Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
sisu skrev:En skvätt multivitamin om dagen gör susen
_moa_ skrev:Tack alla för svaren! Ska ta och prova linfrö. Kan man köpa det i vanliga affärer eller? Hur mycket ska man max ge?
Hur mycket energi och protein brukar det innehålla? Ska man dra ner på något annat i foderstatet då eller brukar det inte vara någon märkbar skillnad? Vissa av mina hästar är ju lite tjocka.
B-vitaminer och multivita min har dom fått innan, men jag tyckte inte det hjälpte
milly skrev:Man kan köpa både hela och krossade linfrön i vanliga affären men det är billigare att köpa i storpack hos t ex Granngården.
Man ska ge max 100gram/100kg kroppsvikt, tror jag. För att få effekten av "pälsglans" räcker det nog med 1-2dl/dag.
Hela linfrön passerar osmälta genom kroppen (hästen kan inte tillgodogöra sig näringen), det är bättre du köper krossade eller linfrökaka (pellets). Alternativt linfröolja!!
Linfrön inenhåller ca 180g smbrp och 15MJ /kg foder och linfrökaka/pellets ca 223msbrp och 13MJ/ kg foder.
Oljan innehåller så klart bara MJ (energi) men vet ej hur mycket.
Det är ju fettet i linfröet som ger glansig päls så du kan använda den om det passar sig i din foderstat. Då behöver du nog bara ge ett par matskedar/dag.