Tillväxt på föl

lady_vip

Trådstartare
Är det inte så att tankesättet "föl/unghästar ska inte växa för fort, därför ska de inte ha för mycket näring" är skrotat..??

Jag är egentligen mer insatt i hundars växtkurvor och det är väl ganska självklart att man inte ska överfodra med vissa ämnen, men att man inte kan påverka växtkurvan så mycket och att en växande kropp behöver näring.

Jag tillskottsfodrar mitt sto + föl (uppstallade), men nu hade en veterinär varit på plats innan nyår och påtalat hur viktigt det är att fölen inte växer för fort. Inte för för kraftigt foder osv. Känns för mig lite bakvänt då grovfodret inte ens är analyserat av gårdsägaren (jag har gjort det själv, de har inte tagit del av resultaten) och jag då får tilläggsfodra mina hästar eftersom jag anser att de är för tunna. Så gårdsägaren fick iaf beröm för att de är försiktiga med fodret...:grin:

Sv: Tillväxt på föl

Helt äligt vad har en veterinär för utbildning om hästens foder? Jag har hört så ga korkade foderråd från veterinärer så jag skulle inte lyssna mer på dem än på random hästägare.

Tyvärr har ju veterinärer högt inflytande hos många. Denna är dessutom seminveterinär med egen uppfödning vad jag förstått, dvs ännu mer att säga till om...

Man får ju skilja på vad man fodrar mkt av, för mkt energi skall man inte fodra med däremot skall man alltid vara generös med proteinet. Det är energin de växer av men proteinet är byggstenarna. Fodrar man med för mkt energi så skjuter man iväg dem i tillväxt och kroppen hinner inte alltid med däremot måste man alltid se till att möta all tillväxt med tillräckligt med protein annars får man en kropp som inte håller. Så aldrig överfodra energi men alltid se till att ge ordentligt med protein.

Vilket ju är svårt att veta när man inte analyserar grovfodret. Men då är det precis som jag tyckte att jag visste, tack!

Man får ju skilja på vad man fodrar mkt av, för mkt energi skall man inte fodra med däremot skall man alltid vara generös med proteinet. Det är energin de växer av men proteinet är byggstenarna. Fodrar man med för mkt energi så skjuter man iväg dem i tillväxt och kroppen hinner inte alltid med däremot måste man alltid se till att möta all tillväxt med tillräckligt med protein annars får man en kropp som inte håller. Så aldrig överfodra energi men alltid se till att ge ordentligt med protein.

Håller med om detta!

Lika viktigt som det är att inte överutfodra, eller hellre felutfodra, är det att inte underutfodra en fölunge/unghäst!

Det är den viktigaste tiden i hästens liv rent fodermässigt och balanserna är viktiga. Jag har aldrig köpt idén om att föl o unghästar ska vara lite tunna och rangliga (en del är det mer än andra ändå pga genetiska orsaker och det är okej). Dom ska vara lagom och det krävs en hel del näring för att bygga upp en kropp från grunden. Drar den iväg i växten eller uppvisar andra problem av att utvecklas för fort är det energin som spökar, men det undviker man genom att analysera, räkna och justera samt ett öga som upptäcker avvikelser tidigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka