Tillskottsfoder med mycket energi

Jadzia

Trådstartare
Min unghund bränner rejält med energi under vinterns fys-träning och jag behöver därför komplettera med något som tillför fett. Jag har funderat på rent fett av typen ister, men det kan innebära lite väl skojiga reaktioner i magen. Jag kan trycka i henne mer foder också, men det räcker inte riktigt. Eventuellt vill jag ha mer protein också, för muskelbyggandets skull, men det tror jag kan lösa sig ändå bara energin blir tillräcklig. Nu är hon för tunn och då bygger man inga muskler heller. Snarare bränner hon dem. Några tips på vad som finns att ge?

Foderbyte är inte aktuellt då det fungerar bra vår, höst och sommar. Det är också ett av få foder som alla tre hundar fungerar bra på.

High energy extreme gav jag schäfern som på bara en vecka gick upp 1,5 kg. Om du inte vill byta så bara komplettera med det några dl extra?

Nåt färskfoder kanske? Finns ju i köttbullar t.ex. så bara slänga till hunden några köttbullar så har man extra

Det är helt klart ett alternativ och jag tror jag köper hem en låda och ger de dagar vi kör drag.
Fick det till Leon från dåvarande nattmatte då det är lögn att få upp honom i hull utan att ge kolhydrater. Vet att många som sysslar med jakt på sjöfågel ger det till sina apportörer, speciellt när det är kallt i vattnet.

Men är det helt riskfritt att ösa på med hur mycket fett som helst? Tänker på om bukspottkörteln fixar det? Eller är det bara om hunden har anlag för att utveckla pankreatit som man ska vara försiktig?

Men är det helt riskfritt att ösa på med hur mycket fett som helst? Tänker på om bukspottkörteln fixar det? Eller är det bara om hunden har anlag för att utveckla pankreatit som man ska vara försiktig?

Jag skulle nog våga påstå att det har med aktivitetsnivån att göra. Jag har läst några studier som rör detta och för en sällskapshund som inte rör på sig mer än på dagliga promenader så är det troligt att det finns en ökad risk för pankreatit vid högfettskost. En väldigt aktiv hund metaboliserar sannolikt fett betydligt bättre och har också behov av det ökade fettet för att inte tulla på musklerna.

Lite OT och ovetenskapligt dravel: Jag har varierar hundarnas mat beroende på om det är hög eller lågsäsong (ja, eller särskilt för den som tävlar). Skälet är att det har varit en hel del whippetar som har råkat ut för akut pankreatit sedan färskfoder blev vanligt. Det mönster (om man kan tala om det) som jag har kunnat se är att hundarna har ätit färskfoder samtidigt som att aktiviteten har minskat (tävlingssäsongens avslutas).

Numera är active med lax deras fetaste sort (förutom boost då).
Aha, trodde den som tidigare kallades för exclusive var fetast :) Har iofs inte brytt mig om att kolla då jag inte ger odlad lax, men trodde det var så ändå fortfarande :p

Var tvungen att kolla och dom är faktiskt lika feta på 19%. Tidigare låg taste nöt på uppåt 25% fett.

Aha, trodde den som tidigare kallades för exclusive var fetast :) Har iofs inte brytt mig om att kolla då jag inte ger odlad lax, men trodde det var så ändå fortfarande :p

Var tvungen att kolla och dom är faktiskt lika feta på 19%. Tidigare låg taste nöt på uppåt 25% fett.
Active med lax har 20% fett :)

Jag skulle nog våga påstå att det har med aktivitetsnivån att göra. Jag har läst några studier som rör detta och för en sällskapshund som inte rör på sig mer än på dagliga promenader så är det troligt att det finns en ökad risk för pankreatit vid högfettskost. En väldigt aktiv hund metaboliserar sannolikt fett betydligt bättre och har också behov av det ökade fettet för att inte tulla på musklerna.

Lite OT och ovetenskapligt dravel: Jag har varierar hundarnas mat beroende på om det är hög eller lågsäsong (ja, eller särskilt för den som tävlar). Skälet är att det har varit en hel del whippetar som har råkat ut för akut pankreatit sedan färskfoder blev vanligt. Det mönster (om man kan tala om det) som jag har kunnat se är att hundarna har ätit färskfoder samtidigt som att aktiviteten har minskat (tävlingssäsongens avslutas).

Men blir inte hundarna överviktiga av fettet innan levern tar stryk?

Finns ju många sällskapshundar som får färskfoder tänker jag.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 833
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Min rottistant på snart10 år och ca 30 kilo äter idag Pure Natural grain free med lamm och mår bra på det, väldigt blank i pälsen, har...
Svar
11
· Visningar
982
Senast: Red_Chili
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 043
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Har fått analys på hö. En med energi 8,6 MJ / kg foder och 27 smältbart protein (kvot på 3,1) En annan med energi 9 MJ / kg foder...
Svar
1
· Visningar
521
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?