Tillskott för pälsen?

_moa_

Trådstartare
Min häst är väldig matt och tråkig i pälsen om man jämför med andra hästar. Beror det på olika typer av päls eller är det något man kan ge dom för att få mer glansig och mjuk päls?

Han har ett uträknat foderstat...

Tacksam för svar och tips.

Sv: Tillskott för pälsen?

En mycket vacker och glänsande päls får man om man ger dem krossade linfrön i maten. Passa på att börja ge honom redan nu för snart är det dags för päls byte.

Jag brukar ge B-vitamin och lite matolja i fodret. Det funkar för mig. Oljan måste vara vegetabilisk!!!

Som redan nämnts: LINFRÖ i nån form! Ger jätteglansig päls.

Tänk på att krossade linfrön och liifrökaka även inenhåler en massa protein och ennergi.

En skvätt multivitamin om dagen gör susen:p

Tack alla för svaren! Ska ta och prova linfrö. Kan man köpa det i vanliga affärer eller? Hur mycket ska man max ge?
Hur mycket energi och protein brukar det innehålla? Ska man dra ner på något annat i foderstatet då eller brukar det inte vara någon märkbar skillnad? Vissa av mina hästar är ju lite tjocka.

B-vitaminer och multivita min har dom fått innan, men jag tyckte inte det hjälpte :(

Jag är ockås nyfiken på svar på dina frågor !;)

Jag köper pelleterat linfrö, serut som flingor, på lantmännen. Även min hund gillar dom ;) och får ofta kommentarer om att både hästarna och hunden är så glansiga. Linfröpellets är bekvämt då man lägger till det i fodergivan :bump:

_moa_ skrev:
Tack alla för svaren! Ska ta och prova linfrö. Kan man köpa det i vanliga affärer eller? Hur mycket ska man max ge?
Hur mycket energi och protein brukar det innehålla? Ska man dra ner på något annat i foderstatet då eller brukar det inte vara någon märkbar skillnad? Vissa av mina hästar är ju lite tjocka.

B-vitaminer och multivita min har dom fått innan, men jag tyckte inte det hjälpte :(

Man kan köpa både hela och krossade linfrön i vanliga affären men det är billigare att köpa i storpack hos t ex Granngården.
Man ska ge max 100gram/100kg kroppsvikt, tror jag. För att få effekten av "pälsglans" räcker det nog med 1-2dl/dag.

Hela linfrön passerar osmälta genom kroppen (hästen kan inte tillgodogöra sig näringen), det är bättre du köper krossade eller linfrökaka (pellets). Alternativt linfröolja!!
Linfrön inenhåller ca 180g smbrp och 15MJ /kg foder och linfrökaka/pellets ca 223msbrp och 13MJ/ kg foder.
Oljan innehåller så klart bara MJ (energi) men vet ej hur mycket.
Det är ju fettet i linfröet som ger glansig päls så du kan använda den om det passar sig i din foderstat. Då behöver du nog bara ge ett par matskedar/dag.

milly skrev:
Man kan köpa både hela och krossade linfrön i vanliga affären men det är billigare att köpa i storpack hos t ex Granngården.
Man ska ge max 100gram/100kg kroppsvikt, tror jag. För att få effekten av "pälsglans" räcker det nog med 1-2dl/dag.

Hela linfrön passerar osmälta genom kroppen (hästen kan inte tillgodogöra sig näringen), det är bättre du köper krossade eller linfrökaka (pellets). Alternativt linfröolja!!
Linfrön inenhåller ca 180g smbrp och 15MJ /kg foder och linfrökaka/pellets ca 223msbrp och 13MJ/ kg foder.
Oljan innehåller så klart bara MJ (energi) men vet ej hur mycket.
Det är ju fettet i linfröet som ger glansig päls så du kan använda den om det passar sig i din foderstat. Då behöver du nog bara ge ett par matskedar/dag.

Hmm... Okej, då blir det till att fundera på hur jag ska göra. Kanske att vallacken kan få lite, men förmodligen inte stot. Hon är ju fet så det räcker och blir över och jag vill inte sänka mer på höt heller:crazy: Ska räkna och se vad jag kommer fram till. Tack för hjälpen alla:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 880
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 269
Senast: Cina B
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 885
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar