Tilltugg till glögg

Trani

Trådstartare
Såhär en vecka innan första advent är det utan tvekan glöggtider igen! Jag skulle behöva lite tips och idéer på tilltugg som passar till glögg och som inte är söta och heller inte helt baserade på ost.

Både min kreativitet och mina googleskills går bet här. Allt jag hittar är söta bakverk eller sådant som utgår från olika sorters lagrade/möglade ostar (svårt att göra veganvariant på det...).

Jag tänker mig exempelvis mjuk pepparkaka med någon slags salt topping, men vad?

Vad brukar ni äta till glögg, förutom sötsaker? Några allmänna idéer på vad som kan passa till glögg?

Alla tips tas tacksamt emot! Ostmässigt kan cream cheese-aktig eller anonym hushållost fungera, bara det inte är specifika finsorter (typ get, mögel etc).

Sv: Tilltugg till glögg

Hm, nu kanske jag kommer med världens dummaste tips eftersom du undanbeder söta sådana. :p
Detta är dock "naturligt" sött eftersom det kommer från dadlar.

Mixa lika många gram dadlar som mandel, blanda i lite pepparkakskrydda och vatten/smaklös kokosolja. Rulla till bollar.
Svingoda!

Fyllda dadlar eller kanske baconlindade dadlar? Ska det vara vegetariskt? Annars brukar vi göra en rulle av kallrökt lax med fyllning av philadelphia, pepparrot och lite annat. Man lägger laxskivorna på plastfolie, brer på valfri fyllning, rullar ihop och ställer i kylen eller eventuellt frysen en stund så går det lätt att skära upp med vass kniv sen. Eller gör rullar av tunnbröd med fyllning, tex kallrökt lax med pepparrot och ruccola i dem istället.

Vegetariskt gärna, ja. Men pepparrot är ju super, tack för smaktipset! Kanske mjuk pepparkaka med någon slags pepparrotstopping? Eller de där tunnbrödsrullarna minus laxen.

Sleepan, det låter mumsigt och värt att prova!

Smakar typ pepparkaksdeg, så det är det. :D (väldigt lätt att göra också - gör inte som jag bara, och ta svartpeppar av misstag istället för pepparkakskryddor...)

:rofl: Om man drar i lite salt också så blir det ju ett spicy och icke-sött tilltugg. Kanske inte så gott dock.

Men pepparrot är ju super, tack för smaktipset!

Nu spånar jag bara, men tror du att man skulle kunna göra någon sorts morotskaka med lite ingefära och toppa med pepparrot?

Ingefära och pepparrot känns ju inte som en vanlig kombination, men jag tänkte mig bara litegrann av ingefäran för balansera morötterna. Eller morotskaka med spiskummin i, och någon neutralare topping kanske, eller topping med ingefära eller apelsin(skal).

Jag kan inte baka vegana mjuka kakor, men det kan väl du. (Jag kan inte baka alls.)

Tunnbrödsrullar med tång/alger/vad nu de där arken är gjorda av, den där vegana rommen och pepparrot?

Eller tunnbrödsrullar med det där gröna som växer i havet och finns i fiskdiskar numera (jag har ätit det men glömt vad det heter) och så någon variant som ovan på det?

Eller morotskaka fast rödbetskaka med pepparrotstopping?

Rödbetskaka var en bra idé! Med en krämig pepparrotstopping och något grönt på. Mjuka kakor är jag rätt haj på, därav att jag är inne lite på mjuk pepparkaka. Men jag hade tänkt göra söta pepparkaksliknande småkakor så jag behöver egentligen inte mer pepparkaka så att säga.

Så bra att jag postade en tråd om detta (och att ni svarade! :D), nu har tankeverksamheten kommit igång och det lagom tills jag ska knalla iväg till affären.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama