Tillskott till bete

limona

Trådstartare
Mitt mycket lättfödda arabsto har slimmat till sig rejält de senaste veckorna.

Jag flyttade henne för fyra veckor sedan till vårt sommarställe och hon går ute dygnet runt. Det gjorde hon innan också, men då på vår gård i Skåne där betet är mycket kraftigt. Där hon går nu finns rikligt med bete, men det är av karaktär skogs- och ängsbete.

Samtidigt har vi trappat upp träningen, hon är i distansträning. (på fem-mils nivån.) Hon är väldigt lättfödd, men nu är hon som sagt slimmad, smal men välmusklad. Hon har blivit lite kantig över manken.

Skickade bud från Lantmännen och fick felaktigt hem en säck med Krafft Grov 125 istället för Krafft grund som jag tänkt tillskottsfodra med. Funkar det eller ska jag åka och byta? (utbudet här är litet, finns bara dessa två och ren havre som jag helst inte ger henne.

Tacksam för synpunkter :)

Sv: Tillskott till bete

Om hon behöver lägga på sig lite är det väl jättebra att ni fick groven istället? Speciellt om hon är i hård träning. Ge groven är min synpunkt. Du märker ju ifall hon blir fet och då får du dra ner på givan.

Hullet är egentligen bra som hon är nu, men hon får inte bli smalare...

Och inte tappa muskelmassa förstås. :) Men då börjar jag fodra med groven. Tack :)

Om du inte vill fodra med havre så är ju Grund helt fel foder, det innehåller till största delen havre. Groov 125 är mkt bättre att ge

Havre funkar ju inte på min o tyvärr inte Grund iheller (mycket havre).
Normalt så äter han Groov 90 o det går bra trots havren. Har inte provat 125.
Säger som övriga att Groov 125 är bättre än Grund att tillskottsfodra med.
// Linda

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka