Timglasbursa

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare MissJones
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 5 633
M

MissJones

Är det någon som vet och kan förklara vad en vätskefylld timglasbursa innebär? Min häst har fått den diagnosen och jag har förstått att det är en vätskefylld slemsäck mellan två senor i hasen, men vad innebär det i praktiken??

Vid sökningar på nätet får jag bara ett svar, vilket är ett utdrag från något arabhästutställningsprotokoll. Detta får mig att undra om det är något rysligt ovanligt (och i så fall komplicerat - hemska tanke!!!) eller om det helt enkelt heter något annat i dagligt tal. Är det någon som kan bringa ljus i mitt mörker?

Tackar på förhand!!!

Sv: Timglasbursa

Min förra häst hade en utgjutning i en bursa i hasen, men de visste inte riktigt varför...
Han var INTE halt och hade inga bekymmer av denna.

Plantarisbursan är en slemsäck mellan ytliga böjsenan och akillessenan på hasspetsen, vid inflammation i denna kan det påminna om piphas. Ofta hältutlösande. Man kan tappa den på vätska och sen spruta med antiinflammatoriskt.

På min funderarde vet. på att lägga ett litet snitt så att senorna inte höll ihop på samma sätt och där av tryckte ihop vätskan, men det behövdes aldrig...(han fick tyvärr andra bekymmer så jag fick så småningom ta bort honom).

Men med denna utgjutning så tävlade han msv-fälttävlan och hoppning, efter tuffa pass så blev han lite "vätskigare" men de gick ner igen, men inte till "normalläge" dock, skumt var det i alla fall...
Det är nog tio år sedan nu så det finns säkert bättre metoder idag!

Är din pålle halt? Vad har den fått för behandling?
Lycka till i alla fall!

Tack för ditt svar!!! Alla jag har frågat har sett ut som fågelholkar och aldrig någonsin hört talas om timglasbursa!!! Tur att du fanns!

Min häst är inte halt, men otrolig märklig i galopp på böjt spår. Vid böjprov så var han ohalt, men hade en antydan till att svänga utåt med det berörda benet.

Vi fick antiinflammatoriskt (butta) att ta i en vecka och så ska jag bara skritta honom och sen ska vi se vad resultatet är efter det. Nu har han bara haft svullnaden i några dagar, så det är ju inte säkert att han heller berörs av den egentligen. Vad jag menar är, att om skadan uppkom för att han tex vred till sig eller något liknande i hagen så kanske han markerar i galoppen av just vridningen snarare än av att bursan är vätskefylld. Så hoppas jag att det är i alla fall...

Min vet nämnde också att det kan bli så som du beskriver att svullnaden kanske inte försvinner helt trots att man inte har några men av den. Samtidigt tolkade jag det som om det inte var ett sådär alldagligt fenomen precis att utgången kunde tas som bombsäker, men som sagt det var min tolkning av det hela.

Dock verkar det ju betryggande att din häst kunde tävla msv fälttävlan och hoppning. Om min häst klarar lika hög belastning så klarar vi oss mer än väl med det!

Tack igen för ditt svar!!!

Är det någon som vet och kan förklara vad en vätskefylld timglasbursa innebär? Min häst har fått den diagnosen och jag har förstått att det är en vätskefylld slemsäck mellan två senor i hasen, men vad innebär det i praktiken??

Vid sökningar på nätet får jag bara ett svar, vilket är ett utdrag från något arabhästutställningsprotokoll. Detta får mig att undra om det är något rysligt ovanligt (och i så fall komplicerat - hemska tanke!!!) eller om det helt enkelt heter något annat i dagligt tal. Är det någon som kan bringa ljus i mitt mörker?

Tackar på förhand!!!

Min häst som jag har köpt nu har det hon med.
Men hon är inte halt eller någe men jag ska ge henne glucosamin så senan i leden gliderbättre.

Liknande trådar

S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut... 2
Svar
26
· Visningar
3 514
Senast: Irenes
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 121
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka