad spannet är...! MVH Mayara
 
Sv: Timotejhö

är det inte timotej i allt hö nästan?
 
Sv: Timotejhö

Höet jag köper innehåller till största delen timotej. I år var värdena 7,6 och 48. För två år sedan var värdena 7,7 och 27 från samma åkrar. Det är helt omöjligt att veta värden på hö utan analys.
 
Sv: Timotejhö

VET DETTA!! Är bara nyfiken på hur andras värden sett ut då vi inte fått analysen på vårt än!

Mayara
 
Sv: Timotejhö

Det finns INGA generella värden på hö eller hösilage, och kommer ALDRIG att finnas!! Näringvärden beror på gräsets ålder. Gräs som slås när det är ungt är näringsrikare än det som slås när det är äldre, senare på sommaren. Värdena påverkas också av gödsling och i viss mån av jorden. Men det GÅR INTE, ALDRIG UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER att ge generella värden på hö eller hösilage. Förenklat kan man säga att gräs är som med juice eller saft: Man börjar med koncentrat i maj, sedan späds näringen ut mer och mer ju längre gräset blir, eller ju mer vatten man häller i saftglaset. Tar man det sent, är det väldigt svag saft/näringsfattigt hö. Om man tagit gräset tidigt och det växt upp igen börjar processen om, andraskörd kan vara mycket näringsrikare än förstaskörd. MEN: ALDRIG GENERELLA VÄRDEN PÅ GROVFODER

Det gör det däremot inte lika mkt på kraftfoder. Där använder man mer stabila produkter som är av samma ålder, nämligen MOGNA kärnor e liknande av t.ex. havre, korn, vete etc.
 
Sv: Timotejhö

Vaddå vad detta? Ville du inte ha värdena på andras timotejhö? Skrev dessutom tidigare värden för att jämföra vad det kan skilja på samma vall som dessutom inte är omsådd. Trodde aldrig att det skulle vara så bra värden på en så gammal vall men ack vad jag bedrog mig. Fast jag klagar inte då det ändras till det bättre.
 
Sv: Timotejhö

henrik skrev:
Det finns INGA generella värden på hö eller hösilage, och kommer ALDRIG att finnas!! Näringvärden beror på gräsets ålder. Gräs som slås när det är ungt är näringsrikare än det som slås när det är äldre, senare på sommaren. Värdena påverkas också av gödsling och i viss mån av jorden. Men det GÅR INTE, ALDRIG UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER att ge generella värden på hö eller hösilage. Förenklat kan man säga att gräs är som med juice eller saft: Man börjar med koncentrat i maj, sedan späds näringen ut mer och mer ju längre gräset blir, eller ju mer vatten man häller i saftglaset. Tar man det sent, är det väldigt svag saft/näringsfattigt hö. Om man tagit gräset tidigt och det växt upp igen börjar processen om, andraskörd kan vara mycket näringsrikare än förstaskörd. MEN: ALDRIG GENERELLA VÄRDEN PÅ GROVFODER

Hm, verkligheten är ju inte svart ELLER vit. Vissa skillnader kan man ju se beroende på vilka arter som ingår i vallen. Åtminstone kan man ofta se tydliga skillnader mellan gräs- och klöverrika vallar. Vissa gräsarter skiljer sig rätt så mycket från andra, t ex hundäxing, är ju extremt tidig och har därför ofta lägre energivärde och högre NDF än andra arter.

Håller med om att man inte generellt kan ange siffror, framför allt inte på internet, men eftersom näringsinnehållet hänger samman med gräsets utvecklingsstadium kan man ofta göra en rätt så bra gissning genom att titta på grovfodret. Speciellt om man har tillgång till analyser sen några år tillbaka på samma gård, och lite öga för grovfoder. Sen får man naturligtvis komma ihåg att det är just en gissning, och mindre säkert än en analys.
 
Sv: Timotejhö

Svar till Kitos: Läs ordentligt. Det står vet detta! Alltså jag vet att man inte kan räkna med generella värden, det skrev jag också klart och tydligt i min första tråd just för att undvika påhopp om det. Men det gick tydligen inte fram...

...till henrik heller som ju bara var tvungen att hugga direkt på att man inte kan räkna med generella värden. Inget är nytt under solen i det du skriver. Som jag skrev ÄR JAG BARA NYFIKEN PÅ VAD ANDRA FÅTT FÖR VÄRDEN PÅ SITT TIMOTEJHÖ I ÅR eftersom jag tycker att det vore kul att JÄMFÖRA när jag får resultaten analysen på det hö vi köpt! Har jag uttryckt mig tillräckligt klart nu... Jag lovar (tre fingrar på bibeln) att jag inte ska räkna med värdena, är som sagt bara nyfiken... :smirk:
 
Sv: Timotejhö

Zorry! Läste fel trots att jag läste flera gånger. Tycker inte jag gjorde något påhopp i mitt första inlägg men om du såg det som det så ber jag så hemskt mycket om ursäkt.
 
Sv: Timotejhö

Mayara skrev:
...till henrik heller som ju bara var tvungen att hugga direkt på att man inte kan räkna med generella värden. Inget är nytt under solen i det du skriver. Som jag skrev ÄR JAG BARA NYFIKEN PÅ VAD ANDRA FÅTT FÖR VÄRDEN PÅ SITT TIMOTEJHÖ I ÅR eftersom jag tycker att det vore kul att JÄMFÖRA när jag får resultaten analysen på det hö vi köpt! Har jag uttryckt mig tillräckligt klart nu... Jag lovar (tre fingrar på bibeln) att jag inte ska räkna med värdena, är som sagt bara nyfiken... :smirk:


:cool: Klart det inte är nytt, påstod inte det...
Vi har av det vi producerar (timotej) värden på mellan 11,7 MJ-110 g smb rp till 7 MJ och 23 g smb rp. Per kg ts. Alltså hela skalan. Och till Kristos, det är inte hur länge vallen legat som avgör, utan hur länge gräset växt sedan det började på våren eller sedan det höggs på sommaren....Men det är ju inte heller nåt nytt ;)
 
Sv: Timotejhö

Heltokigt blev det! :o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Timotejhö

Måste passa på att fråga: kan man som höproducent påverka MJ-innehållet i höet/silaget?? Om; hur då?
 
Sv: Timotejhö

Balderum skrev:
Måste passa på att fråga: kan man som höproducent påverka MJ-innehållet i höet/silaget?? Om; hur då?

I viss utsträckning; MJ-innehållet är högt när timotejaxen kommer fram. Sen sjunker det snabbt, och planar sedan ut på en låg nivå när timotejen (liksom andra gräs) blommat. Hur snabbt det sjunker skiljer mellan olika gräsarter, och påverkas också av vädret.
 
Sv: Timotejhö

henrik skrev:
I viss utsträckning; MJ-innehållet är högt när timotejaxen kommer fram. Sen sjunker det snabbt, och planar sedan ut på en låg nivå när timotejen (liksom andra gräs) blommat. Hur snabbt det sjunker skiljer mellan olika gräsarter, och påverkas också av vädret.


Har även hört att vallen innehåller mer MJ ju tidigare på dagen man slår.

Kanske en skröna, vem vet!?!

Vårt hö har slagits runt kl 11, när det har torkat efter natten, och analysen har då visat 7 i MJ per kg foder, vilket jag tycker är lagom. Detta har skett 2 år i rad, vid olika tidpunkt och med olika proteininnehåll.

mvh Jessica
 
Sv: Timotejhö

Jessica skrev:
Har även hört att vallen innehåller mer MJ ju tidigare på dagen man slår.

.

mvh Jessica
Möjligen lite, men datumet, gräsets ålder betyder mycket mer. Tar du vallen kl 11 den 10 juni får du kanske 10 MJ, tar du det den 15 juli kanske du får...7...eller 6,5...Tar du det på morgonen den 10/6 kanskle det är 10,1, på kvällen 9,9...vet inte, men nåt åt det hållet
 

Liknande trådar

Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 326
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 126
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har köpt småbalshösilage att ha under övergångsperioderna när det är för varmt för oss att öppna storbalarna. Tänkte köpa på mig lite...
Svar
7
· Visningar
947
Senast: HannaZ
·
Ekonomi & Juridik I år har jag köpt hösilage med en betydligt högre torrsubstans än jag någonsin haft tidigare. Detta är ett plastat hö, vad det verkar...
Svar
5
· Visningar
2 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp