Tillskott för muskler - funkar eller funkar ej (i teorin?)

Alexandra_W

Trådstartare
Var in till lokala foderförsäljaren och fyllde på förråden av djurfoder idag och hittade något som heter 'Mucle Power' från Wiromin där. Med tanke på Keles (se separat tråd om klinikrapporten) så kunde jag ju inte låta bli att kolla burken lite närmare. Jag skriver av från burken:

'Show Horse Muscle Power är sammansatt enligt senaste rön för att förebygga muskelskador och muskelförslitningar, såsom korsförlamning och muskelömhet hos företrädelsevis tävlingshästar. De ingående komponenterna är sammansatta av expertid på området bla bla bla. Lysin är en proteinbyggande aminosyra och viktig för muskeluppbyggnaden. Selen är ett antioxidant, dvs ett ämne som förebygger oxidering, cellskada och åldrande. Selen förstärker E-vitaminets effekt. E-vitamin är också ett antioxidant som neutraliserar de giftiga peroxiderna som skadar musklerna. E-vitamin är även muskeluppbyggande och motverkar muskelförtvining samt ökar immunförsvaret. C-vitamin tillhör också gruppen antioxidant och ökar motståndskraften. B1-vitamin förebygger kramper och verkar i nervtrådsändrana samt mildrar effekten av mjölksyra och därmed muskelkramper'

Innehåll per kg:
E-vit 45 000 mg/kg
C-vit 20 000 mg/kg
B1-vit 1 500 mg/kg
Lysin 50 000 mg/kg
Selen 10 mg/kg

Daglig dosering: 1 dagdos (40 gram) ges 1 eller 2 ggr/dag.

Och förutom att det är en extrem försäljarsvada så undrar jag om det som står är sant? jag känner lite att 'det stämmer säkert men borde uppfyllas lika bra av en korrekt foderstat'. Det är inget jag skulle pytsa i utan att räkna eftersom det innehåller E-vit och selen, men rent teoretiskt - är det övht ett meningsfullt preparat? *nyfiken*

Sv: Tillskott för muskler - funkar eller funkar ej (i teorin?)

Peter - motivera gärna varför (jag hoppades du skulle svara i den här tråden).

Jag fnular på att hälla i damen det (jag har kontrollräknat så det inte ställer till med något otrevlig med maxtoleranser etc) 'bara för att', när jag ändå har en burk här (som jag inte betalat för, det var förvisso inte så dyrt för att vara hokus pokustillskott 0,8 kg för 212 kr, men jag har heller ingen lust att betala för det men eftersom jag är en bra kund och om jag är nöjd med något skapar mer kunder åt dem så fick jag en burk att prova om jag ville)

Jag skulle ge henne flexin.....det har du väl hemma??

martha skrev:
Jag skulle ge henne flexin.....det har du väl hemma??

Japps, men jag har inte vågat (och vet inte om jag vågar heller sådär utan att ha checkat med vet?) ge det till växande unghäst? Tanken har slagit mig flera ggr när jag befarade att hon hade OCD, men törs inte riktigt.

Sen är väl Flexin för leder och hon har trubbel med musklerna ju?

Beskrivning:
En kraftfull produkt som används för en stark ledgångsstruktur, brosk och god kvalitet på ledvätska. Innehåller Glukosamin, MSM och Kondroitin. Flexijoint kan även användas i fall av benskörhet och vid problem med ledvätska även vid skada på vävnad, ligament och muskler.

fråga vet...men jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara "farligt" ...det finns det som ger det när man börjar köra igång hästarna som ettåringar...förebyggande....

Mm, jag har för mig att kompisens lilla föl (halvårsgammal eller nåt) blev rek glukosaminpreparat av vet efter att de opererat bort en lös benbit på honom. Men just för det ska/påstås kunna påverka brosk etc så har jag inte vågat hälla i henne det, även om tanken som sagt slagit mig.

prata med vet om det, jag tror det är en bra ide....Peter kanske har åsikter? :D

Liknande trådar

A
Hundhälsa Det är så nu att vi ska byta foder från pedigree - better by nature. Eftersom vi har väldigt långt till närmaste försäljare av bla...
Svar
2
· Visningar
894
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 308
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka