trofé
Trådstartare
Jag blir tokig snart! Har en häst med mycket dålig hovkvalitet, hovarna är som kex att spika i (har själv jämfört när jag slagit på tappskor på honom jämfört med en av mina andra hästar), min hovslagare säger att han har de sämsta hovarna av alla hästar i hennes kundkrets. Han har i alla 8 år som jag haft honom stått på analyserat foder och uträknad foderstat. Han skos med regelbundna och korta intervall av duktig hovslagare, han står inte i lera i hagarna, kratsas så gott som dagligen. Motioneras mycket och på olika underlag, men när det inte räcker? Jag är generellt emot att dutta och testa med olika tillskott som inte har bevisad effekt, men något måste jag göra eller testa.
Har på prov (trots svaga studier) gett honom biotin de senaste 12 månaderna utan någon markant förbättring, så det tänkte jag sluta med nu.
Enzion har jag hört mycket positivt om, finns ej i Sverige nu men går att köpa direkt från USA. Andra förslag, tips, idéer? Har jag missat att tänka på något? Han hade inte så här dåliga hovar som yngre, men var med om ett relativt stort fysiskt och psykist trauma för ca 3,5 år sedan och jag tycker mig se ett samband med detta och att hovarna också blev sämre. Mina andra två hästar (som lever på samma foder och under samma förhållanden) har inga problem med sina hovar. Hjälp!
Har på prov (trots svaga studier) gett honom biotin de senaste 12 månaderna utan någon markant förbättring, så det tänkte jag sluta med nu.
Enzion har jag hört mycket positivt om, finns ej i Sverige nu men går att köpa direkt från USA. Andra förslag, tips, idéer? Har jag missat att tänka på något? Han hade inte så här dåliga hovar som yngre, men var med om ett relativt stort fysiskt och psykist trauma för ca 3,5 år sedan och jag tycker mig se ett samband med detta och att hovarna också blev sämre. Mina andra två hästar (som lever på samma foder och under samma förhållanden) har inga problem med sina hovar. Hjälp!