Tillskott till dräktig fjording?

lis

Trådstartare
Har kompisens dräktiga fjording uppstallad hos mej då min häst behövde sällskap. Hon är i 8mån.Hon får i dags läget inget krafftfoder utan bara lite betfor att blanda mineralerna med.Hon får 10kg hösilage.Hon har haft fång förra sommaren.Hösilage analysen ser ut så här:Ts 74% , Energi 8,2mj/kg ts , Smrp 87g/kg , Kalcium 5,1 , fosfor 2,6, magnesium 1.6 , kalium 19.6. Vad hade ni gett upp till?

Sv: Tillskott till dräktig fjording?

Med det grovfodret hade jag bara ökat på mängden, nu när hon går in i perioden där behovet ökar pga dräktigheten.
Ge henne tillräckligt mycket av grovfodret för att hålla henne i ett bra hull, gärna överhull.

Tack för ditt svar.Då ökar jag på hösilage givan. Hon har mkt lätt för att bli fet. Kan hon gå på fri tillgång? (risk att jag blir urfattig på köpet då hästen ifråga svälter,hon kan nog lätt äta 20kg om dagen.)Eller ska jag öka givan med tex 2kg nu och ytterligare 2kg om en månad osv. eller hur är lämpligast att göra?

Gagnar det verkligen stoet att vara i överhull inför förlossning och digivning?

JA, det gör det.
Under digivningsperioden brukar de flesta stona falla ur ordentligt, då det kan vara svårt för dem att hinna äta så mycket att det täcker både sitt eget behov och dessutom tillskottet för digivning, så det är bra om de har en depå att ta av innan de börjar tappa. Annars ser de snart ut som spjälstaket - oavsett ras... (det finns givetvis undantag, men de är just undantag)
När stoet ger som mest di, då fölet är 3-4 månader, är stoets behov av energi dubbelt så stort som normalt underhållsbehov och behovet av proteiner är tredubbelt jämfört med normalt underhållsbehov.

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 641
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej! Har min häst född 2011, valack, svenskt halvblod på lösdrift med fri tillgång på ensilage och halm. Är osäker på om ja behöver ge...
Svar
6
· Visningar
659
Foder & Strö Har fått analys på höt vi kommer börja ge av över vintern, jag är inte så kunnig på analyser så vore oerhört tacksam om någon kunde...
Svar
9
· Visningar
1 040
Senast: Korven
·
Foder & Strö Har ett dräktigt sto i månad 8 och den här analysen. Försökt räkna själv men jag är så dålig på det :( :banghead:. Behöver hjälp! TS...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur