Tillskott med järn i....?

M

maisan

Jag funderar på om min häst skulle behöva tillsatt järn i fodret, jag måste även ge extra B-vit så båda får ju gärna vara i samma burk. Vet att dom som tillverkar Shy-feeder oxå gör en med järn men den vill jag inte ha då det är ganska mycket socker i den.
Any ideas?

Sv: Tillskott med järn i....?

Eftersom järnbristanemi är väldigt ovanligt på häst är extra järn inget man bör ge i onödan. Ett lågt hb-värde räcker inte för att säga ngt om järnbrist.
PL

Jag har lärt mig att man aldrig ska ge järn till häst "på egert bevåg"... Tror att det hade nått med förgiftning att göra.
Vet ej om detta stämmer men kanske peter_lundin vet hur det ligger till med detta...

ok, tack för svaret. Jag ska ändå ta ut vet snart för att vaccinera gamlingen så då får jag fråga dom om dom kanske vill ta nå prover på honom.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka